Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KARRIERTERVEZÉS
Azonosító
BMEGT52M522
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Oroszné Dr. Perger Mónika
Beosztása
adjunktus
Email címe
perger.monika@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar – HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - tanár végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 2 féléves) - tanári végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 2 féléves) - tanári végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - tanár végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2020. november 25-én, érvényes 2020. szept. 1-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók alapismereteket szerezzenek a pályaválasztás, karriertervezés témájával kapcsolatban és konkrét gyakorlatokon keresztül saját élményre alapozva megtapasztalják a karriertervezés folyamatát. Szakmailag hiteles, de élményszerű formában gyarapítsák a tudásukat, amelyek birtokában a későbbiekben alkalmasak lesznek tudatosabb karriertervezésre.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a pályaválasztás fogalmát, abban szerepet játszó tényezőket.
  2. Tisztában van a karrier fogalmával és a főbb karrierelméletekkel.
  3. Ismeri a karriertanácsadás és a karrier coaching célját és szerepét a karriertervezésben.
  4. Tájékozott abban, hogy az önismeret milyen szerepet játszik a karriertervezés folyamatában.
  5. Ismeri a fontosabb álláskeresési csatornákat, ahol a munkalehetőségekről tud tájékozódni.
  6. Átlátja az önéletrajz és a motivációs levél struktúráját és szerepét.
  7. Ismeri az állásinterjú és az Assessment Center szerepét a kiválasztás folyamatában.
  8. Tájékozott abban, hogy milyen foglalkoztatási formák és karrier lehetőségeket kínálnak a munkáltatók.
  9. Ismerje a személyes márka fogalmát.
Képesség
  1. Képes beazonosítani a saját pályaválasztásában szerepet játszó főbb tényezőket és motívumokat.
  2. Képes a karrierelméletek alapján meghatározni a napjainkban megjelenő karrierutakat.
  3. Képes pontosabban meghatározni milyen esetekben tud segíteni a karriertanácsadás és milyen kérdések esetén a karrier coaching.
  4. Képes beazonosítani az önismerete alapján azokat az erősségeket, értékeket, célokat, amelyek meghatározóak a saját karriertervezése szempontjából.
  5. Képes a főbb álláskeresési csatornákat alkalmazva munkalehetőségekről tájékozódni.
  6. Képes egy adott munkakörhöz illeszkedő önéletrajzot és motivációs levelet megírni.
  7. Képes tudatosan felkészülni egy állásinterjúra és egy Assessment Centerben történő feladatvégzésre.
  8. Képes tudatosabban átgondolni a karrierjével kapcsolatos jövőbeli terveit.
  9. Képes legyen meghatározni a saját személyes márkájának tartalmát.
Attitűd
  1. Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
  2. Nyitott, érdeklődő mások véleménye iránt.
  3. Igénye van az önismerete fokozására.
  4. Törekszik az önkritikára.
  5. Igénye van a korábban megszerzett tudásának más tudomány területek ismereteivel való bővítésére.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi az egyéni feladatokat, az adott témákhoz kapcsolódó kutatómunkát.
  2. Felelősséget vállal saját munkájáért
  3. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  4. Gondolkodásában a különböző tudomány területek ismereteinek összekapcsolása jelenik meg.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Bolles, R. N. (2013): Karrieriránytű. Álláskeresők és pályamódosítók kézikönyve. Budapest: HVG Könyvek
  • Pintér Zsolt (2007): Hogyan csináljunk karriert? Az álláskeresés enciklopédiája. Nyíregyháza: Nyíregyházi Főiskola Gazdasági és Társadalomtudományi Kar
  • Séllei Beatrix, Takács Ildikó (szerk.) (2014): Pszichológia a gyakorlatban. Budapest: Typotex

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretekre és azok alkalmazására fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg a moodle felületen, vagyis e-learning formában készített házi feladat, amely kapcsolódik az előadások témáihoz. A házi feladat tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 60%
  • Részteljesítmény értékelés (e-learning házi feladatok): 40%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 85-90
75–85
Közepes 65–75
Elégséges 50–65
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
félévközi készülés az órákra
felkészülés az összegző tanulmányi teljesítményértékelésre
házi (e-learning) feladat elkészítése
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. november 25-én, érvényes 2020. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés. A karrier jellemzői
2. A karrierhorgony modell
3. Pályaválasztási kérdések, a pályaválasztás elméletei
4. Önismeret és mások megismerése
5. Kompetenciák a munkában
6. Szocializáció, munkahelyi szocializáció
7. Karriertanácsadás és coaching
8. Önismereti kérdőívek
9. Pályaválasztási kérdőívek (Super, Holland)
10. „Karriertörténetem”. Önéletrajzi munkafüzet a sikeres életpályáért
11. Önéletrajz és motivációs levél
12. Állásinterjú gyakorlat
13. Assessment Center gyakorlat
14. Karriermenedzsment, személyes márka alakítása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Takács Ildikó címzetes egyetemi tanár takacs.ildiko@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.