I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TERMÉKFEJLESZTÉS MENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT52M011
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
1
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóvölgyi Sarolta
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
tovolgyi.sarolta@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar – HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

Célkitűzések

A tárgy alapvető célkitűzése a különböző termékmenedzsment témakörök és a termékmenedzsment speciális területeinek megismerése az előadások során, mindezek egyéni elsajátítása és gyakorlati feldolgozása.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. átfogó ismeretekkel rendelkezik az termékmenedzsmentben használt, termékhez kapcsolódó fontosabb fogalmakról,
  2. ismeri a termékinnovációs modellek generációit, a termékinnovációs folyamat elemeit,
  3. átfogó ismeretekkel rendelkezik termékfejlesztés szervezeti kereteinek elemeiről, a team-munka megjelenési formáiról a termékfejlesztés során,
  4. ismeri a felhasználóközpontú terméktervezés módszereit, a felhasználói kör és felhasználói jellemzők azonosításának szempontjait,
  5. tisztában van a fogyasztóvédelmi, különösen a termékbiztonsági szempontok és követelmények megje-lenésével a termékfejlesztési folyamatban,
  6. ismeri a design mint értékteremtő szerepét a termék fejlesztése során, a design-menedzsment szemlélet és design gondolkodás sajátosságait,
  7. ismeri a termékfejlesztéshez kapcsolódó szellemi tulajdonvédelmi formákat, azok megszerzésének fel-tételeit.
Képesség
  1. képes a megszerzett ismereteket rendszerbe (modellbe) foglalni és komplex módon szemlélni,
  2. képes a pici szereplőkkel kapcsolatot létesíteni, valamint információt gyűjteni és azt rendszerezni,
  3. képes az elméletben szerzett ismereteket gyakorlati feladatba átültetni,
  4. képes gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
  1. nyitott a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére,
  2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  4. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
  1. önállóan keresi és veszi fel a kapcsolatot a piaci szereplőkkel,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában készített órai feladatok

Tanulástámogató anyagok

  • Antalovits M., Süle M. (szerk.) (2012): Termékmenedzsment. Typotext Kiadó, Baccalaureus Scian-tiae Tankönyvek sorozat, Budapest. https://interkonyv.hu/konyvek/antalovics-sule-termekmenedzsment/
  • Izsó L., Becker Gy. (szerk.) (2011): Termékélmény. Akadémiai Kiadó Budapest.
  • Hercegfi K., Izsó L. (szerk.) (2007): Ergonómia. Typotext Kiadó, Baccalaureus Sciantiae Tanköny-vek sorozat, Budapest.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése csoportosan elkészített beadandó dolgozat, annak prezentálása, valamint szóbeli vizsga alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja egy csoportosan elkészített beadandó dolgozat formájában. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés : A csoportosan elkészített beadandó dolgozat prezentálása. Szóbeli teljesítményértékelés (szóbeli vizsga): a félév során elsajátított tananyag szóbeli számonkérése az órai anyagok alapján.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés (írásos anyag): 50%
  • összesen: 50%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • szóbeli részvizsga: 20%
  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés (prezentáció): 30%
  • évközi eredmények beszámítása : 50%
  • összesen: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 40%-át elérje a hallgató az írásbeli beadandó, annak prezentálása és a szóbeli vizsga esetén is. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 85-89
70-84
Közepes 60-69
Elégséges 40-59
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

A csoportos beadandó pótleadása a TVSZ szerinti határideig megtörténhet. A szóbeli vizsgák a TVSZ szerint pótolhatók és javító jelleggel ismételhetők.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
felkészülés az összegző teljesítményértékelésre (írásbeli anyag + prezentáció)
vizsgafelkészülés
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint. Gyakorlat jellegű órai feladatok Egyéni és csapaterősségek, teammunkát támogató szoftverek Folyamatmodellezés célja, valamint az ARIS Express folyamatmodellező szoftver Gyakorlati óra külső helyszínen (sikeresen termékfejlesztési és termékmenedzselési gyakorlat megismerése helyszíni látogatás során).

Előadások témái
1. Előadások témái
2. Termékinnovációs modellek generációi, a termékfejlesztés folyamata és folyamatmodellezés
3. A termékfejlesztés szervezeti keretei, csapatmunka a termékfejlesztésben
4. A sikeres termékinnováció menedzsment kérdései
5. Szoftvertermékek fejlesztési folyamatai, UX és Experience Design
6. Szabadalom, versenyelőny termékújdonság témakörhöz köthető iparjogvédelmi szempontok a termékfejlesztésben
7. Fogyasztóvédelmi szempontok a termékfejlesztésben
8. A reklám termékfejlesztésben betöltött szerepe
9. Design thinking és service design. A design szerepe az innovációban.
10. A termékfejlesztés speciális területei (vendégelőadások különféle piaci szereplőkkel)

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Szabó Bálint tanársegéd szabo.balint@gtk.bme.hu
Dr. Lógó Emma egyetemi docens logo.emma@gtk.bme.hu
Tóth Áron tanársegéd toth.aron@gtk.bme.hu
Geszten Dalma tanársegéd geszten.dalma@gtk.bme.hu
Orbulov Vanda Ph.D. hallgató orbulov.vanda@gtk.bme.hu
Pataki-Bittó Fruzsina tanársegéd pataki.bitto.fruzsina@gtk.bme.hu
Boros Dávid Pál Ph.D. hallgató boros.david@gtk.bme.hu
Dr. Zétényi Tamás címzetes egyetemi docens zetenyi.tamas@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.