Szak: Műszaki szakoktató alapszak 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 7
Célkitűzések
Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat második félévében szerzett tapasztalatok megbeszélése, a gya-korlat teljesítése során elvárt feladatok teljesítésének nyomon követése, a tanítási gyakorlat során adódó problémákra, témákra fókuszálva.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a csoportos és egyéni pedagógiai gyakorlatok pedagógiai kereteit, azok tevékenységsorozatát
- Ismeri tanítási gyakorlatok értékelésére vonatkozó rendszereket
- Ismeri a óra illetve foglalkozási tervek értékelését leíró indikátorokat és elvárásokat
Képesség
- Képes a tanulók szakmai témáikhoz kapcsolható előzetes tudásának feltérképezésére, különös tekintettel az oktatáshoz nem szorosan kapcsolódó forrásokból származó információkra.
- Pedagógiai helyzetekben képes együttműködésre, kölcsönösségre, és támogató kommunikációra
- A szaktárgyi tanórai és tanórán kívüli tevékenységek esetmegbeszélése nyomán képessé válnak tevékenységük több dimenzió mentén történő elemzésére, tevékenységük korrekciójára
- Az esetmegbeszélések eredményeként képesek lesznek saját szakmai szerepvállalásuk meghatározására, a reflexiók felhasználására
Attitűd
- Törekszik arra, hogy a tanulók különböző információforrásokból származó ismereteit feltárja és strukturálja
- Törekszik arra, hogy a technológiai fejlődés folyamatát követni tudja.
- Törekszik a szakoktató társakkal való együttműködés továbbfejlesztése
- Törekszik az esetmegbeszélések eredményeként a kritikai, döntési kompetenciák fejlődése, a reflektív gondolkodásra.
Önállóság és felelősség
- A féléves összefüggő tanítási gyakorlatuk estén önállóan ás felelősségteljesen veszik fel a kapcsolatot a mentortanárral és a partnerintézménnyel
- Elkötelezett a tanulást támogató értékelés mellett
- Elkötelezett az önálló reflexiókra, a gyakorlatok és óratartások önértékelésére
- Önállóan tervezi meg a pedagógiai és tanítási gyakorlatát és annak időbeosztását
Oktatásmódszertan
Esetmegbeszélés és reflektív elemzés. Egyéni és csoportmunka. Esettanulmányok elemzése.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom:
- Szivák Judit (2003): A reflektív gondolkodás fejlesztése.
- Ajánlott irodalom:
- F. Várkonyi Zsuzsa (2010): Tanulom magam.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a szaktudományi, a szaktárgyi és a tantervi tudás-, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a szaktudományi, a szaktárgyi és a tantervi tudás-, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a foglalkozásokon, ideértve a házi feladatként elkészített beadandó dolgozat egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60%
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | >90-100 |
Jeles | 80-90 |
Jó | 70-80 |
Közepes | 60-70 |
Elégséges | 40–60 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak első keddjén, 12:00-ig adható be vagy az előadónak elektronikus formában küldhető meg. Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb házi feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a házi feladat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
félévközi készülés a gyakorlatokra | |
házi feladat elkészítése | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes, érvényes 2017. szeptember 1-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Szabóné dr. Berki Éva c. egyetemi docens | berki.e@eik.bme.hu | |
Csécsi Pál tudományos munkatárs | csecsei.p@eik.bme.hu | |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.