Objectives
Academic results
Knowledge
- Ismeri a tanulás korszerű értelmezéseit.
- Ismeri és érti a diák, a csoport és a tanár befolyásoló szerepét a tanítás-tanulás eredményességére.
Skills
- Ismeri és érti az oktatási célok hierarchiáját
- Ismeri a tanügyi dokumentumok modelljeit és készítési módjukat.
- Törekszik az önszabályozó tanulás szemléletmódjának elsajátítására.
- Felelősséget vállal saját élethosszig tartó tanulásáért.
- Ismeri a didaktikai feladatok értelmezési kereteit
- Tisztában van a motiválás és az aktivizálás jelentőségével és lehetőségeivel.
Attitude
- -
Independence and responsibility
- Alkalmazásképes ismeretekkel rendelkezik az értékelés értelmezési kereteiről, funkcióiról és módszereiről.
- Képes problámaorientáltan viszonyulni az értékeléshez.
- Ismeri a fejlesztő értékelés alapjait
Teaching methodology
Materials supporting learning
- Kötelező irodalom:
- Fűzi B.: Didaktika és oktatásszervezés. (tankonyvtar.hu) 2015.
- Ajánlott irodalom:
- Falus Iván (szerk.): Didaktika, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003.
- Benedek András (szerk.): Oktatáselméleti kérdések a szakképzésben, Műszaki Könyvkiadó, 1995.
- Farkas Éva: A rejtett tudás. SZTE JGYPK FI 2014. http://mek.oszk.hu/16200/16217/16217.pdf
- Farkas Éva: Segédlet a tanulási eredmények írásához a szakképzési és felnőttképzési szektor számára. Oktatási Hivatal. 2017. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/LLL/ekkr/Tanulasieredmenyek_VET.pdf
- Feketéné Szakos Éva: Innovatív irányok az ezredforduló utáni andragógiában. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 2014. 53-76.
- Feketéné Szakos Éva (1997): Új irány a didaktikában: ismeretelmélet alapú szubjektivizálás. Új Pedagógiai Szemle, 1998. 4. 19-27.
- Juhász Valéria (2015). Az iskolai teljesítményt befolyásoló tényezők. Új Pedagógiai Szemle, 2015. 9-10. 120-135.
- Molnár Edit Katalin: A tanári tervezés tanulásának és tanításának vizsgálata. Új Pedagógiai Szemle, 2015. 11-12. 92-106.
- Tanulás és környezete. Tanulmányok a neveléstudomány köréből, 2013. (Szerk.: Benedek András,
- Golnhofer Erzsébet) ISBN: 978-963-508-751-8, MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, Budapest,
- 2014. 290 p.
General Rules
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése két évközi írásbeli teljesítménymérés (szintfelmérő tanulmányi teljesítményértékelés), egy beadandó házi feladat (részteljesítmény értékelés), a konzultációkon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés), valamint szóbeli vizsga alapján történik.
Performance assessment methods
- Szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzése írásos formában. A második konzultáción történő szintfelmérő értékelés alapjául szolgáló tananyagrész az első konzultáció anyaga, valamint a kötelező szakirodalom első két fejezete. A harmadik konzultáción történő szintfelmérő értékelés alapjául szolgáló tananyagrész a második konzultáció anyaga, valamint a kötelező szakirodalom harmadik és negyedik fejezete. Az ellenőrző dolgozat állhat kifejtendő elméleti kérdésekből, melyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; rövid esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet és a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. - Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja. A házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét, értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg. - Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon; az értékelési elveket a tantárgy előadója határozza meg. A vizsga elemei: írásbeli és/vagy szóbeli teljesítményértékelés a félév során elsajátított teljes tananyag vonatkozásában, a vizsgán elhangzott kérdésekre történő válaszadás útján
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- szintfelmérő értékelés (1. ellenőrző dolgozat): 20%
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50%
- szintfelmérő értékelés (2. ellenőrző dolgozat): 20%
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 10%
- összesen: 100%
Percentage of exam elements within the rating
- írásbeli és szóbeli vizsga: 50%
- évközi eredmények beszámítása: 50%
- összesen: 100%+
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | -100 |
Very good | 87–100 |
Good | 75–87 |
Satisfactory | 62–75 |
Pass | 41–62 |
Fail | < 40 |
Retake and late completion
1) A zárthelyi dolgozat és a házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
42 | |
16 | |
10 | |
22 | |
90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra ütemezve. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.
Lecture topics | |
---|---|
1. | A didaktika fogalma, tárgya, interdiszciplináris kapcsolatai |
2. | Didaktikai alapfogalmak és alapelvek. Tanuláselméletek. Élethosszig tartó tanulás. |
3. | A tanítási-tanulási folyamat. |
4. | Tanulási környezet, befolyásoló tényezők. A tanári kompetenciák |
5. | A didaktikai feladatok. A motiválás és az aktivizálás jelentősége és lehetőségei. |
6. | Oktatási célok hierarciája. A tervezés alapjai |
7. | Tanügyi dokumentumok. |
8. | A tanítás-tanulás szervezeti keretei. |
9. | Ellenőrzés és értékelés |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|