Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
Azonosító
BMEGT43A208
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
FIáth Henrietta
Beosztása
egyetemi tanársegéd
Email címe
fiath.henrietta@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy széleskörű ismeretek nyújtson a vizuális kommunikáció területéről. A kurzus célja a vizuális környezet kommunikatív aspektusainak tudatosítása a hallgatókban, annak elősegítése, hogy a hallgatók felkészülten értelmezzenek vizuális jelenségeket, magabiztosan állítsanak össze vagy tervezzenek meg vizuális tartalmakat. Bár a hangsúly a képi kommunikáción van, a félév során a tárgyakkal és a terekkel, terekben való kommunikáció is többször szóba kerül. A képi kommunikációt részben konkrét médiumoktól függetlenül vizsgáljuk, de a félév második felében egyes médiumok sajátosságaival is foglalkozunk. A központi kérdés az elméleti problémák tárgyalása, a példák elemzése és a gyakorlati feladatok megoldása során egyaránt az, hogy mi a kapcsolat a kommunikatív tartalom és a megformálás között, illetve mi befolyásolja, árnyalja ezt a kapcsolatot az adott társadalmi-kulturális kontextusban.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
  2. Társadalomtudományi módszertanok ismerete
  3. Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
Képesség
  1. Argumentációs és racionális vitában részvétel képessége
  2. Elemzési képesség
  3. Akadémiai jellegű feladatoknál ítélőképesség, önálló döntés képessége.
Attitűd
  1. Társadalomtörténeti nyitottság.
  2. Önkritikára és önfejlesztésre való nyitottság
  3. Saját képességek önreflexiója.
Önállóság és felelősség
  1. Saját világnézetének szakmai közegben való megjelenítése
  2. Történetileg és politikailag koherens világnézet kialakítására való törekvés
  3. Szakmai normák elfogadás és érvényesítése.

Oktatásmódszertan

Előadások, elemzési gyakorlatok, projektfeladatok, önálló és csoportos munkavégzés, offline és online kommunikáció írásban és szóban.

Tanulástámogató anyagok

  • A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)

Általános szabályok

Az óralátogatás kötelező. Az aláírás feltétele max. 4 hiányzás.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Reflexiók és/vagy zárthelyi dolgozatok: A hallgatók minden óra előtt leadhatnak egy rövid reflexiót az adott órához kapcsolódó kötelező szakirodalomról. (Ahol több szakirodalom is szerepel, ott a hallgató választhat, hogy melyikről ad le reflexiót.) A félév során 5 reflexiót kell leadni. A reflexió három típusú lehet: Mind map: Az olvasott szöveg gondolatmenetének vizuálisan elrendezett ismertetése. A mind map-et papíron kell elkészíteni, és az óra előtt kell leadni. Részletes szövegvázlat (1500-2000 leütés): A részletes szövegvázlatnak tartalmazni a kell az olvasott szöveg fő megállapításait és érvelési szerkezetét, logikus, áttekinthető vázlat formájában. A részletes szövegvázlatot az óra megkezdése előtt kell elküldeni az oktató e-mail címére, az e-mail tárgya „szövegvázlat” legyen. Recenzió (2000-2500 leütés): A recenziónak tartalmazni a kell az olvasott szöveg fő megállapításait, a hallgató önálló véleményét, gondolatait, valamint legalább egy konkrét példát, amit a hallgató az olvasottak alapján elemez. A recenziót az óra megkezdése előtt kell elküldeni az oktató e-mail címére, az e-mail tárgya „recenzió” legyen. Egy reflexióra 0-6 pontot lehet szerezni, több, mint 5 reflexiót is le lehet adni. A félévi jegybe a legjobb 5 reflexió eredménye számít, maximum 30 pontig. A félév során két alkalommal zárthelyi dolgozatot lehet írni. A zárthelyi dolgozatokra 15-15 pontot lehet szerezni. A félévi jegybe vagy a reflexiók vagy a zárthelyi dolgozatok pontszáma számít. Ha a hallgató mindkettőt teljesíti, akkor az oktató a kedvezőbb pontot veszi figyelembe. A reflexiók és zárthelyi dolgozatok pótlására és javítására a pótlásokra szolgáló héten van lehetőség. 2. Kreatív gyakorlati feladatok, kritikák, prezentációk: A félév során legalább 5 kreatív gyakorlati feladatot kell megoldani, ebből legalább kettőt prezentálni is kell (5-10 perces prezentációk). A kreatív gyakorlati feladatokat mindig az adott hét második (gyakorlati) óráján beszéljük meg. A feladatok az adott hét témájára, szakirodalmára, előadására reflektáló, azoknak a gondolatmenetére, megállapításaira építő vizuális produktumok, amik lehetnek gyűjtés, összeállítás és saját alkotómunka (fotográfia, grafika, montázs stb.) eredményei is. A gyakorlati feladatot elektronikus formában kell leadni az oktató e-mail címére elküldve, legkésőbb az órát követő péntek este 22:00 óráig. Az e-mail tárgya „kreatív feladat” legyen. Két kreatív gyakorlati feladat helyett kritikát is le lehet adni (2000-2500 leütés). A kritikát a hallgató olyan kiállításról írhatja, amit a félév során látott. A gyakorlati feladatokra (vagy kritikákra) egyenként 0-4 pontot (összesen maximum 20 pontot) lehet szerezni. Több, mint 5 kreatív gyakorlati feladatot is le lehet adni, az oktató a legjobb 5 eredményt veszi figyelembe. A két prezentáció kritériumfeltétel, elmaradásuk esetén 5-5 pontot veszít a hallgató a kreatív gyakorlati feladatokra szerezhető 20 pontból. A kreatív gyakorlati feladatok, kritikák pótlására és javítására a pótlásokra szolgáló héten van lehetőség. Elmaradt prezentációt egyszer (az elmaradt prezentációt követő héten) lehet pótolni.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • reflexiók és zárthelyi dolgozatok: 30
  • kreatív feladatok, kritikák, prezentációk: 20
  • összesen: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga (esszé): 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A félév végi aláírás feltétele az órák látogatása, valamint az, hogy a hallgató a félévközi feladatokra szerezhető pontok felét megszerezze. Négy alkalmat (az órák 30%-át) meghaladó hiányzás esetén a hallgató nem kaphat aláírást. A jelenlétet az oktató rendszeres katalógussal ellenőrzi.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 85–94
70–84
Közepes 60–69
Elégséges 50–59
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
félévközi feladatok 54
vizsga 40
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

1. Képek, tárgyak, terek: esztétikai funkció, megismerés, funkcionalitás 2. Látás és vizuális környezet 3. Kommunikáció tárgyakkal 4. Kommunikáció térrel, térben 5. Kommunikáció képekkel 6. Kép és szöveg viszonya 7. Grafika, tipográfia, infografika, adatvizualizáció 8. Vizuális meggyőzés 9. Fotográfia 10. Építészeti kommunikáció 11. Vizuális kommunikáció a városban 12. Képi propozíciók, cselekvés képekkel 13. Cselekvés tárgyakkal és terekkel 14. A vizuális kommunikáció etikai kérdései

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.