Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
NEVELÉSTAN
Azonosító
BMEGT51M100
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Feketéné Dr. habil. Szakos Éva
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
feketene.szakos.eva@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 580.559/2/2020 számú határozatával, érvényes 2020. szeptember 1-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja a neveléssel kapcsolatos alapfogalmak, nevelési hatásrendszerek és módszerek, nevelési szemléletek es gyakorlatok megismertetése, a nevelés hatékonyságát meghatározó családi és iskolai nevelés kapcsolatának, valamint a tanulók és csoportok megismerési lehetőségeinek, korlátainak bemutatása. A tantárgy támpontokat kíván adni a nevelés tervezéséhez és a nevelési konfliktusok kezeléséhez is.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése terén: a konstruktív életvezetés és más nevelési szemléletek megismerése.
  2. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése terén: a nevelés társas közegének megismerése, a pedagógus feltáró munkájával való ismerkedés, nevelési színterek, nevelési problémák és megoldásmódok, osztályfőnöki feadatok beazonosítása.
Képesség
  1. A tanulás támogatása, szervezése és irányítása terén: a tanulási eredmények nevelési aspektusainak tudatosítása.
Attitűd
  1. A pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése terén: a hallgató megérti az egyes értékelési módok tanulókra való hatásának eltéréseit.
Önállóság és felelősség
  1. Az autonómia és felelősségvállalás terén: a hallgatókban tudatosul a nevelési módszerek megválasztásával kapcsolatos felelősségérzet.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, játékos feladatmegoldás.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom:
  • Fűzi B.: Neveléstan. (tankonyvtar.hu) 2015.
  • Ajánlott irodalom:
  • Bábosik István: Neveléselmélet. Osiris Kiadó, Budapest, 2004.
  • Mészáros István – Németh András – Pukánszky Béla: Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Osiris Kiadó, Budapest, 2004.
  • Nahalka István: A természettudományos nevelés és a tudományelméletek. Magyar Pedagógia, 3-4. 229-250. 1995.
  • Zrinszky László: Neveléselmélet. Műszaki Kiadó, Budapest, 2002.
  • Jelenits István: Keresztény emberkép. In: Hagyomány és megújulás a magyar oktatásban. Neveléstörténeti Füzetek 19., OPKM, Budapest, 2002, 69-74. o.
  • www.drfeherkatalin.hu/upld/bevped.ppt

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése terén-, a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése terén-, a tanulás támogatása, szervezése és irányítása terén-, a pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése terén-, valamint az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2.Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): az előző pontban részletezett kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a foglalkozásokon, ideértve a házi feladatként elkészített beadandó dolgozat egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg. A vizsga elemei: írásbeli és/vagy szóbeli teljesítményértékelés a félév során elsajátított teljes tananyag vonatkozásában, a vizsgán elhangzott kérdésekre történő válaszadás útján

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50%
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli és szóbeli vizsga: 50%
  • évközi eredmények beszámítása: 50%
  • összesen: 100%+

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles 87–100
75–87
Közepes 62–75
Elégséges 41–62
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
házi feladat
egyéb felkészülés
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020.06.30-án, érvényes 2020.09.01-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra ütemezve. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.

Előadások témái
1. A nevelés értelmezése. Nevelési célok és felfogások
2. A nevelési folyamat
3. A neveelés társas közege, a tanulócsoportok megismerése
4. A nevelés színterei és tartományai. A családi és az iskolai nevelés
5. A nevelés tervezése
6. A tanítás-tanulás szervezeti keretei.
7. Konfliktusok és nevelés

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanzék vezetője hagyja jóvá.