I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KOMMUNIKÁCIÓELMÉLETEK
Azonosító
BMEGT43A209
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Hamp Gábor
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
hamp.gabor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A kommunikációkutatás egyik legszembeötlőbb sajátossága az, hogy különböző diszciplináris háttérrel, különböző módszertannal dolgozó, különböző magyarázati típusokat felhasználó, különböző absztrakciós szintű fogalmi eszköztárral rendelkező, különböző általánosítási szintre törekvő kutatási programok terepe. A tantárgy célja, hogy erről a sokféleségről adjon szisztematikus és történeti betekintést. A kurzust sikeresen elvégző hallgató rendelkezik azzal a tudással, hogy el tudja helyezni a szakmai képzésben szereplő tantárgyakban elsajátítandó megközelítéseket, problémafelvetéseket a kommunikációkutatás spektrumában, illetve ismeri ezek előzményeit, módszertani kereteit, diszciplináris hátterét, továbbá rendelkezik egy tudományelméleti szempontból megalapozott képpel a kommunikációkutatás történeti fejlődéséről.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A társadalom- (kommunikációs) tudományi módszertanok korszerű ismerete.
  2. A kommunikációs és médiatudományok tudományelméleti és -történeti ismerete.
  3. A kommunikációs intézményrendszer működési mechanizmusainak történeti ismerete.
Képesség
  1. Önálló elemzés, állítások, következtetések és magyarázatok képessége.
  2. Szaktudományos megnyilatkozásokhoz szükséges források értékelési módszereinek alkalmazása képessége
  3. Felkészült szakmai együttműködésekben kooperálásra.
Attitűd
  1. A saját kultúra (magyar és európai kultúra) sokszínűségének elfogadása és képviselete
  2. Más (nem nyugati) kulturális hagyományok elfogadása és törekvés azok megismerésére
  3. Társadalomtudományi egocentrizmustól való tartózkodás.
Önállóság és felelősség
  1. A minőségi munkavégzés kezdeményező érvényesítője
  2. Szuverén módon képviseli szakmai ismeretei és normáit nem szakmai közegben
  3. A szakmai normákat elfogadja és érvényesíti.

Oktatásmódszertan

Előadás

Tanulástámogató anyagok

  • A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)

Általános szabályok

Félévközi értékelés passzív elsajátítás visszajelzésére, szorgalmi feladatok, illetve vizsgafeladat: fogalmak értő és aktív használata

Teljesítményértékelési módszerek

– órai munka: az órai előadáshoz kapcsolódó diszkussziókban aktív részvétel – félévközi számonkérés: az addig átvett anyag fogalmainak passzív ismerete – az áttekintett anyagnak vagy osztálytermi szóbel vizsga vagy házi dolgozat formájában értelmező, érvelő kifejtő rekonstrukciója, interpretálása A tananyag elsajátításának két pillére: – szorgalmi jeleggel: kutatási terv (releváns, adekvát, diskurzuskompatibilis) elkészítése

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • félévközi összegző teljesítményértékelés: 30
  • órai munka: 10
  • összesen: 40

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • szóbeli vagy írásbeli vizsga (választható): 60

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Kötelző óralátogatás a TVSZ-előírta maximális mértékben, a félévközi összegző teljesítményértékelésen legalább 50%-os eredmény.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90–94
75–89
Közepes 60–74
Elégséges 50–59
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 30
vizsgafelkészülés 32
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

a kommunikációkutatás és -elmélet története diszciplináris hagyományok: retorika, szociológia, szemiotika, kultúrakutatás, szociálpszichológia, filozófia, kognitív tudomány médiahatáselméletek közvetetett és közvetelen hatások makro- és mikrohatások propaganda, manipuláció a technológia (média) szerepe a kommunikáció lehetséges tartalmának kialakításában társadalmi kommunikációelméletek a kommunikáció szerepe a társadalmi valóság felépítésében

Előadások témái
1. a kommunikációkutatás és -elmélet történetediszciplináris hagyományok: retorika, szociológia, szemiotika, kultúrakutatás, szociálpszichológia, filozófia, kognitív tudománymédiahatáselméletekközvetetett és közvetelen hatásokmakro- és mikrohatásokpropaganda, manipulációa technológia (média) szerepe a kommunikáció lehetséges tartalmának kialakításábantársadalmi kommunikációelméleteka kommunikáció szerepe a társadalmi valóság felépítésébenhistorical background of communication and media scholarshipdisciplinary traditions: rhetorics, sociology, semiotics, etology, cultural studies, social psychology, cognitive science, philosophymedia effect theoriesdirect and indirect effectsmacro- and micro, short term and longterm media effectspropaganda, manipulationthe role of available technology in shaping the available contenttheories of communication as structural element of different levels of social organisation

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Héder-Nádasi Eszter egyetemi adjunktus heder-nadasi.eszter@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.