Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
HELYI FEJLESZTÉS ÉS TÁRSADALOMPOLITIKA
Azonosító
BMEGT43M704
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Szántóné Dr. Orbán Annamária
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
orban.annamaria@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja a városfejlesztés aktuális kérdéseinek tárgyalása, kiemelten a városfejlesztési döntéseket befolyásoló társadalmi folyamatok és intézményi keretek elemzése. Megismerkedünk a gazdasági, a társadalmi, a politikai, a demográfiai, a környezeti és más problémákkal és lehetőségekkel valamint a kormányzati szintek közötti kapcsolatokkal, melyeket figyelembe kell venni a döntéshozás során. A területi és városfejlesztés komplex kérdéseit elemezzük és a regionális és a tervezés, fejlesztés megoldási lehetőségeit vázoljuk. Nagy hangsúlyt helyezünk a különböző országok, régiók és települések összevetésére, a döntés-előkészítés, döntéshozás és megvalósítás gyakorlati összefüggéseinek feltárására, az integrált megközelítés követelményeire. Az elméleti kérdések feltárása és megvitatása mellett sor kerül a gyakorlat és a gyakorlati eredmények közvetlen bemutatására: városi helyszínek megtekintésére, a területi és várostervezésben érdekelt szakmai szervezetek meglátogatására.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A városfejlesztés társadalmi és gazdasági összefüggéseit;
  2. az alapvető kockázatkezelési módszereket;
  3. a korszerű városfejlesztési rendszereket;
  4. a közrészvétel módszereit.
Képesség
  1. az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  2. a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására,
  3. a városfejlesztési problémák felismerésére, megoldási módjuk kiválasztására,
  4. a participatív tervezés érvényesítésére.
Attitűd
  1. nyitott a városfejlesztési szakterület innovációinak megismerésére
  2. a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival,
  3. gyarapítja tudását és tájékozódik a legjobb gyakorlati megoldások megtalálása érdekében,
  4. elismeri az integrált, participatív tervezés által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására,
  2. a tervezés döntések során képes megalapozottan mérlegelni,
  3. átlátja a felelősségvállalás súlyát és jelentőségét, fel tudja mérni a döntések következményeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, írásbeli és szóbeli egyéni, és csoportos órai, és otthoni feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Az előadások és kötelező irodalom, feladatok leírása a kurzus Moodle oldalán félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni (edu.gtk.bme.hu).
  • Lecture and compulsory reading materials will be uploaded continously during the semester into the course Moodle website (edu.gtk.bme.hu).
  • Szakirodalmi lista az aktuális félévi tematikában.
  • The course literature available in the actual syllabus. 

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban előírt kötelező feladatok elvégzése alapján.

Teljesítményértékelési módszerek

A feladott és órák alatti feladatok elvégzése, részvétel és aktivitás beszámít az értékelésbe.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Elméleti felkészülés: 60
  • Gyakorlat: 40
  • Összesen:

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 100-100
Jeles 80–90
70-79
Közepes 60-69
Elégséges 40-59
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Aktív részvétel a kontakt tanórákon 30
házi és órai feladat elkészítése 20
Zh és vizsgadolgozat felkészülés 40
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A városfejlesztés összefüggésrendszere, aktuális problémái; Demográfia, migráció, mobilitás, többgenerációs város; Gazdaságtudatos városfejlesztés – projektfinanszírozás, önkormányzati költségvetés; Örökséggazdálkodás, belváros fejlesztés, üzletutca fejlesztés; Városi klíma, energiatudatos városfejlesztés; Kulturális gazdaság; Elővárosodás, városi pozicióváltás; Társadalompolitikai folyamatok és intézményrendszer; Közrészvétel lehetőségei és korlátai, társadalmi folyamatok és interakciók a városi térben

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Ongjerth Richárd ongjerth@t-online.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.