Valtozasok

ALAPADATOK

A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE

Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Fejlődéspszichológia
Azonosító
BMETE47MN01
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgajegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szőllősi Ágnes
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szollosi.agnes@ttk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Külső tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - angol, HU - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia szakirány 2015/16/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Munka- és szervezetpszichológia szakirány

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
-

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a fejlődéspszichológia legfontosabb fogalmaival, modelljeivel, elméleteivel, kurrens eredményeivel. A kurzus által tárgyalt témák kiterjednek az élethosszig tartó normál pszichológiai fejlődésre és hanyatlásra (gyermekkorban, serdülőknél, valamint időskorban), illetve annak zavaraira (pl. autizmusban, Williams szindrómában, patológiás öregedés mellett).

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri és adekvátan használja a fejlődéspszichológia legfontosabb fogalmait.
  2. A hallgató megérti és ismeri a fejlődéspszichológia témakörébe tartozó legfontosabb elméleteket és modelleket.
Képesség
  1. Képes megérteni és kritikusan szemlélni a fejlődéspszichológiai témájú kutatások kurrens eredményeit.
  2. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon a fejlődéspszichológia témakörébe tartozó legfrissebb kutatási eredményeikkel kapcsolatban.
Attitűd
  1. Nyitott a fejlődéspszichológiához kapcsolódó tudás bővítésére.
  2. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  3. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
  1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
  3. Felelősen és önállóan old meg feladatokat.
  4. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni és/vagy kiscsoportos feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Danis, I., Farkas, M., Herczog, M., Szilvási, L. (szerk.)(2011) Biztos Kezdet Kötetek I. A génektől a társadalomig: A koragyermekkori fejlődés színterei. Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, Budapest.
  • Danis, I., Farkas, M., Herczog, M., Szilvási, L. (szerk.)(2011) Biztos Kezdet Kötetek II. A koragyermekkori fejlődés természete - fejlődési lépések és kihívások. Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, Budapest.
  • Feldman, R. S. (2012) Development Across the Life Span: Pearson New International Edition, 7th Edition
  • Mehler, J., Gervain, J. és Dupoux, E. (2008). Ember születik Budapest: Gondolat.
  • Csibra, G., Gergely, Gy. (szerk.) (2007). Ember és Kultúra. A kulturális tudás eredete és átadásának mechanizmu-sai. Pszichologiai Szemle Konyvtar, 11. Akademiai Kiadó, Budapest.
  • Gopnik, A., Meltzoff, A., Kuhl, P. (2003). Bölcsek a bölcsőben. Hogyan gondolkodnak a kisbabák? Typotex, Buda-pest.
  • Gopnik A. (2009). A babák filozófiája. Amit a babák az igazságról, a szeretetről és az élet értelméről gondolnak. Nexus, Budapest.
  • Kiraly, I. (2002). Az emlékezet fejlődése kisgyermekkorban. Gondolat, Budapest.
  • Pléh Cs., Kovács Gy, Gulyás B: Kognitív Idegtudomány (Osiris, 2003) - vonatkozó fejezetek
  • Csépe Valéria (2005) Kognitív fejlődés-neuropszichológia. Budapest: Gondolat.  

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgán, valamint egyéni vagy kiscsoportosan végzett projekt feladatok alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Vizsga: A tanulók elméleti tudásának megszerzéséről a félév során egy alkalommal vizsgaidőszakban

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Projektmunka (a vizsgára jelentkezés feltéte-le a projektmunka elvégzése): 0%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Vizsga: 100%

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 95-100
Jeles 92–95
78–91
Közepes 66–77
Elégséges 52–65
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A TVSZ-nek megfelelő szabályozást vesszük alapul. 2) Az írásbeli vizsga a vizsgaidőszakban javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon (konzultá-ció)/participation on contact classes (consul-tation)
projektmunka/project work
vizsgafelkészülés/exam preparation
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

-

A félévben sorra vett témák

To achieve the learning outcomes set out in section 2.2, the course consists of the following thematic blocks. In the bridge buses of the courses announced in each semester, these topics are scheduled according to the calendar and other features.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Lukács Ágnes
Dr. Polner Bertalan

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

-