Célkitűzések
A tárgy alapvető célkitűzése a különböző termékmenedzsment témakörök és a termékmenedzsment speciális területeinek megismerése az előadások során, mindezek egyéni elsajátítása és gyakorlati feldolgozása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- átfogó ismeretekkel rendelkezik az termékmenedzsmentben használt, termékhez kapcsolódó fontosabb fogalmakról,
- ismeri a termékinnovációs modellek generációit, a termékinnovációs folyamat elemeit,
- átfogó ismeretekkel rendelkezik termékfejlesztés szervezeti kereteinek elemeiről, a team-munka megjelenési formáiról a termékfejlesztés során,
- ismeri a felhasználóközpontú terméktervezés módszereit, a felhasználói kör és felhasználói jellemzők azonosításának szempontjait,
- tisztában van a fogyasztóvédelmi, különösen a termékbiztonsági szempontok és követelmények megje-lenésével a termékfejlesztési folyamatban,
- ismeri a design mint értékteremtő szerepét a termék fejlesztése során, a design-menedzsment szemlélet és design gondolkodás sajátosságait,
- ismeri a termékfejlesztéshez kapcsolódó szellemi tulajdonvédelmi formákat, azok megszerzésének fel-tételeit.
Képesség
- képes a megszerzett ismereteket rendszerbe (modellbe) foglalni és komplex módon szemlélni,
- képes a pici szereplőkkel kapcsolatot létesíteni, valamint információt gyűjteni és azt rendszerezni,
- képes az elméletben szerzett ismereteket gyakorlati feladatba átültetni,
- képes gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
- nyitott a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére,
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
- önállóan keresi és veszi fel a kapcsolatot a piaci szereplőkkel,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában készített órai feladatok
Tanulástámogató anyagok
- Antalovits M., Süle M. (szerk.) (2012): Termékmenedzsment. Typotext Kiadó, Baccalaureus Scian-tiae Tankönyvek sorozat, Budapest. https://interkonyv.hu/konyvek/antalovics-sule-termekmenedzsment/
- Izsó L., Becker Gy. (szerk.) (2011): Termékélmény. Akadémiai Kiadó Budapest.
- Hercegfi K., Izsó L. (szerk.) (2007): Ergonómia. Typotext Kiadó, Baccalaureus Sciantiae Tanköny-vek sorozat, Budapest.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése csoportosan elkészített beadandó dolgozat, annak prezentálása, valamint szóbeli vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja egy csoportosan elkészített beadandó dolgozat formájában. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés : A csoportosan elkészített beadandó dolgozat prezentálása. Szóbeli teljesítményértékelés (szóbeli vizsga): a félév során elsajátított tananyag szóbeli számonkérése az órai anyagok alapján.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés (írásos anyag): 50%
- összesen: 50%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- szóbeli részvizsga: 20%
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés (prezentáció): 30%
- évközi eredmények beszámítása : 50%
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 40%-át elérje a hallgató az írásbeli beadandó, annak prezentálása és a szóbeli vizsga esetén is. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 85-89 |
Jó | 70-84 |
Közepes | 60-69 |
Elégséges | 40-59 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
A csoportos beadandó pótleadása a TVSZ szerinti határideig megtörténhet. A szóbeli vizsgák a TVSZ szerint pótolhatók és javító jelleggel ismételhetők.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésre (írásbeli anyag + prezentáció) | |
vizsgafelkészülés | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint. Gyakorlat jellegű órai feladatok Egyéni és csapaterősségek, teammunkát támogató szoftverek Folyamatmodellezés célja, valamint az ARIS Express folyamatmodellező szoftver Gyakorlati óra külső helyszínen (sikeresen termékfejlesztési és termékmenedzselési gyakorlat megismerése helyszíni látogatás során).
Előadások témái | |
---|---|
1. | Előadások témái |
2. | Termékinnovációs modellek generációi, a termékfejlesztés folyamata és folyamatmodellezés |
3. | A termékfejlesztés szervezeti keretei, csapatmunka a termékfejlesztésben |
4. | A sikeres termékinnováció menedzsment kérdései |
5. | Szoftvertermékek fejlesztési folyamatai, UX és Experience Design |
6. | Szabadalom, versenyelőny termékújdonság témakörhöz köthető iparjogvédelmi szempontok a termékfejlesztésben |
7. | Fogyasztóvédelmi szempontok a termékfejlesztésben |
8. | A reklám termékfejlesztésben betöltött szerepe |
9. | Design thinking és service design. A design szerepe az innovációban. |
10. | A termékfejlesztés speciális területei (vendégelőadások különféle piaci szereplőkkel) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Szabó Bálint | tanársegéd | szabo.balint@gtk.bme.hu |
Dr. Lógó Emma | egyetemi docens | logo.emma@gtk.bme.hu |
Tóth Áron | tanársegéd | toth.aron@gtk.bme.hu |
Geszten Dalma | tanársegéd | geszten.dalma@gtk.bme.hu |
Orbulov Vanda | Ph.D. hallgató | orbulov.vanda@gtk.bme.hu |
Pataki-Bittó Fruzsina | tanársegéd | pataki.bitto.fruzsina@gtk.bme.hu |
Boros Dávid Pál | Ph.D. hallgató | boros.david@gtk.bme.hu |
Dr. Zétényi Tamás | címzetes egyetemi docens | zetenyi.tamas@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.