Versions
Department of Technical Education
Programme: Közgazdásztanár (2 féléves) - tanár végzettséggel 2021/22/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: Mérnöktanár (2 féléves) - tanár végzettséggel 2021/22/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 3
Programme: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 3
Objectives
Learning outcomes
Knowledge
- Ismeri a szakmai elméleti és gyakorlati oktatás történetét, a képzés alapfogalmait, összefüggéseit, törvényszerűségeit.
- Ismeri a szakmai kultúra átadásának több évezredes múltját.
- Ismeri a múlt és jelen oktatási-nevelési rendszere közötti párhuzamokat.
- Ismeri a fő neveléstörténeti forrástípusokat és a fontosabb kutatási helyszíneket.
- Ismeri a szakképzés történetének jeles személyiségeit, munkásságukat, jelentőségüket.
- Ismeri azokat a társadalmi, filozófiai hatásokat, melyek befolyásolták a szakképzésről vallott elképzeléseket, a különböző korok szokásait.
Ability
- Képes összefüggéseiben szemlélni a szakképzéstörténeti folyamatokat.
- Képes a forrásokat önállóan elemezni.
- Képes a szakképzésről alkotott véleményeket, nevelési szokásokat az adott kor társadalmi összefüggésrendszerében elhelyezni.
- A történeti példák segítségével megalapozottan tud szakképzés oktatási innovációval kapcsolatos véleményt kialakítani.
- Képessé válik arra, hogy a tanulás támogatása, szervezése és irányítása vonatkozásában történeti előzményekre, korábbi tapasztalatokra is támaszkodjon.
Attitude
- Nyitott a pedagógus szakma átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működés alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására.
- Fontosnak tartja a nevelési jelenségek történeti folyamatosságának tudatosítását.
- Látja napjaink iskolai gyakorlatának múltbeli előzményeit.
- Érdeklődéssel tekint szakképzés, tágabban a nevelés múltja felé.
- Tiszteli a tanulók személyiségét.
Autonomy and responsibility
- Felelősséggel részt vállal a szakképzéssel kapcsolatos szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
- Szakmai tevékenysége során egyaránt képviseli szakterületének műszaki és pedagógiai elveit, ezek kapcsolatait.
- Hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
- Elkötelezett a tanulók tudásának és tanulási képességeinek folyamatos fejlesztése iránt, reálisan ítéli meg szaktárgya oktatásban betöltött szerepét.
Methodology of teaching
Materials supporting learning
- Sanda István Dániel: Bevezetés a szakképzés történetébe. Typotop Kft., Budapest, 2016.
- Fericsán Kálmán (1999): Ősi fának ága-boga. Carbocomp Kft. Pécs.
- Győriványi Sándor (2000): A szakképzés története Magyarországon. Tankönyvkiadó – Universitas Felsőoktatási Kiadó, Budapest.
- Roboz Péter: A magyar középfokú iparoktatás múltja, jelene és jövőképe
- Szakképzési Szemle, 1990/3, 13-18. p.
- Dr. Szűcs Pál (1994): A magyar szakképzés ezer éve I. Műszaki könyvkiadó, Budapest.
- Vincze Frigyes (1937): Szakoktatásunk múltja és jelene. Szepes és Urbányi könyvnyomda, Budapest.
- Mann Miklós (1982): Trefort Ágoston élete és működése. Akadémiai Kiadó, Budapest.
- Dr. Orel Géza (1937): Az ipari és mezőgazdasági szakoktatás köréből. Attila-nyomda, Budapest.
General Rules
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése évközi írásbeli teljesítménymérés, beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.
Performance evaluation methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - Összegző teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, - Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített feladat. - Aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon.
Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating
- Összegző teljesítményértékelés: 40%
- Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: 30%
- Aktív részvétel: 30%
- összesen: 100%
Proportion of examination elements in the rating
- :
Grading
% | |
---|---|
Excellent | > 90 |
Very good | 85–90 |
Good | 72,5–85 |
Satisfactory | 65–72,5 |
Pass | 50-65 |
Fail | < 50 |
Correction and retake
- A beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. - Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. - A tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. - Amennyiben pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.
Study work required to complete the course
Work type | Amount of work hours |
---|---|
8 | |
30 | |
32 | |
20 | |
90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics discussed during the semester
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Topics of lectures | |
---|---|
1. | A tantárgyi követelmények ismertetése. A szakképzési kezdetei, szakképzés a középkorban. |
2. | Iparosnevelés a céhekben. Comenius, Apáczai és Descartes gondolatai a szakképzésről. |
3. | A dualizmus korának szakképzése. Trefort Ágoston munkássága a szakképzés megújításában. |
4. | A Horty-korszak szakképzése. Ipari, mezőgazdasági és kereskedelmi szakképzés Magyarországon a II. világháború után. |
Lecturers participating in teaching
Name | Rank | Contact |
---|---|---|