Versions
Department of Sociology and Communication
Programme: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 4
Programme: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 4
Objectives
The aim of the subject is to introduce students to the action theory approach to the key concepts in sociology.
Learning outcomes
Knowledge
- Knows the concepts, key relationships and theories needed to describe the regularity of social actions;
- know the basic theories of game theory describing interdependent social relations,
- know the theories describing the normative embeddedness of social action,
- know the main experimental results in the field of behavioural economics.
Ability
- Ability to plan, organise and carry out independent learning,
- ability to understand and use action theory, game theory, normativity,
- typical literature and library resources on influencing behaviour,
- be able to recognise in everyday life the typical social situations analysed by the theory of action and to put into practice what they have learned,
- is able to use its creativity.
Attitude
- It is open to learning and absorbing new information generated by action theory;
- collaborate with the teacher and fellow students to develop their knowledge,
- expand their knowledge through continuous learning, open to the use of information technology tools.
Autonomy and responsibility
- It welcomes well-founded critical comments,
- collaborate with fellow students in certain situations - as part of a team - to solve problems,
- applies the methodological individualist approach of action theory to the interpretation of social phenomena.
Methodology of teaching
Lectures, exercises, guided self-learning.
Materials supporting learning
- Syi, Cselekvéselmélet dióhéjban, Budapest: Typotex, 2008
- Syi, syi.hu/cse, Könyvpont – L’Harmattan, 2014
- Max Weber, Gazdaság és társadalom, I. kötet, KJK, 1987
- S.Nagy Katalin (szerk.): Szociológia közgazdászoknak. Typotex, Budapest, 2007
- S.Nagy Katalin (szerk.): Szociológia mérnököknek. Typotex, Budapest, 2006
General Rules
The assessment of the learning outcomes formulated in point 2.2 is based on two midterm tests.
Performance evaluation methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A zh-k zárt kérdéses feladatokból állnak: szerepelnek közöttük egyszerű feleletválasztós, több helyes/helytelen választ keverve tartalmazó, párok összekapcsolásával járó, stb. kérdések. - A zh-kon a kötelező szakirodalmat és az előadások anyagát egyaránt számon kérjük. - A zh-k 30 percesek. - A korábbi félévben megszerzett zh- és jelenléti többletpontok automatikusan átkerülnek ehhez a félévhez. Órai jelenlét premizálása Az órákat rendszeresen látogató hallgatók a zh-kon elért pontjaik 25%-át (kerekítve) többletpontként megkapják.
Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating
- midterm tests: 100
Proportion of examination elements in the rating
- :
Grading
% | |
---|---|
Excellent | 91 |
Very good | 80–90 |
Good | 65–79 |
Satisfactory | 50–64 |
Pass | 40–49 |
Fail | < 40 |
Correction and retake
Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.
Study work required to complete the course
Work type | Amount of work hours |
---|---|
classes | 28 |
prep. for assessment | 32 |
reading | 30 |
total | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics discussed during the semester
1) módszertani bevezető, a nyelvi megnyilatkozások típusai, vélemény- és cselekvésbefolyásolás, értékítélet, tényítélet, cselekvéselmélet, a cselekvések motívumai, a szabályszerű társadalmi cselekvések példái. 2) az ideáltípus fogalma, használata a tudományos magyarázatokban, tudás, hit, egyéni és kollektív tudat, racionalitás, preferenciafogalmak (archimédeszi és lexikografikus preferencia), az értékek, érzelmek megnyilvánulása az attitűdökben, altruizmus, egoizmus, a norma összetevői, a társadalmi szerepek és a komplementaritás, reciprocitás, társadalmi helyzetek, közösség/kooperáció, harc/versengés, koordináció, cselekvés és döntés kapcsolata. 3) kétféle szabályszerűség (rend és szokás), a normatív cselekvések értelmezése, a társadalmi norma fogalma, deontikus logikai kitekintés, a norma típusai, normasértés, társadalmi szankció, jog, konvenció, erkölcs. 4) kényszermentes és kényszervezérelt társadalmi kapcsolat, a hatalom és uralom fogalma, hatalomforrások, hatalmi helyzetek. 5) uralomtípusok (karizmatikus, tradicionális, átértelmezett karizmatikus, racionális uralom), bürokráciaelmélet, hatalom és uralom kapcsolata. 6) a politikai cselekvések szabályszerűségei, hatalomkoncentrálódás, a hatalomkorlátozás történelmi formái, állam, államforma, demokráciaértelmezések, párt, civiltársadalom, kormányzat, önkormányzatiság, választási rendszerek. 7) 1. zh. 8) a racionális döntések elmélete, a játékelmélet modellje, fogalomkészlete, egy játszma mint prototípus bemutatása, alapmodell jellemzése, komplementer játékok, szimmetrikus játékok. 9-10) alapjátékok bemutatása, sok példával: fogolydilemma, mártír, gyáva nyúl, önkéntes, hős, vezér, szarvasvadászat, háztulajdonos, két koordinációs és két harmónia játék. 11) a modell kiterjesztése, társadalmi szankció játékelméleti értelmezése, magasabbrendű játékok, aszimmetrikus játékok, többszereplős játékok, társadalmi dilemmák, evolúciós magyarázatok, szimulációs módszerek. 12) ismételt játékok, a reciprocitás stratégiájának karrierje, direkt reciprocitás, a stratégia fogalma, különböző stratégiák értékelése. indirekt reciprocitás, reputáció fogalma, reputációs értékelési módszerek bemutatása, presztízs. 13) méltányosságelméletek, erősreciprocitás; empirikus játékelmélet; viselkedési közgazdaságtan kisérleti játékai: ultimátumjáték, diktátorjáték, nyilvános javak játéka, bizalomjáték; állatkísérletek. 14) 2. zh.
Topics of lectures | |
---|---|
1. | - |
Lecturers participating in teaching
Name | Rank | Contact |
---|---|---|
Dr. Janky Béla |