Versions

I. COURSE DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Course name
SOCIOLOGY OF ADVERTISING
Course code
BMEGT439767
Course type
class
Kurzustípusok és óraszámok
Type
Lessons
Lecture
12
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
2
Course leader
Name
Dr. Tófalvy Tamás
Position
associate professor
Email adress
tofalvy.tamas@gtk.bme.hu
Organizational unit for the subject

Department of Sociology and Communication

Subject website
Language of teaching
magyar - HU
Curriculum role of the subject, recommended semester

Programme: Szabadon választható tárgyak

Subject Role: Szabadon választható

Recommended semester: 0

Programme: Szabadon választható tárgyak

Subject Role: Szabadon választható

Recommended semester: 0

Programme: Pszichológia mesterszak - Ajánlott szabadon választható tárgyak

Subject Role: Szabadon választható

Recommended semester: 0

Programme: Szabadon választható tárgyak

Subject Role: Szabadon választható

Recommended semester: 0

Pre-requisites
strong
-
weak
-
paralell
-
exclusive
-
A tantárgyleírás érvényessége

Objectives

-

Learning outcomes

Knowledge
  1. Knows the concepts, the most important connections and theories necessary to describe the regularities found in the world of advertising
  2. Knows the influence mechanisms underlying advertising activities
  3. Knows the different types of advertising and advertising techniques
Ability
  1. Able to plan, organize and carry out independent study
  2. Able to understand and use the typical literature and library resources of topics related to the sociology of advertising
  3. Able to recognize the typical social situations analyzed by advertising sociology in everyday life and to use what he learned in theory in practice
Attitude
  1. It is open to learning and accepting new information constantly produced by the sociology of advertising
  2. Cooperates with the instructor and fellow students in expanding knowledge
  3. expands her knowledge through continuous knowledge acquisition, and is open to the use of information technology tools
Autonomy and responsibility
  1. Openly accepts well-founded critical comments

Methodology of teaching

Lectures

Materials supporting learning

  • A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)

General Rules

Az órákon való részvétel és a zárthelyi dolgozatok megírása

Performance evaluation methods

Zárthelyi dolgozatok értékelése

Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating

  • midterm exam: 100

Proportion of examination elements in the rating

  • :

The condition for obtaining the signature, validity of the signature

A zárthelyi dolgozatok megírása

Grading

%
Excellent 96
Very good 90–95
Good 80–89
Satisfactory 60–79
Pass 50–59
Fail < 50

Correction and retake

Retake and make-up test options are defined by the valid regulations.

Study work required to complete the course

Work type Amount of work hours
course work 24
preparation 36
Sum 60

Approval and validity of subject requirements

Topics discussed during the semester

A kurzus során Kovács Levente és Berta László vezeti be a hallgatókat a reklám izgalmas történetébe és a reklám és társadalom összefüggéseibe. A két előadó amellett, hogy sokéves reklámszakmai gyakorlattal és múlttal rendelkezik, a hazai reklámtörténet és -ismeretterjesztés úttörői: a reklamtortenet.hu oldal alapítóiként több éve gondozzák a szakma történetének legfontosabb magyar nyelvű fórumát. A kurzuson többek között a következő témákban merülhet el a hallgatóság: a fogyasztás szociológiája, a reklámszakma gyökerei, a kreatívforradalom, vagy éppen a reklámtörténelem legnagyobb hatású kampányai.

Topics of lectures
1. A probléma felvetése: Mi a reklám?
2. A fogyasztás szociológiája
3. A fogyasztói társadalom új embertípusa
4. A reklámszakma gyökerei
5. A "humbug anatómiája" – A reklámszakma úttörői
6. A "humbug anatómiája" – A kreatívforradolom és hatása
7. A „humbug anatómiája” – Brit reklámosok
8. Howard Gossage
9. A reklámtörténelem legnagyobb hatású kampányai
10. A döntésgyár
11. A reklámszakma 50 árnyalata
12. Új világ hajnalán

Lecturers participating in teaching

Name Rank Contact
Berta László külsős oktató laszlo.berta@reklamtortenet.hu
Kovács Levente külsős oktató levente.kovacs@reklamtortenet.hu

Approval and validity of subject requirements