Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
REKLÁMSZOCIOLÓGIA
Azonosító
BMEGT439767
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
12
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tófalvy Tamás
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
tofalvy.tamas@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Pszichológia mesterszak - Ajánlott szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A kurzus célkitűzése, hogy ismereteket adjon a reklámkommunikációról, mint a társadalmi kommunikáció egyik sajátos formájáról. A kurzuson a hallgatók betekintést kapnak a reklámok társadalmi szerepéről, készítési sajátosságaikról, médiaválasztásról, kreatív tervezés néhány módszeréről. A jelentkezők megismerkednek a reklámok történelmével, természetével, fogadtatásukkal, hatásukkal, valamint hatékonyságuk néhány vizsgálati technikájával. Betekintést nyernek az egyes médiumok sajátosságaiba. A kurzus olyan kérdésekre keres (és talál) válaszokat, mint például: hogyan készül a reklám? Milyen törvényszerűségeket célszerű figyelembe venni? Milyen lépésekből tevődik össze a reklámkészítés? Hogyan épül fel egy reklámkampány? Hogyan lehet a hatékonyságát, hatását ellenőrizni? Milyen technikai feltételeknek kell eleget tennie?

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a reklám világában fellelhető szabályszerűségek leírásához szükséges fogalomakat, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket
  2. Ismeri a reklámtevékenységek mélyében meghúzódó befolyásolási mechanizmusokat
  3. Ismeri a különböző reklámtípusokat, reklámtechnikákat
Képesség
  1. Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére
  2. Képes megérteni és használni a reklámszociológiával kapcsolatos témák jellemző szakirodalmát, könyvtári forrásait
  3. Képes arra, hogy a mindennapi életben felismerje a reklámszociológia által elemzett tipikus társadalmi helyzeteket, és a gyakorlatban hasznosítsa az elméletben tanultakat
Attitűd
  1. Nyitott a reklámszociológia által folyamatosan termelt új információk megismerésére és befogadására
  2. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival
  3. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, nyitott az információtechnológiai eszközök használatára
Önállóság és felelősség
  1. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket

Oktatásmódszertan

Előadások

Tanulástámogató anyagok

  • A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)

Általános szabályok

Az órákon való részvétel és a zárthelyi dolgozatok megírása

Teljesítményértékelési módszerek

Zárthelyi dolgozatok értékelése

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Zárthelyi dolgozat: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A zárthelyi dolgozatok megírása

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 90–95
80–89
Közepes 60–79
Elégséges 50–59
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 24
felkészülés a zárthelyire 36
Összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A félévben sorra vett témák

A kurzus során Kovács Levente és Berta László vezeti be a hallgatókat a reklám izgalmas történetébe és a reklám és társadalom összefüggéseibe. A két előadó amellett, hogy sokéves reklámszakmai gyakorlattal és múlttal rendelkezik, a hazai reklámtörténet és -ismeretterjesztés úttörői: a reklamtortenet.hu oldal alapítóiként több éve gondozzák a szakma történetének legfontosabb magyar nyelvű fórumát. A kurzuson többek között a következő témákban merülhet el a hallgatóság: a fogyasztás szociológiája, a reklámszakma gyökerei, a kreatívforradalom, vagy éppen a reklámtörténelem legnagyobb hatású kampányai.

Előadások témái
1. A probléma felvetése: Mi a reklám?
2. A fogyasztás szociológiája
3. A fogyasztói társadalom új embertípusa
4. A reklámszakma gyökerei
5. A "humbug anatómiája" – A reklámszakma úttörői
6. A "humbug anatómiája" – A kreatívforradolom és hatása
7. A „humbug anatómiája” – Brit reklámosok
8. Howard Gossage
9. A reklámtörténelem legnagyobb hatású kampányai
10. A döntésgyár
11. A reklámszakma 50 árnyalata
12. Új világ hajnalán

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Berta László külsős oktató laszlo.berta@reklamtortenet.hu
Kovács Levente külsős oktató levente.kovacs@reklamtortenet.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége