Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Tanulás és életpálya Lifelong
Azonosító
BMEGT51M578
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
5
Gyakorlat
9
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. habil. Kálmán Anikó
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
kalman.aniko@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 580.559./2/2020 számú határozatával, érvényes 2020.09.01-jétől.

Célkitűzések

- A modul célja bemutatni, elemezni és értelmezni az Európai Unió oktatáspolitikájának stratégiai dokumentumait; az EU 2020 Horizont, 2030 Akcióterv kihívásait; az élethossziglan tartó tanulás irányelvének hatására bekövetkezett változásokat; a „lifewide” és „lifespan” folyamatszemléletű gondolkodást. A hallgató értse meg a tanítás-tanulás folyamatában bekövetkezett változásokat, a paradigmaváltást. Tudja értelmezni és elemezni (megfelelő források alkalmazásával) a munkaerőpiac, a piacgazdasági igények globális hatását. Értse meg, hogy miért válik az oktatás stratégiai jelentőségűvé, mi a tanár, facilitátor, stb. szerepe a megváltozott környezetben. A hallgató szerezzen jártasságot a változás hatásának vizsgálatában: a tanítás-tanulás professzionális folyamatában, a szereplők és szerepeik vonatkozásában.Mit jelent a fogalom: A „21. századi gyermekek”(OECD;CERI;2016; - A képességstratégiák támogatása fontos orientáló elv a PIAAC második ciklusában, továbbá maga a vizsgálat is kiegészült új képességelemek mérésével (pl. adaptív problémamegoldás, személyiségjegyek) és munkaadói komponenssel. „Szociális és emocionális képességek longitudinális vizsgálata” (LSEC) - A több éve zajló program – mely „Oktatás és társadalmi haladás” (ESP) néven is ismert – célja a „nem-kognitív”, vagy szociális és érzelmi képességek („social and emotional skills”) definiálása, ezek mérhetővé tétele és effektív mérése (EDU/CERI/CD(2016)9; Halász, 2016), valamint e képességek fejlesztésének hatásvizsgálata a társadalmi-gazdasági fejlődésre. - A hallgatók a képzés során megszerzik a szükséges ismereteket és képességeket . megérteni az életen át tartó versenyképes tudás fenntartásának jelentőségét, önálló foglalkozás és munkakör elemzést végezve saját tanulási képességeit és módszereit elemezve. Megértik a tanulási készség mint életkészség problematikáját az új típusú kapcsolati tőke, hálózati munka, team munka, munkamódszereit az életen át tartó tanulás kontextusában. Önálló probléma-felismerési és megoldási készség fejlesztésére helyezzük a hangsúlyt a hazai és európai munkaerőpiaci kihívások elemzésével. Másrészt megismerik a felsőoktatás új modelljét ,melyet a megváltozott környezetre ad. Így egy komplex rendszerszemléletű gondolkodással vizsgálhatják a világot melyben élnek.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a lifelong learning eredetét, történetét, jelentését.
  2. ismeri a hallgató centrikus tanulási modelleket: önirányított –tanulás, reflective-practice
  3. A hallgatók a képzés során megszerzik a szükséges ismereteket és készségeket :megérteni az életen át tartó versenyképes tudás fenntartásának jelentőségét, önálló foglalkozás és munkakör-elemzést végezve saját tanulási képességeit és módszereit elemezve, a megszerzett és elvárt kompetenciákat.
  4. Megértik a tanulási készség mint életkészség problematikáját az új típusú kapcsolati tőke, hálózati munka, team munka, munkamódszereit az életen át tartó tanulás kontextusában.
  5. A globális változásra az oktatás válaszait, a felsőoktatási modell új formáit.
  6. A gazdasági trendek hogyan hatnak az oktatásra és a tudásérték termelés milyen erőforrást képez.
Képesség
  1. A képzés során törekszünk az elméleti ismeretek, változások elemzésével, minél szélesebb körű mérnöki példákon, és esettanulmányokon keresztül a gyakorlati alkalmazhatóság bemutatására és a nagyfokú gyakorlatorientációra
  2. Képes önállóan saját karrierjét az életen át tartó tanulás szempontjából elemezni.
  3. képes a nemzetközi trendek, tendeciák értelmezésére.
  4. képes csoportban dolgozni és közösen választani bemutatandó témát
  5. képes forrásokat gyűjteni a munkaerőpiaci tendenciák, saját karrierje elemzéséhez.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező,
  3. nyitott és befogadó a neveléstudomány és a tanulási gyakorlat új eredményei iránt,
  4. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, prezentációk , kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, egyéni és csoportmunkában készített feladatok , projektmunka prezentáció.

Tanulástámogató anyagok

  • Anikó Kálmán: Learning - in the New Lifelong and Lifewide Perspectives
  • Tampere: Tampere University of Applied Sciences, 2016. 139 p.
  • (ISBN:978-952-5903-80-5)
  • Kálmán A. (2013): Developments in Hungarian Lifelong Learning Policies as Means of Implementing the Knowledge Triangle. In: Pia Lappalainen, Markku Markkula (ed.): The Knowledge Triangle – Reinventing the Future. SEFI – Aalto University – Universitat Politècnica de València and VLC/Campus. ISBN 978-2-87352-006-9, pp. 85-100. https://digitaldublin.files.wordpress.com/2013/05/markku-markkula-parallel-1-the-knowledge-triangle-re-inventing-the-future.pdf
  • Kálmán, A. (2006): Tanári szerepek – tanulási stílusok (A felnőtt-tanulás folyamata), ISBN 963-8088-16-8, ISSN 1588-9572, OKKER, Budapest
  • E-learning formájában feldolgozandó tanulmányok:
  • Brookfield, Stephen D.: Tanári szerepek és tanítási stílusok 1-10. oldalig in: Titmus, Colin J. (ed.): Lifelong Education for Adults - An International Handbook. Pergamon Press. Oxford, New York, Beijing, Frankfurt, Sao Paulo, Sydney, Tokyo, Toronto 1989. ISBN 0-08-030851-1
  • -Brookfield, Stephen D.: A felnőtt tanulás megértése és facilitálása. 1-26. oldalig
  • LSI-Learning-Style Inventory. Self- scoring Inventory and Interpretation Booklet. McBer and Company, Training Resources Group, Boston, 1985.
  • MacKeracher, D.: Élettávú tanulás: következtetések az oktatók számára 1-6. oldalig.
  • Lifespan Learning: Implications for Educators, 187-193. in: Titmus, Colin J. (ed.): Lifelong Education for Adults. An International Handbook. Pergamon Press. Oxford, New York, Beijing, Frankfurt, Sao Paulo, Sydney, Tokyo, Toronto 1989. ISBN 0-08-030851-1
  • Sinnett, Wiliam E.: A kompetenciából kiinduló képzés és programfejlesztés. Bevezetés és vázlat. Humbert College, Toronto, Ontario, Canada, 1993. 2-18. oldalig
  • Renner, Peter F.: Az oktató „túlélési felszerelése” 2-18. oldalig
  • The instructor ’s survival kit. Vancouver, BC: PFR Training Associates Ltd, 1978.
  • Kálmán, A. (2011): Institutional Presentation: Budapest University of Technology and Economics. In: Hanne Smidt and Andrée Sursock: Engaging Lifelong Learning: Shaping Inclusive and Responsive University Strategies, EUA Publications 2011, Brussels, Belgium, ISBN: 9789078997283, pp. 70.
  • Kálmán, A. (2009): Formation of Competences Establishing Lifelong Learning in the Dimension of Non-Formal and Informal Learning. In: Modern Management Research Conference: Insights into the Sustainable Growth of Business, Vilnius, Lithuania
  • Strategies to be Globally Visible and Locally Engaged. Seeram Ramakrishna, FREng National University of Singapore (printed version) will be available

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év végi beadandó házi feladat (írásbeli részteljesítmény-értékelés), és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény-értékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, beadandó házi feladat formájában a következő: a 13. tanulmányi héten a kiadott témákkal kapcsolatos tanulmány megírásával kerül sor a részteljesítmény-értékelésekre. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlatokon; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg. Rendszeres óralátogatás, aktív részvétel gyakorlatokon, beszámoló a projektmunkákról. - Egyéni- és csoportos tanulásra fordítandó idő: heti 1 óra - A projektfeladatok folyamatosan és külön-külön feldolgozhatók és beadhatók a szorgalmi időszak végéig, a csoportmunkában való aktív szerepvállalás, kreativitás és önálló projekt készítés és bemutatás adja a vizsgaeredményt. Átlagosan 16 óra önálló munka a félév során. A tananyag feldolgozását elősegítendő, a Moodle-ben létrehoztuk a tantárgy nevével azonos virtuális kurzust. Elérhetősége: http://appi.bme.hu/moodle A regisztrációt követően a hallgatók elérhetik az elektronikus formában rendelkezésre álló tananyagokat, prezentációkat. A virtuális tanulási környezet nagyban elősegíti a tananyag önálló, kooperatív, ill. kollaboratív feldolgozását. A korszerű kommunikációs technikák (chat, fórum, blog) megkönnyítik a tanulás során felmerült kérdések, problémák megvitatását, megoldását.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 50%
  • évközi eredmények beszámítása: 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 86–90
74-86
Közepes 74-62
Elégséges 50-62
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 2) A házi feladat a a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
házi feladat ,csoportmunka elkészítése
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes, érvényes 2020. 09.01 – jétől.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Understand the paradigm shift of lifelong learning
2. Describe and make a list of the new roles of actors int he teaching –learning process
3. Analyse the new role of Higher Education in the 21st century
4. Understand the process of self-directed learning
5. Do a comparative analysis of the current EU and world conditions of educational systems influenced by the economic crisis
6. Group work,team format; Choose the topic of the problem solving
7. Informal group presentation (team work)
8. Understand the Knowledge Triangle model of higher education
9. Analyse and describe the EU 2020 Horizon programme
10. New skill and competencies int he new learning environment
11. Understand the new circumstances and influence of working/learning life
12. Presentation of the Global Problem Group work1f
13. Presentation of the Global Problem Group work2f
14. Evaluation

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.