Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A kommunikációkutatás egyik legszembeötlőbb sajátossága az, hogy különböző diszciplináris háttérrel, különböző módszertannal dolgozó, különböző magyarázati típusokat felhasználó, különböző absztrakciós szintű fogalmi eszköztárral rendelkező, különböző általánosítási szintre törekvő kutatási programok terepe. A tantárgy célja, hogy erről a sokféleségről adjon szisztematikus és történeti betekintést. A kurzust sikeresen elvégző hallgató rendelkezik azzal a tudással, hogy el tudja helyezni a szakmai képzésben szereplő tantárgyakban elsajátítandó megközelítéseket, problémafelvetéseket a kommunikációkutatás spektrumában, illetve ismeri ezek előzményeit, módszertani kereteit, diszciplináris hátterét, továbbá rendelkezik egy tudományelméleti szempontból megalapozott képpel a kommunikációkutatás történeti fejlődéséről.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A társadalom- (kommunikációs) tudományi módszertanok korszerű ismerete.
- A kommunikációs és médiatudományok tudományelméleti és -történeti ismerete.
- A kommunikációs intézményrendszer működési mechanizmusainak történeti ismerete.
Képesség
- Önálló elemzés, állítások, következtetések és magyarázatok képessége.
- Szaktudományos megnyilatkozásokhoz szükséges források értékelési módszereinek alkalmazása képessége
- Felkészült szakmai együttműködésekben kooperálásra.
Attitűd
- A saját kultúra (magyar és európai kultúra) sokszínűségének elfogadása és képviselete
- Más (nem nyugati) kulturális hagyományok elfogadása és törekvés azok megismerésére
- Társadalomtudományi egocentrizmustól való tartózkodás.
Önállóság és felelősség
- A minőségi munkavégzés kezdeményező érvényesítője
- Szuverén módon képviseli szakmai ismeretei és normáit nem szakmai közegben
- A szakmai normákat elfogadja és érvényesíti.
Oktatásmódszertan
Előadás
Tanulástámogató anyagok
- A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)
Általános szabályok
Félévközi értékelés passzív elsajátítás visszajelzésére, szorgalmi feladatok, illetve vizsgafeladat: fogalmak értő és aktív használata
Teljesítményértékelési módszerek
– órai munka: az órai előadáshoz kapcsolódó diszkussziókban aktív részvétel – félévközi számonkérés: az addig átvett anyag fogalmainak passzív ismerete – az áttekintett anyagnak vagy osztálytermi szóbel vizsga vagy házi dolgozat formájában értelmező, érvelő kifejtő rekonstrukciója, interpretálása A tananyag elsajátításának két pillére: – szorgalmi jeleggel: kutatási terv (releváns, adekvát, diskurzuskompatibilis) elkészítése
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- félévközi összegző teljesítményértékelés: 30
- órai munka: 10
- összesen: 40
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- szóbeli vagy írásbeli vizsga (választható): 60
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Kötelző óralátogatás a TVSZ-előírta maximális mértékben, a félévközi összegző teljesítményértékelésen legalább 50%-os eredmény.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90–94 |
Jó | 75–89 |
Közepes | 60–74 |
Elégséges | 50–59 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 30 |
vizsgafelkészülés | 32 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
a kommunikációkutatás és -elmélet története diszciplináris hagyományok: retorika, szociológia, szemiotika, kultúrakutatás, szociálpszichológia, filozófia, kognitív tudomány médiahatáselméletek közvetetett és közvetelen hatások makro- és mikrohatások propaganda, manipuláció a technológia (média) szerepe a kommunikáció lehetséges tartalmának kialakításában társadalmi kommunikációelméletek a kommunikáció szerepe a társadalmi valóság felépítésében
Előadások témái | |
---|---|
1. | a kommunikációkutatás és -elmélet történetediszciplináris hagyományok: retorika, szociológia, szemiotika, kultúrakutatás, szociálpszichológia, filozófia, kognitív tudománymédiahatáselméletekközvetetett és közvetelen hatásokmakro- és mikrohatásokpropaganda, manipulációa technológia (média) szerepe a kommunikáció lehetséges tartalmának kialakításábantársadalmi kommunikációelméleteka kommunikáció szerepe a társadalmi valóság felépítésébenhistorical background of communication and media scholarshipdisciplinary traditions: rhetorics, sociology, semiotics, etology, cultural studies, social psychology, cognitive science, philosophymedia effect theoriesdirect and indirect effectsmacro- and micro, short term and longterm media effectspropaganda, manipulationthe role of available technology in shaping the available contenttheories of communication as structural element of different levels of social organisation |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Héder-Nádasi Eszter | egyetemi adjunktus | heder-nadasi.eszter@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.