Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2010
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a műszaki életben előforduló egyszerű mechanikai feladatokat, megismertesse az ott használt fogalmakat. Ezen belül: a merev testek statikájának témakörében a koncentrált és megoszló erőkkel végzett műveleteket, az egyensúlyozást, külső és belső reakciók számítását, igénybevételek és igénybevételi ábrák számítását tárgyalja; a szilárdságtan témakörében a terhek, feszültségek, alakváltozások, elmozdulások fogalmát és a köztük lévő kapcsolatot mutatja be, mellyel az egyszerű feladatok (ellenőrzés, méretezés) elvégezhetők; az anyagi pont dinamikája témakörben az anyagi pont fogalmát, mozgásának leírását (kinematika), és a mozgást okozó erők és a mozgás közötti kapcsolatot (kinetika) mutatja be, valamint a csillapítatlan és csillapított rezgés alapfogalmait (szabadrezgés, gerjesztett rezgés, rezonanciatényező, rezonancia) ismerteti.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- ismeri a sebesség, gyorsulás, szögsebesség, szöggyorsulás fogalmát, a köztük lévő kapcsolatokat,
- ismeri Newton mozgástörvényeit, az azokból levezetett fő tételeket,
- tisztában van a mozgásmennyiség, perdület, mozgási energia fogalmával anyagi pont és merev test esetén,
- ismeri az erőrendszerek eredőinek meghatározási módszereit,
- ismeri a statikai modellekben előforduló kényszereket, az azokban ébredő reakciók típusát,
- ismeri a statikai határozottság fogalmát,
- ismeri a rudak, gerendák igénybevételeit, azok számítási módszereit és jelentésüket,
- ismeri a teher, feszültség, alakváltozás és elmozdulás fogalmát,
- ismeri a rúd és rúdelem fogalmát, 1
- ismeri a rúd keresztmetszetét jellemző geometriai mennyiségeket, egyszerű esetekben azok ki-számítási módját, 1
- ismeri a lineárisan rugalmas és a lineárisan rugalmas-tökéletesen képlékeny anyagmodellt, 1
- ismeri a rudak keresztmetszeteiben ébredő igénybevételeket, az azokból származó feszültségeket és a számításukra szolgáló képleteket, 1
- ismeri a rudak keresztmetszeteinek alakváltozásait, azok kapcsolatát az igénybevételekkel és egyes pontok alakváltozásaival, 1
- ismeri az elemi hasábra ható feszültségeket, a feszültségállapot fogalmát, 1
- tisztában van a feszültségek irányfüggésével, a főfeszültségek és a feszültségi főirányok fogalmával, 1
- ismeri az elemi hasáb alakváltozásait, az alakváltozási állapot fogalmát, 1
- tisztában van az alakváltozások irányfüggésével, a főnyúlások és az alakváltozási főirányok fogalmával, 1
- ismeri az egyszabadságfokú rendszerek mechanikai rezgésének alapfogalmait (csillapított-, csillapítatlan rezgés; szabad-, gerjesztett rezgés; harmonikus erővel gerjesztés, rezonancia).
Képesség
- képes anyagi pontok és merev testek mozgásának jellemzésére, a változók közötti összefüggések felírására,
- kijelöli az egy-, vagy több merev testből álló szerkezetek testjeire ható aktív és passzív erőket,
- megoldja az elemi egyensúlyozási feladatokat,
- felírja a mérnöki szerkezetek egyensúlyi egyenletrendszerét,
- felírja és megoldja az egyszerű tartók egyes reakcióinak számítására szolgáló egyensúlyi egyenle-tet,
- szakaszonként jellemzi az egyensúlyban levő síkbeli és térbeli szerkezetek igénybevételi ábráit, kiszámítja az egyes szakaszokat jellemző értékeket,
- megrajzolja az egyenes tengelyű síkbeli szerkezet igénybevételi ábráit,
- kiszámolja a húzott-nyomott rúdban ébredő feszültségeket, alakváltozásokat, elvégzi a méretezé-si és ellenőrzési feladatokat,
- kiszámolja a tiszta nyírásból származó feszültségeket, alakváltozásokat, elvégzi a méretezési és ellenőrzési feladatokat, 1
- kiszámolja a csavarásból származó feszültségeket, alakváltozásokat egyszerű keresztmetszetek esetén, 1
- kiszámolja az egyenes hajlításból származó feszültségeket, alakváltozásokat, elvégzi a méretezési és ellenőrzési feladatokat, 1
- kiszámolja a hajlítással egyidejű nyírásból származó feszültségeket, 1
- kiszámolja a külpontosan húzott-nyomott keresztmetszet feszültségeit lineárisan rugalmas anyag esetén.
Attitűd
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- feladatát úgy dolgozza ki, hogy az bárki által követhető, vagy akár folytatható legyen,
- törekszik a szabatos fogalmazásra.
Önállóság és felelősség
- nyitott a kritikai észrevételekre,
- felkészült a hibák felismerésére, javítására.
Oktatásmódszertan
Előadások, házi és gyakorló feladatok önálló, vagy csoportmunkában történő megoldása.
Tanulástámogató anyagok
- Gáspár-Tarnai: Statika (Műegyetemi Kiadó, 2002)
- Kaliszky S., Kurutzné Kovács M., Szilágyi Gy.: Szilárdságtan, 2000;
- Beer, Johnston: Mechanics of materials;
- Budynas: Advanced Strength and Applied Stress Analysis;
- Popov: Mechanics of materials;
- Gere – Goodno: Mechanics of Materials. Cengage Learning, 2015
- Németh-Hincz-Kovács: Munkafüzet (https://edu.epito.bme.hu/course/view.php?id=595)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés alapján történik. Az egyes zárthelyi dolgozatok időtartama 45 perc. Az 40%-nál gyengébb zárthelyi dolgozat sikertelen. Az értékelések pontos időpontját a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza
Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) jele Értékelt tanulási eredmények 1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) ZH1 A.1-A.8; B.1-B.7; C.1-C.3; D.1-D.2 2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) ZH2 A.9-A.18; B.8-B.13; C.1-C.3;D.1-D.2
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- ZH1: 50%
- ZH2: 50%
- : 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | > 80 |
Jó | 70–80 |
Közepes | 60–70 |
Elégséges | 50-60 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
Valamennyi zárthelyi dolgozat egyszer javítható vagy pótolható a félév elején kijelölt időpontban. A pótzárthelyire a tárgy moodle oldalán keresztül jelentkezni kell A zárthelyin és javításon vagy pótláson elért eredmények közül a jobb eredményt vesszük figyelembe. Amennyiben a tárgyból a TVSz 122§(8) utolsó mondata szerinti pótlási lehetőséget kell biztosítani, úgy azt egy, a pótlási időszakban tartott, összegző típusú pótzárthelyi formájában teszi. Ezen a díjköteles pótláson csak azok vehetnek részt, akiknek addigi eredményük elégtelen és egyik zárthelyin legalább 40%-os eredményt értek el. E pótlás eredménye szolgál a féléves eredmény alapjául.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
kontakt óra | |
félévközi felkészülés az órákra | |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
Érvényesség kezdete: 2020. február 5.
A félévben sorra vett témák
-
Előadások témái | |
---|---|
1. | - |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|