Versions
Department of Sociology and Communication
Programme: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 4
Programme: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Objectives
The aim of the course is to present the nature and dynamics of contemporary urban and environmental process-es from a Hungarian and international perspective through a series of case studies, introducing students to the sociological concepts, methods, and main issues related to the subject, with special emphasis on practice-oriented thinking and problem solving.
Learning outcomes
Knowledge
- the basic concepts and theories of urban sociology and environmental sociology;
- the background of the social and environmental processes;
- the relevant sociological topics and case studies;
- attempts to manage social and environmental problems.
Ability
- understand and process literature on the topic;
- to formulate a professional opinion;
- developing recommendations and action plans on sociological issues.
Attitude
- actively participates in lecture sessions;
- gain knowledge and information;
- approaches the topics in a practice-oriented way.
Autonomy and responsibility
- are open to accept reliable critical remarks;
- are open to formulate questions and critical remarks.
Methodology of teaching
Lectures and written communication. Students works performed independently and in group.
Materials supporting learning
- A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)
- Az előadások prezentációinak anyaga, ami a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni.
- Slideshows of the lectures which will be uploaded continously during the semester (edu.gtk.bme.hu).
- Az aktuális irodalmi lista az első órán kerül ismertetésre.
- The actual literature list will be distributed in the first lesson.
General Rules
Assessment of the learning outcomes described under 2.2. is based on one written end-term test. The assessment includes the right solution of the lesson works.
Performance evaluation methods
Students are required to present in specific topics during the lessons.
Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating
- presentation: 100
Proportion of examination elements in the rating
- :
The condition for obtaining the signature, validity of the signature
órai jelenlét és prezentáció
Grading
% | |
---|---|
Excellent | 100 |
Very good | 80–90 |
Good | 70-79 |
Satisfactory | 60-69 |
Pass | 40-59 |
Fail | < 40 |
Correction and retake
Retakes and make-ups are regulated by the University’s Code on Education and Examination.
Study work required to complete the course
Work type | Amount of work hours |
---|---|
classes | 66 |
presentation, other tasks | 44 |
prep. for exam tests | 40 |
total | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Topics discussed during the semester
A települések kialakulására és fejlődésére ható tényezők; A városok belső térszerkezete; Az urbanizáció szakaszai, szuburbanizáció, dezurbanizáció; Dzsentrifikáció; Zsugorodó városok ; Urbanizáció és környezet; Globális és lokális környezeti krízisek; Környezeti kérdések szociológiai vonatkozásai; Esettanulmányok
Topics of lectures |
---|
Lecturers participating in teaching
Name | Rank | Contact |
---|---|---|
Dr. Balizs Dániel | tudományos munkatárs, kutató | balizs.daniel@epk.bme.hu |