I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
CASE STUDIES
ID (subject code)
BMEGT43V105
Type of subject
class
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term mark
Number of credits
2
Subject Coordinator
Name
Dr. Hamp Gábor
Position
associate professor
Contact details
hamp.gabor@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Sociology and Communication
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Elective subjects

Subject Role: Elective

Recommended semester: 0

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580251/13/2023 registration number. Valid from: 29.03.2023.

Objectives

The case study is an effective methodological tool, with which, by studying, processing and presenting specific cases, you can obtain generally valid aspects and insights, which can then be used in the decision-making phase of implementing and starting projects. The aim of the course is for the students to acquire in-depth, well-founded knowledge by examining a well-documented case or cases, as well as a well-posed – therefore answerable, but not trivial – question, and to be prepared for their written presentation, to learn about aspects that go beyond the narrower focus of their training, take into account and can use them in decision preparation.

Academic results

Knowledge
  1. Solid knowledge of the conceptualization for studying social processes
  2. Solid knowledge of conceptualization for studying communication and media phenomena
  3. Basic knowledge of social institutions (law, language, religion, etc.).
Skills
  1. Ability to recognize social and communication problems, and to choose appropriate solutions
  2. Research skills
  3. Analytical skills.
Attitude
  1. Social sensitivity, solidarity
  2. Adoption of democratic and rule of law standards
  3. Professional and moral stand.
Independence and responsibility
  1. Display one’s own worldview in a professional setting
  2. Striving to create a historically and politically coherent worldview
  3. Adoption and enforcement of professional standards.

Teaching methodology

Lectures, class discussion, reading, preparation of a case study analysis

Materials supporting learning

  • Az adott kurzus fókuszában álló problémához kapcsolódó szakirodalmak és oktatási segédanyagok a kurzus kurzusmenedzsment oldaláról elérhetők.
  • Kowalik Tamás – Tóth Rebeka (é.n.) Esettanulmány alapú módszertan (case method) (ÁROP-2.2.13-2012-2012-0001 keretében kidolgozott tananyag) Közigazgatási Vezetői Akadémia.
  • Ragin, Ch. C. – Becker, H. (1992): What is a Case? Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Stake, Robert E. (1995) The Art of Case Study Research. Thousand Oaks: Sage.
  • Scholz, Roland W. - Tietje, Olaf (2002) Embedded Case Study Methods. Integrating Quantitative and Qualitative Knowledge. Thousand Oaks: Sage.
  • Takács Flóra (2017) Az esettanulmány mint módszertan a szociológiában. Szociológiai Szemle 27(1): 126–132.
  • Yin, Robert K. (2002) Case Study Research. Design and Methods. Applied Social Research Method series Volume 5. Sage.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: Adatgyűjtés prezentációja, esettanulmány elkészítése. 1. Részteljesítmény értékelés: adatgyűjtés egy a kurzus során vizsgált kérdéshez kapcsolódó részterületről és annak elemzése, értelmezése, majd egyéni vagy kiscsoportos prezentálása a csoport számára 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a kurzus során vizsgált eset elemzésének önálló írásbeli összegzése 20-40 ezer karakterben. Leadási határideje a kurzus utolsó órarendi időpontja.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: a. Részteljesítmény-értékelés: Részteljesítmény értékelés: adatgyűjtés egy a kurzus során vizsgált kérdéshez kapcsolódó részterületről és annak elemzése, értelmezése, majd egyéni vagy kiscsoportos prezentálása a csoport számára b. 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a kurzus során vizsgált eset elemzésének önálló írásbeli összegzése 20-40 ezer karakterben. Leadási határideje a kurzus utolsó órarendi időpontja.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • presenting collection of empirical data: 30
  • case study: 70
  • total: 100

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 91-100
Very good 86–90
Good 73–85
Satisfactory 65–72
Pass 50–64
Fail < 50

Retake and late completion

Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
classes 28
preparation for assignements 10
reading 22
total 60

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

By choosing a current (communication, urban planning, etc.) problem, the course aims to explore a little-explored phenomenon.

Lecture topics
1. identifying the problem; searching for an adequate phenomenon related to the problem; the exploration of the synchronic and diachronic social embeddedness of the phenomenon; assessment of stakeholderssearch for research samples; qualitative and quantitative data collection, evaluation and processing; understanding the relevance of the collected data; presentation methods; research ethics issues; actively seeking feedback and ratings

Additional lecturers

Name Position Contact details
Fiáth Henrietta egyetemi tanársegéd fiath.henrietta@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements