Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Vizuális kommunikáció specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A kurzus célja a nagyvárosok olvashatóságát és az azokban való tájékozódást segítő vizuális elemek rendszerének feltárása. A kurzus során megismerhető a modern nagyváros mint kulturális olvasztótégely és innovatív miliő. Terítékre kerülnek a városban megjelenő sokrétegű vizuális kommunikáció dimenziói. Az egyes alkalmak filozófiai, építészetelméleti, városszociológiai és szociálpszichológiai szövegek elemzését, kreatív feladatokat és városi sétákat ötvöznek.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
- Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
- Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete.
Képesség
- Szakmai nyelvhasználat képessége
- Gyakorlati jellegű feladatoknál jó ítélőképesség, önálló döntés képessége
- Elemzési képesség
Attitűd
- Társadalmi érzékenység, szolidaritás
- A demokratikus és jogállami normák elfogadása
- Szakmai és morális hozzáállás
Önállóság és felelősség
- Történetileg és politikailag koherens világnézet kialakítására való törekvés
- Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét
- Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
Oktatásmódszertan
előadás, órai gyakorlatok, diszkusszió
Tanulástámogató anyagok
- A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu) – Books, notes, downloadable materials are available on Moodle site of the course (edu.gtk.bme.hu)
- Batár, A., 2005. Láthatatlan építészet. Budapest: Ab Ovo Kiadói Kft.
- Gehl, J., 2014. Élhető városok. Budapest: Terc.
- Lynch, K., 1960. The Image of the City. Cambridge MA: MIT Press.
- Vossoughian, N., 2011. Otto Neurath: The Language of Global Polis. Rotterdam: NAi Publishers.
- Mumford, L., 1985. A város a történelemben. Budapest: Gondolat
- Meggyesi, T., 1985. A városépítés útjai és tévútjai. Budapest: Műszaki Könyvkiadó.
- Lukovics, T., 2014. Bevezetés az építészetelméletbe. Budapest: Terc.
- Le Corbusier 1968. A jövő nagyvárosai. Budapest: Gondolat.
Általános szabályok
Az értékelés reflexiókat, az előadásokat és a vizsga értékelését foglalja magában.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Reflexiók A hallgatók minden óra előtt leadnak egy rövid reflexiót az adott órához kapcsolódó kötelező szakirodalomról. (Ahol több szakirodalom is szerepel, ott a hallgató választhat, hogy melyikről ad le reflexiót.) A reflexió három típusú lehet: Mind map: Az olvasott szöveg gondolatmenetének vizuálisan elrendezett ismertetése. A mind map-et papíron kell elkészíteni, és az óra előtt kell leadni. Részletes szövegvázlat (1500-2000 leütés): A részletes szövegvázlatnak tartalmazni a kell az olvasott szöveg fő megállapításait és érvelési szerkezetét, logikus, áttekinthető vázlat formájában. A részletes szövegvázlatot az óra megkezdése előtt kell elküldeni az oktató e-mail címére, az e-mail tárgya „szövegvázlat” legyen. Recenzió (2000-2500 leütés): A recenziónak tartalmaznia kell az olvasott szöveg fő megállapításait, a hallgató önálló véleményét, gondolatait, valamint legalább egy konkrét példát, amit a hallgató az olvasottak alapján elemez. A recenziót az óra megkezdése előtt kell elküldeni az oktató e-mail címére, az e-mail tárgya „recenzió” legyen. 2. Előadások Egyeztetett beosztás szerint minden órán hallgatói prezentációval történik az óra szövegének felvezetése. Minden hallgató a félévben három alkalommal ad elő.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- reflexiók: 20
- előadások: 30
- összesen: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsga: 50
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A félév végi aláírás feltétele az órák 30%-át meg nem haladó hiányzás, valamint az, hogy a hallgató a félévközi feladatokra szerezhető pontok felét megszerezze. A jelenlétet az oktató minden órán katalógussal ellenőrzi.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 85-94 |
Jó | 70–84 |
Közepes | 60-69 |
Elégséges | 50-59 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon/gyakorlat | 52 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 58 |
vizsga felkészülés | 40 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
1. A város fogalma, a vele foglalkozó diszciplínák és azok megkezöletíseinek áttekintése 2. Városépítészet, urbanisztika 3. Városszociológia 4. Környezetpszichológia 5. Fenntarthatóság 6. A várost alakító tényezők és szereplők rendszerének áttekintése 7. A város vizualitásának áttekintése, vizsgálata, kritikája: megvalósult projektek, jó gyakorlatok megismerése és javaslattétel saját projektekre
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
dr. Dúll Andrea | egyetemi tanár |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.