Versions
Department of Sociology and Communication
Programme: Szabadon választható tárgyak
Subject Role: Szabadon választható
Recommended semester: 0
Objectives
The case study is an effective methodological tool, with which, by studying, processing and presenting specific cases, you can obtain generally valid aspects and insights, which can then be used in the decision-making phase of implementing and starting projects. The aim of the course is for the students to acquire in-depth, well-founded knowledge by examining a well-documented case or cases, as well as a well-posed – therefore answerable, but not trivial – question, and to be prepared for their written presentation, to learn about aspects that go beyond the narrower focus of their training, take into account and can use them in decision preparation.
Learning outcomes
Knowledge
- Solid knowledge of the conceptualization for studying social processes
- Solid knowledge of conceptualization for studying communication and media phenomena
- Basic knowledge of social institutions (law, language, religion, etc.).
Ability
- Ability to recognize social and communication problems, and to choose appropriate solutions
- Research skills
- Analytical skills.
Attitude
- Social sensitivity, solidarity
- Adoption of democratic and rule of law standards
- Professional and moral stand.
Autonomy and responsibility
- Display one’s own worldview in a professional setting
- Striving to create a historically and politically coherent worldview
- Adoption and enforcement of professional standards.
Methodology of teaching
Lectures, class discussion, reading, preparation of a case study analysis
Materials supporting learning
- Az adott kurzus fókuszában álló problémához kapcsolódó szakirodalmak és oktatási segédanyagok a kurzus kurzusmenedzsment oldaláról elérhetők.
- Kowalik Tamás – Tóth Rebeka (é.n.) Esettanulmány alapú módszertan (case method) (ÁROP-2.2.13-2012-2012-0001 keretében kidolgozott tananyag) Közigazgatási Vezetői Akadémia.
- Ragin, Ch. C. – Becker, H. (1992): What is a Case? Cambridge, UK: Cambridge University Press.
- Stake, Robert E. (1995) The Art of Case Study Research. Thousand Oaks: Sage.
- Scholz, Roland W. - Tietje, Olaf (2002) Embedded Case Study Methods. Integrating Quantitative and Qualitative Knowledge. Thousand Oaks: Sage.
- Takács Flóra (2017) Az esettanulmány mint módszertan a szociológiában. Szociológiai Szemle 27(1): 126–132.
- Yin, Robert K. (2002) Case Study Research. Design and Methods. Applied Social Research Method series Volume 5. Sage.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: Adatgyűjtés prezentációja, esettanulmány elkészítése. 1. Részteljesítmény értékelés: adatgyűjtés egy a kurzus során vizsgált kérdéshez kapcsolódó részterületről és annak elemzése, értelmezése, majd egyéni vagy kiscsoportos prezentálása a csoport számára 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a kurzus során vizsgált eset elemzésének önálló írásbeli összegzése 20-40 ezer karakterben. Leadási határideje a kurzus utolsó órarendi időpontja.
Performance evaluation methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: a. Részteljesítmény-értékelés: Részteljesítmény értékelés: adatgyűjtés egy a kurzus során vizsgált kérdéshez kapcsolódó részterületről és annak elemzése, értelmezése, majd egyéni vagy kiscsoportos prezentálása a csoport számára b. 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a kurzus során vizsgált eset elemzésének önálló írásbeli összegzése 20-40 ezer karakterben. Leadási határideje a kurzus utolsó órarendi időpontja.
Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating
- presenting collection of empirical data: 30
- case study: 70
- total: 100
Proportion of examination elements in the rating
- :
Grading
% | |
---|---|
Excellent | 91 |
Very good | 86–90 |
Good | 73–85 |
Satisfactory | 65–72 |
Pass | 50–64 |
Fail | < 50 |
Correction and retake
Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.
Study work required to complete the course
Work type | Amount of work hours |
---|---|
classes | 28 |
preparation for assignements | 10 |
reading | 22 |
total | 60 |
Approval and validity of subject requirements
Topics discussed during the semester
By choosing a current (communication, urban planning, etc.) problem, the course aims to explore a little-explored phenomenon.
Topics of lectures | |
---|---|
1. | identifying the problem; searching for an adequate phenomenon related to the problem; the exploration of the synchronic and diachronic social embeddedness of the phenomenon; assessment of stakeholderssearch for research samples; qualitative and quantitative data collection, evaluation and processing; understanding the relevance of the collected data; presentation methods; research ethics issues; actively seeking feedback and ratings |
Lecturers participating in teaching
Name | Rank | Contact |
---|---|---|
Fiáth Henrietta | egyetemi tanársegéd | fiath.henrietta@gtk.bme.hu |