Verziók
Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
Az esettanulmány egy hatékony módszertani eszköz, amellyel konkrét esetek megismerésével, fel-dolgozásával és bemutatásával általánosan is érvényes szempontokat, belátásokat lehet szerezni, amelyeket azután projektek megvalósításának, elindításának döntéselőkészítő szakaszában lehet felhasználni. A kurzus célja, hogy egy jól dokumentált eset vagy esetek, valamint egy jól feltett – tehát megválaszolható, de nem triviális – kérdés vizsgálatával elmélyült, megalapozott tudást szerezzenek a hallgatók, és ezek írásbeli prezentálására felkészültek legyenek, a képzésük szűkebb fókuszán túlmutató szempontokat is megismerjenek, figyelembe vegyenek, és ezeket döntés előkészítésben fel tudják használni.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
- Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
- Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
Képesség
- Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége
- Kutatási képességek
- Elemzési képesség.
Attitűd
- Társadalmi érzékenység, szolidaritás
- A demokratikus és jogállami normák elfogadása
- Szakmai és morális hozzáállás.
Önállóság és felelősség
- Saját világnézetének szakmai közegben való megjelenítése
- Történetileg és politikailag koherens világnézet kialakítására való törekvés
- Szakmai normák elfogadás és érvényesítése.
Oktatásmódszertan
Előadások prezentációs segédanyaggal, kommunikáció írásban és szóban, szakirodalom feldolgozása, esettanulmány elkészítése.
Tanulástámogató anyagok
- Az adott kurzus fókuszában álló problémához kapcsolódó szakirodalmak és oktatási segédanyagok a kurzus kurzusmenedzsment oldaláról elérhetők.
- Kowalik Tamás – Tóth Rebeka (é.n.) Esettanulmány alapú módszertan (case method) (ÁROP-2.2.13-2012-2012-0001 keretében kidolgozott tananyag) Közigazgatási Vezetői Akadémia.
- Ragin, Ch. C. – Becker, H. (1992): What is a Case? Cambridge, UK: Cambridge University Press.
- Stake, Robert E. (1995) The Art of Case Study Research. Thousand Oaks: Sage.
- Scholz, Roland W. - Tietje, Olaf (2002) Embedded Case Study Methods. Integrating Quantitative and Qualitative Knowledge. Thousand Oaks: Sage.
- Takács Flóra (2017) Az esettanulmány mint módszertan a szociológiában. Szociológiai Szemle 27(1): 126–132.
- Yin, Robert K. (2002) Case Study Research. Design and Methods. Applied Social Research Method series Volume 5. Sage.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: Adatgyűjtés prezentációja, esettanulmány elkészítése. 1. Részteljesítmény értékelés: adatgyűjtés egy a kurzus során vizsgált kérdéshez kapcsolódó részterületről és annak elemzése, értelmezése, majd egyéni vagy kiscsoportos prezentálása a csoport számára 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a kurzus során vizsgált eset elemzésének önálló írásbeli összegzése 20-40 ezer karakterben. Leadási határideje a kurzus utolsó órarendi időpontja.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: a. Részteljesítmény-értékelés: Részteljesítmény értékelés: adatgyűjtés egy a kurzus során vizsgált kérdéshez kapcsolódó részterületről és annak elemzése, értelmezése, majd egyéni vagy kiscsoportos prezentálása a csoport számára b. 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a kurzus során vizsgált eset elemzésének önálló írásbeli összegzése 20-40 ezer karakterben. Leadási határideje a kurzus utolsó órarendi időpontja.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- adatgyűjtés prezentálása: 30
- esettanulmány: 70
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 86–90 |
Jó | 73–85 |
Közepes | 65–72 |
Elégséges | 50–64 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 10 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 22 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A kurzus egy aktuális (kommunikációs, urbanisztikai stb.) problémát választva egy kevéssé feltárt jelenség feltárását célozza.
Előadások témái | |
---|---|
1. | a probléma azonosítása; a problémához kapcsolódó adekvát jelenség felkutatása; a jelenség szinkron és diakron társadalmi beágyazottságának feltárása; az érintettek körének (stakeholders) felmérése; kutatási minták keresése; kvalitatív és kvantitatív adatgyűjtés, értékelés, feldolgozása; a gyűjtött adatok relevanciájának a megértése; prezentációs módok; kutatásetikai kérdések; visszajelzések és értékelések aktív keresése |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Fiáth Henrietta | egyetemi tanársegéd | fiath.henrietta@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.