Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
1.1 Pályaszocializáció és pszichológusi etika
Azonosító
BMETE47MN03
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgajegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Babarczy Anna
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
babarczy.anna@ttk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Külső tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
-

Célkitűzések

Az evolúciós pszichológia kurzus célja hogy a hallgatók megismerkedhessenek egy olyan tudományterület sajátosságaival és alapfogalmaival, mely alapvetően megváltoztatta a pszichológusok emberi viselkedésről és elme-működésről alkotott elképzeléseit. Bár e változást anno Darwin indította el, valójában csak az elmúlt néhány évtizedben teljesedett ki. A kurzus során az emberi viselkedés különböző aspektusait vizsgáljuk meg az evolúci-ós szemlélet adta keretek között. A hallgatók nemcsak az evolúció működésének alapelveivel és pszichológiai jelenségekre való alkalmazhatóságával ismerkednek meg, de betekintést nyerhetnek abba is, hogy mennyiben segíti az emberi viselkedés és kognitív működés értelmezését az, ha komolyan vesszük az evolúciós gondolatot. Az előadások célja hogy arra ösztönözze a hallgatókat, hogy az emberre is úgy tekintsenek, mint aki az élővilág szerves része, s alapvetően ugyanazon természeti törvényeknek van alávetve mint a nemhumán fajok. A kurzus az evolúció általános mechanizmusainak áttekintésével, majd az emberré válás történetének bemutatásával kezdődik. Ezt követően az emberi értelmi működés és (társas)viselkedés különböző sajátosságait tekintjük át az evolúciós gondolat tükrében. A kurzus végére a hallgatók fogalmat alkothatnak az evolúció alapmechanizmusairól, és arról hogy ezek hogyan fejtik ki hatásukat a Homo sapiens viselkedési specifikumainak és kognitív képességeinek kialakítása során. Ennek nyomán gyakorlatra tesznek szert abban, hogy az evolúció törvényszerűségeit maguk is alkalmazzák az emberi természet különböző aspektusainak értelmezésekor, és ezt a gondolkodásmódot elsajátítva képessé válhatnak arra, hogy jobban megértsék a modern emberi társadalmak körülöttünk zajló eseményei mögött rejlő disztális okokat.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri és adekvátan használja az evolúciós pszichológiában használatos legfontosabb fogalmakat, ismeri a tudományterület legfontosabb modelljeit, elméleteit.
Képesség
  1. Képes ennek az új és gyorsan fejlődő tudományterületnek az eredményeit és elképzeléseit összhangba hozni az általános pszichológiai gondolkodásmóddal.
  2. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon a tudományterület legfontosabb, kurrens kutatási eredményeivel kapcsolatban.
  3. A megszerzett ismeretanyag birtokában képes önálló véleményalkotásra
Attitűd
  1. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  2. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  3. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  4. Kritikus gondolkodás a tudományos eredmények értelmezésekor
Önállóság és felelősség
  1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
  3. Felelősen és önállóan old meg (egyéni és/vagy csoportos) feladatokat.
  4. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások

Tanulástámogató anyagok

  • Bereczkei Tamás: Evolúciós Pszichológia Ozirisz Kiadó 2003.
  • Csányi Vilmos: Az Emberi Természet Vince Kiadó, 1999.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az írásbeli vizsgán történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Írásbeli vizsga: A tanulók elméleti tudásának megszerzéséről a félév során 1 írásbeli vizsga gondoskodik. A vizsga feleletválasztós és esszékérdésekből áll. A kérdések lefedik az órai anyagot.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli vizsga: 100%

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 80–89
70--7ö
Közepes 60-69
Elégséges 50-59
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A TVSZ-nek megfelelő szabályozást vesszük alapul. 2) Az írásbeli vizsga a vizsgaidőszakban javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórá-kon/participation on contact classes
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítá-sa/independent acquisition of designated written curriculum
vizsgafelkészülés/exam preparation
összesen/total

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

-

A félévben sorra vett témák

To achieve the learning outcomes set out in section 2.2, the course consists of the following thematic blocks. In the bridge buses of the courses announced in each semester, these topics are scheduled according to the calendar and other features.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Topár József

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

-