Szak: MM alapszak - Termékmenedzsment modul 2015-től kezdettek részére
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tárgy alapvető célkitűzése a felhasználó-központú termékéletciklus-folyamatok menedzsment-feladatait szolgáló módszerek megismerése és elsajátítása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik az ergonómiában használt fontosabb fogalmakról, összefüggésekről.
- Ismeri a felhasználó-központú terméktervezés módszereit, a felhasználói kör és felhasználói jellemzők azonosításának szempontjait.
- Birtokában van a kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges alapvető problémamegoldó technikáknak.
- Ismeri a felhasználói igények és adatok főbb kvantitatív elemzési módszereit, ide értve az ezekhez szük-séges minimálisan elvárható statisztikai alapokat is.
- Ismeri a felhasználói igények és adatok főbb kvalitatív vizsgálati módszereit, és az azokhoz tartozó adat-feldolgozás módszertanait.
Képesség
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfo-galmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret. Képes a műszaki és humán diszciplínák közötti kapcsolatok átlátására.
- Képes az emberi tényező szerepének és jelentőségének felismerésére és azonosítására a munkahelyeken felmerülő igen különböző műszaki témákban. Felhasználó-központú megközelítéssel azonosít szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges elméleti és gyakorlati hátteret.
- Az ergonómia elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor kreatív mó-don alkalmazza.
- Jó szakmai kommunikációs készség jellemzi: felhasználó-központú álláspontját, a feltárt ergonómiai problémákat és az azokra tett javaslatait szabatosan, de közérthetően tudja megfogalmazni.
Attitűd
- Jellemző rá az emberi igényekkel szembeni érzékenység. Felhasználó-központú gondolkodás, megközelí-tés jellemzi.
- Jellemző rá a folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, interdiszciplináris érdeklődés.
- Jellemző rá az alapfokú analizáló és szintetizáló képesség, a környezettel szembeni érzékenység.
- Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
- Erős kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Különböző szakmai problémák megoldására a felhasználó-központú módszereket és technikákat önálló-an vagy szakmai útmutatás alapján alkalmazza a gyakorlatban.
- Nyitott a szakterületével kapcsolatos technikai, technológiai, gazdasági, jogi és humán változások önálló módon történő figyelemmel kísérésére.
- A cél elérése érdekében autonóm módon, adott esetben interdiszciplináris csoport többi tagjával együtt-működve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában készített órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Hercegfi K., Izsó L. (szerk.) (2007): Ergonómia. Typotex Kiadó, Budapest. https://www.interkonyv.hu/konyvek/ ?isbn=978-963-2790-95-4
- Antalovits M., Hercegfi K. (2018): Ergonómia és felhasználói élmény. In: Klein S. (szerk.): Mun-kapszichológia a 21. században, 719-760. oldal. Edge 2000 Kiadó, Budapest.
- Becker Gy., Kaucsek Gy. (1996): Termékergonómia és termékpszichológia. Tölgyfa Kiadó, Buda-pest.
- Sanders, M.S., McCormick, E.J. (1993): Human Factors in Engineering and Design. McGraw-Hill, London (7th ed.).
- Stanton, N.A. &al. (2005): Human Factors Methods – A Practical Guide for Engineering and De-sign. Ashgate, Aldershot.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kéz zárthelyi dolgozat, valamint szóbeli vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja két zárthelyi dolgozat formájában. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: Szóbeli teljesítményértékelés (szóbeli vizsga): a félév során elsajátított tananyag szóbeli számonkérése előre kiadott tételsor alapján.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. zárthelyi dolgozat: 25%
- 2. zárthelyi dolgozat: 25%
- összesen: 50%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- szóbeli részvizsga : 50%
- évközi eredmények beszámítása : 50%
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 40%-át elérje a hallgató külön-külön a két zárthelyi dolgozatban. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | >= 90-100 |
Jeles | 80-89 |
Jó | 70-79 |
Közepes | 60-69 |
Elégséges | 40-59 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
Az két évközi zárthelyi dolgozatot külön-külön min. 40-40%-ra kell teljesíteni. A zárthelyi dolgozatok az utolsó tanulmányi héten tartott pótZH-val és a pótlási időszakban tartott pótpótZH-val pótolhatók. A pótZH alkalmával csak a két ZH egyike pótolható (de mindkét ZH teljesítésének hiánya esetén a pótZH-n pótolt egyik ZH mellett a másik ZH a pótpótZH-n pótolható). A pótZH javító célból is megírható, ha egyébként mindkét ZH teljesítése elérte az aláírás megszerzésének feltételét. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe. A szóbeli vizsgák a TVSZ szerint pótolhatók és javító jelleggel ismételhetők.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon / Participation in contact lessons | 14 |
felkészülés a gyakorlat jellegű órai feladatokra / Preparation for practice-type tasks of lessons | |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre / Preparation for mid-term assessments | |
vizsgafelkészülés / Preparation for exam | |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az ergonómia alapvető fogalmai, fő optimalizációs céljai. Ember-Gép rendszerek. User interface (felhasználói felület). Az ergonómia kialakulásának/fejlődésének főbb állomásai. |
2. | Az ergonómiai szempontú tervezés alapkövetelményei. A termékergonómia alapvető megközelítései. |
3. | A tervezés során figyelembe veendő emberi jellemzők 1.: |
4. | Emberi testméretek és mozgástartományok. Statikus és dinamikus antropometria. Az antropometriai szempontok érvényesítése az ergonómiai elemzés és tervezés során. Az emberi test digitális modellezése. A számítógéppel támogatott antropometriai tervezés. |
5. | A tervezés során figyelembe veendő emberi jellemzők 2.: |
6. | Az álló és az ülő testhelyzet speciális kérdései. Az ülő (képernyős) munkahelyek kialakításának ergonómiai követelményei. |
7. | A fizikai környezettel kapcsolatos ergonómiai alapelvek: |
8. | A fizikai környezeti tényezők (megvilágítás, zaj, rezgések, klíma, levegőminőség) fiziológiai hatásai az emberre és az ebből következő tervezési irányelvek, normák és szabványok. |
9. | A tervezés során figyelembe veendő emberi jellemzők 3.: |
10. | Az emberi érzékelés. Az érzékelés általános jellemzői. A látás alapvető működéséből, a kontrasztkiemelés és a mozgáskiemelés, valamint a színérzékelés működéséből következő tervezési irányelvek. |
11. | A tervezés során figyelembe veendő emberi jellemzők 4.: |
12. | Az emberi megismerés pszichológiai alapjaiból következő tervezési követelmények: választási lehetőségek tervezésének általános szempontjai kezdő és gyakorlott felhasználók esetében; jelek és jelképek megválasztásának ergonómiai szempontjai; műszaki/gazdasági környezet illesztése különböző kognitív stílusú felhasználókhoz. |
13. | „Design for all”. Tervezés speciális felhasználói rétegek számára. Elvek és követelmények. Módszerek és gyakorlati megoldások. A fizikai környezet (többek közt irodák, tantermek és tágabb környezetük), valamint a közlekedési eszközök (környezet) kialakítása speciális felhasználói rétegek számára. Akadálymentesítés. |
14. | Az ipari munkahelyek ergonómiai szempontú kialakításának elvei és módszerei. Ipari munkahelyek kockázatelemzése és -értékelése. |
15. | Irodaergonómia. Kisebb irodák és nagylégterű irodák. A társas környezet ergonómiai szempontjainak alkalmazása: a társas kapcsolatok és a kommunikáció befolyásolása a munkahelyi környezet kialakításával. |
16. | Bevezetés a szoftver-ergonómiába. A felhasználói felület tervezésének általános irányelvei. Szellemi munka. Használhatósági vizsgálatok. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Tóvölgyi Sarolta | adjunktus | tovolgyi.sarolta@gtk.bme.hu |
Kapusy Katalin, Ph.D. | hallgató | kapusy.kata@gtk.bme.hu |
Dr. Lógó Emma | egyetemi docens | logo.emma@gtk.bme.hu |
Tóth Áron | tanársegéd | toth.aron@gtk.bme.hu |
Geszten Dalma | tanársegéd | geszten.dalma@gtk.bme.hu |
Szabó Bálint | tanársegéd | szabo.balint@gtk.bme.hu |
Pulay Márk | tanársegéd | pulay.mark@gtk.bme.hu |
Pataki-Bittó Fruzsina | Ph.D. hallgató | pataki.bitto.fruzsina@gtk.bme.hu |
Boros Dávid Pál | Ph.D. hallgató | boros.david@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.