Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZEMÉLYKÖZI KOMMUNIKÁCIÓS GYAKORLATOK – FELELŐS KOMMUNIKÁCIÓ
Azonosító
BMEGT43A353
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Blaskó Ágnes
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
blasko.agnes@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy a hallgatók tapasztalati tanulás majd arra való reflexió útján feltérképezzék saját kommunikációjukat, tisztában legyenek erősségeikkel és a fejlesztendő készségeikkel; személyközi és kiscsoportos helyzetben megtalálják a kongruens kommunikációs módot. A kurzus alapvetően egy olyan attitűdöt képvisel, amely a kötelező, általános érvényűnek tételezett igazságok megfogalmazása / betartatása helyett a változásra, a keresés folyamatára fókuszál. Azaz a tartalomról a processzusra helyezi a hangsúlyt. Azaz nem “know-how”-kat ad át, hanem egy szemléletmódot sajátíttat el. A szemléletmódot a vezetők is képviselik, és annak átadását is célozzák.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A kurzus a társas kommunikációról különböző dimenziók mentén gondolkodik, amely dimenziók az egyes órákban a különböző témakörök feldolgozása közben folyamatosan előkerülnek. Az óra készségfejlesztő jellege miatt azonban az alábbi tartalmak nem tudományos módon kerülnek feldolgozásra: 1. Rejtett és látható dinamikák: 2. Feladatorientált vagy “alapállapotú” (default mode) szituációk elkülönítése 3. Társas interakciók és egyéni karakterisztikák 4. Egyéni és közösségi felelősségvállalás 5. Demokratikus működésmód
Képesség
  1. demokratikus működésmódra való törekvés
  2. társadalmiság – Az embert, mint társas-társadalmi lényt tekinti, az individuumot társadalmi rendszerbe ágyazottan értelmezi.
  3. egyenlőség elve – Mindenki egyenlően hallathathatja a hangját: minden csoporttag és minden színre kerülő társadalmi / intézményi /etc. szereplő. A vezető véleménye/értékei / gondolatai is ugyanúgy, a többiekével egyenlő hangsúllyal jelennek meg.
  4. jelentéskonstruálás folyamata – a megértés egy interpretációs – jelentéskonstruáló folyamatban születik
  5. kritikai szemlélet – A megszokott világkép / narratíva újrakonsrtruálása a különböző új perspektívákból származó megértések nyomán.
  6. változtatás - A megértésben születő új narratíva önmagában is változás, de a folyamat valódi akcióterv kialakításáig is eljuthat.
Attitűd
  1. Saját képességek önreflexiója
  2. Önállóság
Önállóság és felelősség
  1. Szakmai normák elfogadás és érvényesítése

Oktatásmódszertan

Sajátélmény és reflexió. A sajátélményt a mindenkori kurzusvezető az előképzettségétől függő módszerrel vezeti. A módszer nehézsége, hogy a tapasztalati tanulás után az eredményeket kognitív szinten dolgozza fel, ezzel az integrációs fázist megsietteti és egyetlen modalitásba tereli, viszont a hagyományos felsőoktatási tanulásképhez igazodik.

Tanulástámogató anyagok

  • A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu) – Books, notes, downloadable materials (edu.gtk.bme.hu)
  • Tanulási napló: a hallgatók önnön fejlődésüket folyamatosan készített tanulási napló segítségével követik.
  • Learning diary: students follow their own progress with the help of a learning diary.

Általános szabályok

Tanulási napló (házi feladat): a tantárgy a jelenléti órákon megjelenő tudás és kompetenciaelemek folyamatos integrációját célozza. AZ írásos tanulási napló az oktató által kijelölt szempontrendszer szerint elemezteti az órai anyagot házi feladat formájában. A megadott szempontok az egyéni csoportszerepek, a társas dinamikák és azok társadalmi relevanciájának elemzését segítik. A tanulási napló 1-1 oldalas, kifejtetendő kérdésekre adott válaszokból áll. Órai munka - aktív részvétel: a felkészült megjelenés és tevékeny, az önnön tanulási folyamatért felelősséget vállaló részvétel az órákon Projektmunka – a hallgatók csoportosan dolgoznak, a csoport által meghatározott témában létrehoznak egy produktumot (pl. videó, társasjáték stb.) és prezentálják azt. Önértékelés: a tantárgy célkitűzése, hogy a hallgatók képesek legyenek önállóan, reálisan értékelni saját fejlődésüket

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: Az értékelés kritériumai és részei: órai aktivitás, tanulási napló, önértékelés.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • órai munka és felkészülés: 10
  • csoportmunka: 15
  • prezentáció: 10
  • részteljesítmény értékelés (napló, prezentáció): 15
  • összesen: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsga: 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Órák rendszeres látogatása

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 85–90
72,5–84
Közepes 60–72,4
Elégséges 50–59
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza. Retakes and make-ups are regulated by the University’s Code on Education and Examination. Az órai jelenlét kötelező a TVSZ előírta megkötések szerint. A tantárgy a folyamatos munkára helyezi a hangsúlyt, és az egyes elemek pótlása csak akkor lehetséges, ha az nem akadályozza a folyamatos fejlődést.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
félévközi készülés a gyakorlatokra 34
felkészülés a teljesítményértékelésekre 50
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 40
összesen 180

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

1. Miként kommunikálok? Kommunikációs önismeret: saját kommunikációs attitűdök, készségek feltérképezése és fejlesztése; 2. Milyen értékek, elköteleződések mentén kommunikálunk? Kritikai gondolkodás: saját és mások elköteleződésének felismerése, tudatosítása; 3. Hogyan juttathatjuk kifejezésre az értékeket, gondolatainkat, szándékainkat? Vitakultúra, érdekérvényesítés; 4. Hogyan tudunk együttműködő helyzetet teremteni? Kooperáció a kommunikációban, együttműködő kommunikáció, moderálás; 5. Hogyan ismerjük fel a hatalmi szituációkat és hogyan viszonyulunk hozzá? Hatalmi kommunikáció; 6. Hogyan tudunk a problémaként felismert helyzetekben felelős aktorként cselekedni érintettségtől függetlenül? Akciókészség

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Rajkó Andrea

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.