Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZERVEZETPSZICHOLÓGIA ÉS VEZETÉS
Azonosító
BMEGT52M108
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
4
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
9
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szabó Zsolt Péter
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
szabo.zsolt.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2021. január 27-én, érvényes 2021. febr. 3-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja a szervezetpszichológia és vezetéspszichológia modern elméleti és gyakorlati ismereteinek az átadása. A kurzus során feldolgozzuk ennek a két területnek a legfontosabb témáit, az elméleti részeket mindig gyakorlati példákkal, feldolgozással megtámogatva. A kurzus fő célja, hogy a hallgatók olyan ismeretekhez jussanak, amelyek segítségével hatékonyan tudnak majd szervezetekkel és vezetőkkel dolgozni.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. A hallgató megismeri a klasszikus szervezetpszichológia történeti gyökereit, fejlődését és a 21. században jellemző alkalmazási területeit.
  2. 2. A hallgató átfogó ismeretet szerez a legújabb, szervezet- és vezetéspszichológiai érintettségű munkahelyi témákról, mint a modern vezetői vonáselméletek, a legújabb szervezeti diagnózis modellek, a változás- és tudásmenedzsment, a csoportdinamika
  3. 3. A hallgató tudással rendelkezik a pszichológiai jellegű kérdések (pl. igazságosság, bizalom, szervezeti kontroll, diszfunkcionális vezetés), problémák elméleti és gyakorlati megközelítéséről.
  4. 4. A hallgató ismeri a szervezet- és vezetéspszichológia, valamint a társszakmák (pl. HR, tréning és coaching szakemberek munkájának) kapcsolódási területeit.
  5. 5. A hallgató megismeri azokat a munkavégzéssel kapcsolatos, releváns szakmai területeket, ahol szervezet-pszichológiai tudását és kompetenciáit alkalmazni tudja (pl. vezetői tréningek, szervezetfejlesztés).
Képesség
  1. A hallgató képes új szakmai ismeretei és kompetenciái gyakorlati alkalmazására.
  2. A hallgató képes a szervezetekben felmerülő, szakmai kérdések értelmezésére és megoldására.
  3. A hallgató képes eredeti módon gondolkodni és megoldási terveket készíteni egy adott szervezettel és vezetéssel kapcsolatos témában.
  4. A hallgató képes az interdiszciplináris területeken a saját szakmai kompetenciát alkalmazni.
  5. A hallgató képes a társszakmák (pl. trénerek, szervezeti tanácsadók, coachok) képviselőivel közös, szak-mai programban együtt gondolkodni és dolgozni.
Attitűd
  1. Nyitott a legújabb, trendszerűen megjelenő szervezet- és vezetéspszichológiai ismeretek iránt.
  2. Adott kérdésben készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
  3. Proaktívan lép fel és működik közre a munkáját érintő kérdésekben.
  4. Hatékonyságra orientált az általa végzett munkával összefüggésben.
  5. Képes meghallgatni és elfogadni mások nézeteit és véleményét.
  6. Értéknövelt szemléletet képvisel a szakmájában.
  7. Igénye van önmaga folyamatos fejlesztése iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Képes önállóan értékelni és döntést hozni a szakmai tevékenységét érintő kérdésekben.
  2. Önállóan dolgoz ki szervezetpszichológiai és vezetéspszichológiai témájú programokat és terveket.
  3. Felelősséget vállal az általa tervezett és/vagy vezetett feladatokért, programokért.
  4. Felelősségteljesen és etikusan képviseli a szakmáját.

Oktatásmódszertan

Előadás, interaktív órai feladatok, esettanulmányok, csoportmunka, prezentáció, tréning.

Tanulástámogató anyagok

  • Haslam, S.A., Reicher, S.D., & Platow, M.J. (2010). The new psychology of leadership. Identity, influence and power. Routledge.
  • Schein, E.H. (2016). Organizational culture and leadership 5th edition. Wiley.
  • De Vries, M.K. (2009). The leader on the couch. A clinical approach to changing people and organizations. Wiley.
  • Edmondson, A.C. (2018). The fearless organization. Wiley.
  • Fowler, S. (2014). What Maslow’s hierarchy won’t tell you about motivation. Harvard Business Review, 92(11).
  • Gagné, M., & Deci, E. L. (2005). Self‐determination theory and work motivation. Journal of Organizational behavi-or, 26(4), 331-362.
  • Hertwig, R., & Grüne-Yanoff, T. (2017). Nudging and boosting: Steering or empowering good decisi-ons. Perspectives on Psychological Science, 12(6), 973-986.
  • Sunstein, C. R. (2014). Nudging: a very short guide. Journal of Consumer Policy, 37(4), 583-588.
  • Wood, W., & Rünger, D. (2016). Psychology of habit. Annual review of psychology, 67.
  • Juhász Márta (2017). Vezető a szervezetben. BME Oktatási segédlet.
  • Amabile, T. M., & Kramer, S. J. (2011). The power of small wins. Harvard Business Review, 89(5), 70-80.
  • Courtney, H., Lovallo, D., & Clarke, C. (2013). Deciding how to decide. Harvard Business Review, 91(11), 62-70.
  • Drucker, P. F. (2004). What makes an effective executive. Harvard business review, 82(6).
  • Drucker, P. F. (2005). Managing oneself. Harvard Business Review, 83(1), 100-109.
  • Miller, A. P. (2018). Want less-biased decisions? Use algorithms. Harvard business review, 26.
  • Snowden, D. J., & Boone, M. E. (2007). A leader's framework for decision making. Harvard business review, 85(11), 68.
  • Szaszi, B., Palinkas, A., Palfi, B., Szollosi, A., & Aczel, B. (2018). A systematic scoping review of the choice architecture movement: Toward understanding when and why nudges work. Journal of Behavioral Decision Ma-king, 31(3), 355-366.
  • De Vries, M.K. (2003). Leaders, fools and impostors. Essays on the psychology of leadership. iUniverse.
  • Schein, E., & Schein, P. (2018). Humble leadership. The power of relationships, openness, and trust. Berrett-Koehler Publishers.
  • Pearce, C.L. (2004). The future of leadership. Combining vertical and shared leadership to transform knowledge work. Academy of Management Executive, 18(1), 769-783.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése zárthelyi dolgozatok, kiscsoportos projektmunka és szóbeli vizsga alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés: 4-6 fős kiscsoportokban projektmunka elvégzése a szorgalmi időszak során, amely specifikus szervezet- és vezetéspszichológiai kérdésekhez kapcsolódik. A projektmunkákat az egyes csoportok a kurzus utolsó két alkalmán be is mutatják. 2. Összegző teljesítmény értékelés: két zárthelyi dolgozat – a félév során tárgyalt témakörök ismereteinek számonkérése, a tudás tesztelése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (2 zh): 2x25%
  • projekt munka bemutatása: 50%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • szóbeli vizsga: 50%

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles >90
80–89
Közepes 70–79
Elégséges 50–69
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A hallgató a zárthelyi dolgozatokat pótolhatja vagy javíthatja a pótlási héten. Amennyiben javítva valamelyik zárthelyi dolgozatot, a számára előnyösebb pontszám kerül figyelembevételre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel az előadásokon
részvétel a gyakorlati foglalkozáson
projekt munka elkészítése
ZH-ra való felkészülés
ZH való felkészülés
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021. január 27-én, érvényes 2021. február 3-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A szervezet és vezetéspszichológia története - a kezdetektől a 21. századig.
2. Gondolkodásmód a szervezetekkel, munkával kapcsolatban. Szervezeti felépítés, stratégia, küldetés, misszió, vízió. Szervezeti diagnózis modellek.
3. Nemzeti és szervezeti kulturális hatások. Kultúra modellek, a kultúra hatása a mindennapi szervezeti folyamatokra.
4. Szervezeti igazságosság és bizalom témaköre. A szervezeti kontroll formái és kapcsolódása a szervezeti kultúrához.
5. Vezető a szervezetben: vezetői stílusok. A helyzetfüggő- és szituációs vezetésmodellek feldolgozása, vonáselméletek modern megjelenése (karizmatikus, etikus, transzformáló, autentikus vezetők).
6. Diszfunkcionális vezetési stílusok és szervezeti kultúrák.
7. Pozitív pszichológia és neuro leadership.
8. Csoportmunka, csoporthatékonyság, hálózatok. Agilis szervezetek. Csoportszerepek.
9. Visszajelzés, vezetői viselkedés.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Gerákné dr. Krasz Katalin adjunktus krasz.kata@gtk.bme.hu
Salamon János tanársegéd salamon.janos@gtk.bme.hu
dr. Kun Ágota adjunktus kun.agota@gtk.bme.hu
Balogh Blanka PhD. hallgató balogh.blanka@gtk.bme.hu
Hári Péter megbízott előadó hari.peter@cx-ray.com

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.