Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
ESETTANULMÁNYOK
Azonosító
BMEGT43V105
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Hamp Gábor
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
hamp.gabor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

Az esettanulmány egy hatékony módszertani eszköz, amellyel konkrét esetek megismerésével, fel-dolgozásával és bemutatásával általánosan is érvényes szempontokat, belátásokat lehet szerezni, amelyeket azután projektek megvalósításának, elindításának döntéselőkészítő szakaszában lehet felhasználni. A kurzus célja, hogy egy jól dokumentált eset vagy esetek, valamint egy jól feltett – tehát megválaszolható, de nem triviális – kérdés vizsgálatával elmélyült, megalapozott tudást szerezzenek a hallgatók, és ezek írásbeli prezentálására felkészültek legyenek, a képzésük szűkebb fókuszán túlmutató szempontokat is megismerjenek, figyelembe vegyenek, és ezeket döntés előkészítésben fel tudják használni.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
  2. Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
  3. Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
Képesség
  1. Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége
  2. Kutatási képességek
  3. Elemzési képesség.
Attitűd
  1. Társadalmi érzékenység, szolidaritás
  2. A demokratikus és jogállami normák elfogadása
  3. Szakmai és morális hozzáállás.
Önállóság és felelősség
  1. Saját világnézetének szakmai közegben való megjelenítése
  2. Történetileg és politikailag koherens világnézet kialakítására való törekvés
  3. Szakmai normák elfogadás és érvényesítése.

Oktatásmódszertan

Előadások prezentációs segédanyaggal, kommunikáció írásban és szóban, szakirodalom feldolgozása, esettanulmány elkészítése.

Tanulástámogató anyagok

  • Az adott kurzus fókuszában álló problémához kapcsolódó szakirodalmak és oktatási segédanyagok a kurzus kurzusmenedzsment oldaláról elérhetők.
  • Kowalik Tamás – Tóth Rebeka (é.n.) Esettanulmány alapú módszertan (case method) (ÁROP-2.2.13-2012-2012-0001 keretében kidolgozott tananyag) Közigazgatási Vezetői Akadémia.
  • Ragin, Ch. C. – Becker, H. (1992): What is a Case? Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Stake, Robert E. (1995) The Art of Case Study Research. Thousand Oaks: Sage.
  • Scholz, Roland W. - Tietje, Olaf (2002) Embedded Case Study Methods. Integrating Quantitative and Qualitative Knowledge. Thousand Oaks: Sage.
  • Takács Flóra (2017) Az esettanulmány mint módszertan a szociológiában. Szociológiai Szemle 27(1): 126–132.
  • Yin, Robert K. (2002) Case Study Research. Design and Methods. Applied Social Research Method series Volume 5. Sage.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: Adatgyűjtés prezentációja, esettanulmány elkészítése. 1. Részteljesítmény értékelés: adatgyűjtés egy a kurzus során vizsgált kérdéshez kapcsolódó részterületről és annak elemzése, értelmezése, majd egyéni vagy kiscsoportos prezentálása a csoport számára 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a kurzus során vizsgált eset elemzésének önálló írásbeli összegzése 20-40 ezer karakterben. Leadási határideje a kurzus utolsó órarendi időpontja.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: a. Részteljesítmény-értékelés: Részteljesítmény értékelés: adatgyűjtés egy a kurzus során vizsgált kérdéshez kapcsolódó részterületről és annak elemzése, értelmezése, majd egyéni vagy kiscsoportos prezentálása a csoport számára b. 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a kurzus során vizsgált eset elemzésének önálló írásbeli összegzése 20-40 ezer karakterben. Leadási határideje a kurzus utolsó órarendi időpontja.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • adatgyűjtés prezentálása: 30
  • esettanulmány: 70
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 86–90
73–85
Közepes 65–72
Elégséges 50–64
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 10
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 22
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A kurzus egy aktuális (kommunikációs, urbanisztikai stb.) problémát választva egy kevéssé feltárt jelenség feltárását célozza.

Előadások témái
1. a probléma azonosítása; a problémához kapcsolódó adekvát jelenség felkutatása; a jelenség szinkron és diakron társadalmi beágyazottságának feltárása; az érintettek körének (stakeholders) felmérése; kutatási minták keresése; kvalitatív és kvantitatív adatgyűjtés, értékelés, feldolgozása; a gyűjtött adatok relevanciájának a megértése; prezentációs módok; kutatásetikai kérdések; visszajelzések és értékelések aktív keresése

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Fiáth Henrietta egyetemi tanársegéd fiath.henrietta@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.