Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - tanár végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 2 féléves) - tanári végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 2 féléves) - tanári végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - tanár végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók alapismereteket szerezzenek a pályaválasztás, karriertervezés témájával kapcsolatban és konkrét gyakorlatokon keresztül saját élményre alapozva megtapasztalják a karriertervezés folyamatát. Szakmailag hiteles, de élményszerű formában gyarapítsák a tudásukat, amelyek birtokában a későbbiekben alkalmasak lesznek tudatosabb karriertervezésre.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a pályaválasztás fogalmát, abban szerepet játszó tényezőket.
- Tisztában van a karrier fogalmával és a főbb karrierelméletekkel.
- Ismeri a karriertanácsadás és a karrier coaching célját és szerepét a karriertervezésben.
- Tájékozott abban, hogy az önismeret milyen szerepet játszik a karriertervezés folyamatában.
- Ismeri a fontosabb álláskeresési csatornákat, ahol a munkalehetőségekről tud tájékozódni.
- Átlátja az önéletrajz és a motivációs levél struktúráját és szerepét.
- Ismeri az állásinterjú és az Assessment Center szerepét a kiválasztás folyamatában.
- Tájékozott abban, hogy milyen foglalkoztatási formák és karrier lehetőségeket kínálnak a munkáltatók.
- Ismerje a személyes márka fogalmát.
Képesség
- Képes beazonosítani a saját pályaválasztásában szerepet játszó főbb tényezőket és motívumokat.
- Képes a karrierelméletek alapján meghatározni a napjainkban megjelenő karrierutakat.
- Képes pontosabban meghatározni milyen esetekben tud segíteni a karriertanácsadás és milyen kérdések esetén a karrier coaching.
- Képes beazonosítani az önismerete alapján azokat az erősségeket, értékeket, célokat, amelyek meghatározóak a saját karriertervezése szempontjából.
- Képes a főbb álláskeresési csatornákat alkalmazva munkalehetőségekről tájékozódni.
- Képes egy adott munkakörhöz illeszkedő önéletrajzot és motivációs levelet megírni.
- Képes tudatosan felkészülni egy állásinterjúra és egy Assessment Centerben történő feladatvégzésre.
- Képes tudatosabban átgondolni a karrierjével kapcsolatos jövőbeli terveit.
- Képes legyen meghatározni a saját személyes márkájának tartalmát.
Attitűd
- Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
- Nyitott, érdeklődő mások véleménye iránt.
- Igénye van az önismerete fokozására.
- Törekszik az önkritikára.
- Igénye van a korábban megszerzett tudásának más tudomány területek ismereteivel való bővítésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi az egyéni feladatokat, az adott témákhoz kapcsolódó kutatómunkát.
- Felelősséget vállal saját munkájáért
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Gondolkodásában a különböző tudomány területek ismereteinek összekapcsolása jelenik meg.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Bolles, R. N. (2013): Karrieriránytű. Álláskeresők és pályamódosítók kézikönyve. Budapest: HVG Könyvek
- Pintér Zsolt (2007): Hogyan csináljunk karriert? Az álláskeresés enciklopédiája. Nyíregyháza: Nyíregyházi Főiskola Gazdasági és Társadalomtudományi Kar
- Séllei Beatrix, Takács Ildikó (szerk.) (2014): Pszichológia a gyakorlatban. Budapest: Typotex
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretekre és azok alkalmazására fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg a moodle felületen, vagyis e-learning formában készített házi feladat, amely kapcsolódik az előadások témáihoz. A házi feladat tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 60%
- Részteljesítmény értékelés (e-learning házi feladatok): 40%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 85-90 |
Jó | 75–85 |
Közepes | 65–75 |
Elégséges | 50–65 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
félévközi készülés az órákra | |
felkészülés az összegző tanulmányi teljesítményértékelésre | |
házi (e-learning) feladat elkészítése | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. november 25-én, érvényes 2020. szeptember 1-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A karrier jellemzői |
2. | A karrierhorgony modell |
3. | Pályaválasztási kérdések, a pályaválasztás elméletei |
4. | Önismeret és mások megismerése |
5. | Kompetenciák a munkában |
6. | Szocializáció, munkahelyi szocializáció |
7. | Karriertanácsadás és coaching |
8. | Önismereti kérdőívek |
9. | Pályaválasztási kérdőívek (Super, Holland) |
10. | „Karriertörténetem”. Önéletrajzi munkafüzet a sikeres életpályáért |
11. | Önéletrajz és motivációs levél |
12. | Állásinterjú gyakorlat |
13. | Assessment Center gyakorlat |
14. | Karriermenedzsment, személyes márka alakítása |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Takács Ildikó | címzetes egyetemi tanár | takacs.ildiko@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.