Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
ERGONÓMIA
Azonosító
BMEGT52A021
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Hercegfi Károly
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
hercegfi.karoly@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar – HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: MM alapszak - Termékmenedzsment modul 2015-től kezdettek részére

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
A Termékmenedzsment modulra történt felvétel. / Enrolling to the Product Management module
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

Célkitűzések

A tárgy alapvető célkitűzése a felhasználó-központú termékéletciklus-folyamatok menedzsment-feladatait szolgáló módszerek megismerése és elsajátítása.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Átfogó ismeretekkel rendelkezik az ergonómiában használt fontosabb fogalmakról, összefüggésekről.
  2. Ismeri a felhasználó-központú terméktervezés módszereit, a felhasználói kör és felhasználói jellemzők azonosításának szempontjait.
  3. Birtokában van a kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges alapvető problémamegoldó technikáknak.
  4. Ismeri a felhasználói igények és adatok főbb kvantitatív elemzési módszereit, ide értve az ezekhez szük-séges minimálisan elvárható statisztikai alapokat is.
  5. Ismeri a felhasználói igények és adatok főbb kvalitatív vizsgálati módszereit, és az azokhoz tartozó adat-feldolgozás módszertanait.
Képesség
  1. Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfo-galmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret. Képes a műszaki és humán diszciplínák közötti kapcsolatok átlátására.
  2. Képes az emberi tényező szerepének és jelentőségének felismerésére és azonosítására a munkahelyeken felmerülő igen különböző műszaki témákban. Felhasználó-központú megközelítéssel azonosít szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges elméleti és gyakorlati hátteret.
  3. Az ergonómia elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor kreatív mó-don alkalmazza.
  4. Jó szakmai kommunikációs készség jellemzi: felhasználó-központú álláspontját, a feltárt ergonómiai problémákat és az azokra tett javaslatait szabatosan, de közérthetően tudja megfogalmazni.
Attitűd
  1. Jellemző rá az emberi igényekkel szembeni érzékenység. Felhasználó-központú gondolkodás, megközelí-tés jellemzi.
  2. Jellemző rá a folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, interdiszciplináris érdeklődés.
  3. Jellemző rá az alapfokú analizáló és szintetizáló képesség, a környezettel szembeni érzékenység.
  4. Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
  5. Erős kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
Önállóság és felelősség
  1. Különböző szakmai problémák megoldására a felhasználó-központú módszereket és technikákat önálló-an vagy szakmai útmutatás alapján alkalmazza a gyakorlatban.
  2. Nyitott a szakterületével kapcsolatos technikai, technológiai, gazdasági, jogi és humán változások önálló módon történő figyelemmel kísérésére.
  3. A cél elérése érdekében autonóm módon, adott esetben interdiszciplináris csoport többi tagjával együtt-működve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában készített órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Hercegfi K., Izsó L. (szerk.) (2007): Ergonómia. Typotex Kiadó, Budapest. https://www.interkonyv.hu/konyvek/ ?isbn=978-963-2790-95-4
  • Antalovits M., Hercegfi K. (2018): Ergonómia és felhasználói élmény. In: Klein S. (szerk.): Mun-kapszichológia a 21. században, 719-760. oldal. Edge 2000 Kiadó, Budapest.
  • Becker Gy., Kaucsek Gy. (1996): Termékergonómia és termékpszichológia. Tölgyfa Kiadó, Buda-pest.
  • Sanders, M.S., McCormick, E.J. (1993): Human Factors in Engineering and Design. McGraw-Hill, London (7th ed.).
  • Stanton, N.A. &al. (2005): Human Factors Methods – A Practical Guide for Engineering and De-sign. Ashgate, Aldershot.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kéz zárthelyi dolgozat, valamint szóbeli vizsga alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja két zárthelyi dolgozat formájában. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: Szóbeli teljesítményértékelés (szóbeli vizsga): a félév során elsajátított tananyag szóbeli számonkérése előre kiadott tételsor alapján.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. zárthelyi dolgozat: 25%
  • 2. zárthelyi dolgozat: 25%
  • összesen: 50%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • szóbeli részvizsga : 50%
  • évközi eredmények beszámítása : 50%
  • összesen: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 40%-át elérje a hallgató külön-külön a két zárthelyi dolgozatban. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles >= 90-100
Jeles 80-89
70-79
Közepes 60-69
Elégséges 40-59
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

Az két évközi zárthelyi dolgozatot külön-külön min. 40-40%-ra kell teljesíteni. A zárthelyi dolgozatok az utolsó tanulmányi héten tartott pótZH-val és a pótlási időszakban tartott pótpótZH-val pótolhatók. A pótZH alkalmával csak a két ZH egyike pótolható (de mindkét ZH teljesítésének hiánya esetén a pótZH-n pótolt egyik ZH mellett a másik ZH a pótpótZH-n pótolható). A pótZH javító célból is megírható, ha egyébként mindkét ZH teljesítése elérte az aláírás megszerzésének feltételét. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe. A szóbeli vizsgák a TVSZ szerint pótolhatók és javító jelleggel ismételhetők.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon / Participation in contact lessons 14
felkészülés a gyakorlat jellegű órai feladatokra / Preparation for practice-type tasks of lessons
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre / Preparation for mid-term assessments
vizsgafelkészülés / Preparation for exam

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Az ergonómia alapvető fogalmai, fő optimalizációs céljai. Ember-Gép rendszerek. User interface (felhasználói felület). Az ergonómia kialakulásának/fejlődésének főbb állomásai.
2. Az ergonómiai szempontú tervezés alapkövetelményei. A termékergonómia alapvető megközelítései.
3. A tervezés során figyelembe veendő emberi jellemzők 1.:
4. Emberi testméretek és mozgástartományok. Statikus és dinamikus antropometria. Az antropometriai szempontok érvényesítése az ergonómiai elemzés és tervezés során. Az emberi test digitális modellezése. A számítógéppel támogatott antropometriai tervezés.
5. A tervezés során figyelembe veendő emberi jellemzők 2.:
6. Az álló és az ülő testhelyzet speciális kérdései. Az ülő (képernyős) munkahelyek kialakításának ergonómiai követelményei.
7. A fizikai környezettel kapcsolatos ergonómiai alapelvek:
8. A fizikai környezeti tényezők (megvilágítás, zaj, rezgések, klíma, levegőminőség) fiziológiai hatásai az emberre és az ebből következő tervezési irányelvek, normák és szabványok.
9. A tervezés során figyelembe veendő emberi jellemzők 3.:
10. Az emberi érzékelés. Az érzékelés általános jellemzői. A látás alapvető működéséből, a kontrasztkiemelés és a mozgáskiemelés, valamint a színérzékelés működéséből következő tervezési irányelvek.
11. A tervezés során figyelembe veendő emberi jellemzők 4.:
12. Az emberi megismerés pszichológiai alapjaiból következő tervezési követelmények: választási lehetőségek tervezésének általános szempontjai kezdő és gyakorlott felhasználók esetében; jelek és jelképek megválasztásának ergonómiai szempontjai; műszaki/gazdasági környezet illesztése különböző kognitív stílusú felhasználókhoz.
13. „Design for all”. Tervezés speciális felhasználói rétegek számára. Elvek és követelmények. Módszerek és gyakorlati megoldások. A fizikai környezet (többek közt irodák, tantermek és tágabb környezetük), valamint a közlekedési eszközök (környezet) kialakítása speciális felhasználói rétegek számára. Akadálymentesítés.
14. Az ipari munkahelyek ergonómiai szempontú kialakításának elvei és módszerei. Ipari munkahelyek kockázatelemzése és -értékelése.
15. Irodaergonómia. Kisebb irodák és nagylégterű irodák. A társas környezet ergonómiai szempontjainak alkalmazása: a társas kapcsolatok és a kommunikáció befolyásolása a munkahelyi környezet kialakításával.
16. Bevezetés a szoftver-ergonómiába. A felhasználói felület tervezésének általános irányelvei. Szellemi munka. Használhatósági vizsgálatok.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Tóvölgyi Sarolta adjunktus tovolgyi.sarolta@gtk.bme.hu
Kapusy Katalin, Ph.D. hallgató kapusy.kata@gtk.bme.hu
Dr. Lógó Emma egyetemi docens logo.emma@gtk.bme.hu
Tóth Áron tanársegéd toth.aron@gtk.bme.hu
Geszten Dalma tanársegéd geszten.dalma@gtk.bme.hu
Szabó Bálint tanársegéd szabo.balint@gtk.bme.hu
Pulay Márk tanársegéd pulay.mark@gtk.bme.hu
Pataki-Bittó Fruzsina Ph.D. hallgató pataki.bitto.fruzsina@gtk.bme.hu
Boros Dávid Pál Ph.D. hallgató boros.david@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.