Versions
Jelenlegi
I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
SOCIOLOGY OF ADVERTISING
ID (subject code)
BMEGT439767
Type of subject
class
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
12
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
2
Subject Coordinator
Name
Dr. Tófalvy Tamás
Position
associate professor
Contact details
tofalvy.tamas@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Sociology and Communication
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Elective subjects

Subject Role: Elective

Recommended semester: 0

Programme: Elective subjects

Subject Role: Elective

Recommended semester: 0

Programme: Psychology Master’s Programme - recommended elective subjects

Subject Role: Elective

Recommended semester: 0

Programme: Elective subjects

Subject Role: Elective

Recommended semester: 0

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description

Objectives

-

Academic results

Knowledge
  1. Knows the concepts, the most important connections and theories necessary to describe the regularities found in the world of advertising
  2. Knows the influence mechanisms underlying advertising activities
  3. Knows the different types of advertising and advertising techniques
Skills
  1. Able to plan, organize and carry out independent study
  2. Able to understand and use the typical literature and library resources of topics related to the sociology of advertising
  3. Able to recognize the typical social situations analyzed by advertising sociology in everyday life and to use what he learned in theory in practice
Attitude
  1. It is open to learning and accepting new information constantly produced by the sociology of advertising
  2. Cooperates with the instructor and fellow students in expanding knowledge
  3. expands her knowledge through continuous knowledge acquisition, and is open to the use of information technology tools
Independence and responsibility
  1. Openly accepts well-founded critical comments

Teaching methodology

Lectures

Materials supporting learning

  • A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)

General Rules

Az órákon való részvétel és a zárthelyi dolgozatok megírása

Performance assessment methods

Zárthelyi dolgozatok értékelése

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • midterm exam: 100

Percentage of exam elements within the rating

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

A zárthelyi dolgozatok megírása

Issuing grades

%
Excellent 96-100
Very good 90–95
Good 80–89
Satisfactory 60–79
Pass 50–59
Fail < 50

Retake and late completion

Retake and make-up test options are defined by the valid regulations.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
course work 24
preparation 36
Sum 60

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

A kurzus során Kovács Levente és Berta László vezeti be a hallgatókat a reklám izgalmas történetébe és a reklám és társadalom összefüggéseibe. A két előadó amellett, hogy sokéves reklámszakmai gyakorlattal és múlttal rendelkezik, a hazai reklámtörténet és -ismeretterjesztés úttörői: a reklamtortenet.hu oldal alapítóiként több éve gondozzák a szakma történetének legfontosabb magyar nyelvű fórumát. A kurzuson többek között a következő témákban merülhet el a hallgatóság: a fogyasztás szociológiája, a reklámszakma gyökerei, a kreatívforradalom, vagy éppen a reklámtörténelem legnagyobb hatású kampányai.

Lecture topics
1. A probléma felvetése: Mi a reklám?
2. A fogyasztás szociológiája
3. A fogyasztói társadalom új embertípusa
4. A reklámszakma gyökerei
5. A "humbug anatómiája" – A reklámszakma úttörői
6. A "humbug anatómiája" – A kreatívforradolom és hatása
7. A „humbug anatómiája” – Brit reklámosok
8. Howard Gossage
9. A reklámtörténelem legnagyobb hatású kampányai
10. A döntésgyár
11. A reklámszakma 50 árnyalata
12. Új világ hajnalán

Additional lecturers

Name Position Contact details
Berta László külsős oktató laszlo.berta@reklamtortenet.hu
Kovács Levente külsős oktató levente.kovacs@reklamtortenet.hu

Approval and validity of subject requirements