Programme: Elective subjects
Subject Role: Elective
Recommended semester: 0
Objectives
The aim of the course is for students to gain insight into some paradigmatic areas of communication science and research. In relation to communication, the transfer and exchange of information is often named as a condition, goal and main evaluation aspect. But information is related to disorder, and in other modelable communication situations it becomes downright incidental: the attribution of meanings, the maintenance of interaction, networking, knowledge cultivation or even the self-stimulating processes characteristic of chaotic phenomena become primary determinants. Communication is necessarily social, with far-reaching consequences and connections that go beyond interpersonal communication. On the one hand, they become determinants of interpersonal communication, and on the other hand, they also show a character independent of individuals. Social communication is a conventional, arbitrary and yet objective reality. If words, sentences, cultural constructions are conventional and arbitrary, visuality seems to work against them, since perception is neither conventional nor arbitrary. Visuality, however, works on the basis of schemes, the schemes are shaped by culture and society.
Academic results
Knowledge
- Solid knowledge of the conceptualization for studying social processes
- Basic knowledge of social science methodologies
- Basic knowledge of social institutions (law, language, religion, etc.).
Skills
- Ability to participate in argumentative and rational debate
- Analytical skills
- Ability to make independent decisions in academic activities.
Attitude
- Awareness of the historical and social embeddedness of cultural processes and institutions
- Openness to self-criticism and self-improvement
- Self-reflection of one's own abilities.
Independence and responsibility
- Display one’s own worldview in a professional setting
- Striving to create a historically and politically coherent worldview
- Adoption and enforcement of professional standards.
Teaching methodology
Lectures
Materials supporting learning
- A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A szorgalmi időszakban két alkalommal ZH-t kell írni és teljesíteni (min. elégséges (2) értékeléssel) az addig tanult anyagból. A feldolgozott szövegek mindegyike letölthető formában elérhető a kurzus honlapján. A ZH-kon ezeket a szövegeket nyomtatott formában használni lehet. Az egyes előadásokon feldolgozott tananyag az adott előadást követően elkülönítve jelenik meg a kurzus honlapján (így az adott ZH-ra kötelező olvasmányokat az itt összegyűltek képezik). A pót ZH-n való részvétel feltétele 1 ZH teljesítése (min. elégséges (2) értékeléssel). Pótlási lehetőségek: 2 (ld. a Félév tervezett programjánál) Az érdemjegy növelésének céljával mindkét ZH újraírható, a végső érdemjegy a legjobb eredményeket veszi tekintetbe. Az eredmények megtekinthetők a kurzus honlapján és megbeszélhetők a heti konzultációs időpontban vagy e-mailes egyeztetésnek megfelelően. Az egyes ZH-kra kapott jegyek növelhetők 1-1 jeggyel, 3-3, az órákon feltett kérdés megválaszolásával (a ZH1 jegye növelhető a ZH1-t megelőző valamelyik 3 órai válaszadással, a ZH2 jegye növelhető a ZH1 és ZH2 közötti időszakra eső valamelyik 3 órai válaszadással). Egyéni teljesítés dolgozattal: az egyéni konzultációkon megbeszéltek szerint. Ez a lehetőség azoknak szól, akik az órák adta lehetőségeken túlmenően érdemben szeretnének valamelyik témával foglalkozni, többletteljesítést igényelnek (pl. Tudományos Diákköri Konferencián (TDK) szeretnék prezentálni a dolgozatot). Feltételei: az első ZH időpontjáig az oktatóval egyeztetni kell ennek az alternatívának a választását, az elképzelésekről vázlatot kell készíteni, és személyes konzultáción egyeztetnek a dolgozatírás lehetőségéről. Ezt követően legalább két alkalommal kell a téma feldolgozásáról, a szöveg előrehaladtáról konzultálni, és a félév végén a kész dolgozat kerül átbeszélésre, értékelésre, adott esetben felmérik a féléven túlmenő további lehetőségeket (pl. TDK-n való szereplés). Az órák látogatása: a TVSZ-nek megfelelően.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés: a zárthelyi dolgozat témazáró jellegű, az első ZH-n az anyag első, a második ZH-n az anyag második része kerül számonkérésre a zárthelyi dolgozatban több, kisebb kérdést kell megválaszolni.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1st midterm test: 50
- 2nd midterm test: 50
- total: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 90–95 |
Good | 80-89 |
Satisfactory | 70-79 |
Pass | 50-69 |
Fail | < 50 |
Retake and late completion
Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
class attendance | 28 |
preparation for assessment | 10 |
reading | 22 |
total | 60 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
1. A hétköznapi kommunikáció. 2. Kommunikáció-elméletek, modellek. 3. Shannon modellje. 4. Média-elméletek. 5. A média vizuális elemei. 6. Newcomb modellje. 7. Horányi modellje. 8. Rosengren kulturális modellje. 9. Searle intézményi valóság filozófiája. 10. A percepció filozófiája, pszichológiai, biológiai alapok. 11. Kulturális kutatások. 12. Az írás történeti kialakulása. 13. Szerepelméletek. 14. Társadalmi racionalitás elméletek.
Lecture topics | |
---|---|
1. | - |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|