Versions

I. COURSE DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Course name
HISTORY OF VOCATIONAL TRAINING
Course code
BMEGT51M585
Course type
contact hour
Kurzustípusok és óraszámok
Type
Lessons
Lecture
4
Practice
4
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
5
Course leader
Name
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Position
assistant professor
Email adress
kanczné.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Organizational unit for the subject

Department of Technical Education

Subject website
Language of teaching
magyar - HU
Curriculum role of the subject, recommended semester

Programme: Közgazdásztanár (2 féléves) - tanár végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Subject Role: Kötelező

Recommended semester: 1

Programme: Mérnöktanár (2 féléves) - tanár végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Subject Role: Kötelező

Recommended semester: 1

Programme: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Subject Role: Kötelező

Recommended semester: 3

Programme: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Subject Role: Kötelező

Recommended semester: 3

Pre-requisites
strong
None
weak
None
paralell
None
exclusive
None
A tantárgyleírás érvényessége
Approved by the Faculty Board of the Faculty of Economic and Social Sciences, Valid from September 1, 2021.

Objectives

Learning outcomes

Knowledge
  1. Ismeri a szakmai elméleti és gyakorlati oktatás történetét, a képzés alapfogalmait, összefüggéseit, törvényszerűségeit.
  2. Ismeri a szakmai kultúra átadásának több évezredes múltját.
  3. Ismeri a múlt és jelen oktatási-nevelési rendszere közötti párhuzamokat.
  4. Ismeri a fő neveléstörténeti forrástípusokat és a fontosabb kutatási helyszíneket.
  5. Ismeri a szakképzés történetének jeles személyiségeit, munkásságukat, jelentőségüket.
  6. Ismeri azokat a társadalmi, filozófiai hatásokat, melyek befolyásolták a szakképzésről vallott elképzeléseket, a különböző korok szokásait.
Ability
  1. Képes összefüggéseiben szemlélni a szakképzéstörténeti folyamatokat.
  2. Képes a forrásokat önállóan elemezni.
  3. Képes a szakképzésről alkotott véleményeket, nevelési szokásokat az adott kor társadalmi összefüggésrendszerében elhelyezni.
  4. A történeti példák segítségével megalapozottan tud szakképzés oktatási innovációval kapcsolatos véleményt kialakítani.
  5. Képessé válik arra, hogy a tanulás támogatása, szervezése és irányítása vonatkozásában történeti előzményekre, korábbi tapasztalatokra is támaszkodjon.
Attitude
  1. Nyitott a pedagógus szakma átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működés alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására.
  2. Fontosnak tartja a nevelési jelenségek történeti folyamatosságának tudatosítását.
  3. Látja napjaink iskolai gyakorlatának múltbeli előzményeit.
  4. Érdeklődéssel tekint szakképzés, tágabban a nevelés múltja felé.
  5. Tiszteli a tanulók személyiségét.
Autonomy and responsibility
  1. Felelősséggel részt vállal a szakképzéssel kapcsolatos szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
  2. Szakmai tevékenysége során egyaránt képviseli szakterületének műszaki és pedagógiai elveit, ezek kapcsolatait.
  3. Hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
  4. Elkötelezett a tanulók tudásának és tanulási képességeinek folyamatos fejlesztése iránt, reálisan ítéli meg szaktárgya oktatásban betöltött szerepét.

Methodology of teaching

Materials supporting learning

  • Sanda István Dániel: Bevezetés a szakképzés történetébe. Typotop Kft., Budapest, 2016.
  • Fericsán Kálmán (1999): Ősi fának ága-boga. Carbocomp Kft. Pécs.
  • Győriványi Sándor (2000): A szakképzés története Magyarországon. Tankönyvkiadó – Universitas Felsőoktatási Kiadó, Budapest.
  • Roboz Péter: A magyar középfokú iparoktatás múltja, jelene és jövőképe
  • Szakképzési Szemle, 1990/3, 13-18. p.
  • Dr. Szűcs Pál (1994): A magyar szakképzés ezer éve I. Műszaki könyvkiadó, Budapest.
  • Vincze Frigyes (1937): Szakoktatásunk múltja és jelene. Szepes és Urbányi könyvnyomda, Budapest.
  • Mann Miklós (1982): Trefort Ágoston élete és működése. Akadémiai Kiadó, Budapest.
  • Dr. Orel Géza (1937): Az ipari és mezőgazdasági szakoktatás köréből. Attila-nyomda, Budapest.

General Rules

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése évközi írásbeli teljesítménymérés, beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.

Performance evaluation methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - Összegző teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, - Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített feladat. - Aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon.

Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating

  • Összegző teljesítményértékelés: 40%
  • Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: 30%
  • Aktív részvétel: 30%
  • összesen: 100%

Proportion of examination elements in the rating

  • :

Grading

%
Excellent > 90
Very good 85–90
Good 72,5–85
Satisfactory 65–72,5
Pass 50-65
Fail < 50

Correction and retake

- A beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. - Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. - A tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. - Amennyiben pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.

Study work required to complete the course

Work type Amount of work hours
8
30
32
20
90

Approval and validity of subject requirements

Topics discussed during the semester

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Topics of lectures
1. A tantárgyi követelmények ismertetése. A szakképzési kezdetei, szakképzés a középkorban.
2. Iparosnevelés a céhekben. Comenius, Apáczai és Descartes gondolatai a szakképzésről.
3. A dualizmus korának szakképzése. Trefort Ágoston munkássága a szakképzés megújításában.
4. A Horty-korszak szakképzése. Ipari, mezőgazdasági és kereskedelmi szakképzés Magyarországon a II. világháború után.

Lecturers participating in teaching

Name Rank Contact

Approval and validity of subject requirements