Versions
Department of Sociology and Communication
Programme: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Objectives
Through the analysis of specific language and communication phenomena, the course provided an introduction to the basic issues of linguistics, language philosophy and communication theory.
Learning outcomes
Knowledge
- Solid knowledge of the most important social science conceptualizations needed to study the communi-cation phenomena
- Solid knowledge of the conceptualization for studying social processes
- Solid knowledge of conceptualization for studying communication and media phenomena.
Ability
- Ability to make judgements in practical tasks, ability to make independent decisions
- Ability to accomplish scientific literature research
- Ability to participate in argumentative and rational debate.
Attitude
- Professional and moral stand
- Openness to self-criticism and self-improvement
- Self-reflection of one's own abilities.
Autonomy and responsibility
- Responsible, professionally based social presence
- Adoption and enforcement of professional standards
- Proficiency in professional communication both in oral and written form.
Methodology of teaching
Lectures, and practical assigments.
Materials supporting learning
- A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A kurzus teljesítésének feltételei Az aláírás megszerzésének feltétele 70–70%-os részvétel az elméleti és a gyakorlati órákon. A jegyszerzés feltétele a két zárthelyi dolgozat megírása a félév során (melyek közül az egyik eredménye javítható/pótolható), vagy három elfogadott response paper a félév első blokkjának anyagából és öt elfogadott response paper a félév második blokkjának anyagából. (A hallgató a félév mindkét blokkja esetén megválaszthatja, hogy zárthelyi dolgozat megírása vagy response paperek leadása révén kíván részt venni a közös munkában.) Amennyiben valamelyik feltétel nem teljesül, a hallgató nem adhat le vizsgadolgozatot és nem vehet részt szóbeli vizsgán.
Performance evaluation methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A response paperek az adott óra kötelező szakirodalmára kritikai észrevételekkel reflektáló rövid esszék (terjedelem: maximum 3000 leütés; felépítés: rövid kérdés, amelyre a hallgató értelmezése szerint az olvasott szöveg választ keres + a válasz strukturált ismertetése), amelyeket legkésőbb az órát megelőző szerda este 10-ig kell feltölteni a kurzus moodle-oldalára. A félév első blokkjának anyagából (3–5. hét) mindhárom óra szakirodalmához szükséges repsponse papert készíteni, a félév második blokkjának anyagából (7–14. hét) viszont a hallgató kiválaszthatja azt az öt olvasmányt, amelyhez response papert ír. A késve leadott response papereket az oktató nem értékeli. A kötelező nyolc (három plusz öt) response papernél többet is le lehet adni. A hallgató választhat, hogy milyen formában szeretne vizsgázni: leadhat szemináriumi dolgozatot (írásbeli vizsga) vagy részt vehet szóbeli vizsgán. Szemináriumi dolgozat (írásbeli vizsga): Terjedelem: 15 ezer leütés. A dolgozat elkészítését egy részletes vázlat bemutatása előzi meg. A vázlat tartalmazza a dolgozat rövid (10–15 soros) ismertetését, 5–10 pontból álló tematikus vázlatát és a feldolgozott szakirodalom előzetes listáját. Ha a hallgató adott határidőre leadja dolgozatának előzetes változatát, akkor azt a kurzus oktatója néhány napon belül kommentálja. (Előzetes változat leadása nem kötelező.) A szemináriumi dolgozat végleges változatát legkésőbb a vizsga napját megelőző nap este 8 óráig kell leadni. A késés (a vázlat és a dolgozat esetében is) a dolgozatra szerezhető 50 pontból napi 10%, azaz 5 pont levonással jár. Szóbeli vizsga: a vizsga két részből áll. Az első részben a hallgatók a félév első blokkja során elsajátított ismeretek segítségül hívásával részletesen elemzik az alábbi kötetek egy-egy (az oktató által kiválasztott) rövid írását: • Kálmán László – Nádasdy Ádám, 2007. Hajnali hárompercesek a nyelvről. Internetes kiadás, http://budling.nytud.hu/~kalman/arch/hajnali.pdf • Nádasdy Ádám, 2003. Ízlések és szabályok. Magvető Kiadó, Budapest. • Nádasdy Ádám, 2008. Prédikál és szónokol. Magvető Kiadó, Budapest. A vizsga második részében a hallgatók a félév második blokkja során elsajátított elemzési technikák segítségével részletesen elemeznek egy konkrét társalgási folyamatot (vagy annak egy részletét), amelynek írásbeli vagy mozgóképes dokumentációját az oktató a helyszínen a hallgatók rendelkezésére bocsátja. A szemináriumi munka az órai diszkussziókban való aktív és rendszeres részvételt jelenti. A puszta jelenlét önmagában nem elegendő a szemináriumi munkában való részvétel sikeres teljesítéséhez. Kiemelkedően színvonalas szemináriumi munkáért a hallgató maximum 5 plusz pontot kaphat.
Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating
- :
- midterm tests ora 3+5 response papers: 40
- performance in class: 10
- total: 50
Proportion of examination elements in the rating
- exam or exam paper: 50
The condition for obtaining the signature, validity of the signature
Óralátogatás.
Grading
% | |
---|---|
Excellent | 94 |
Very good | 85–93 |
Good | 70–84 |
Satisfactory | 60-69 |
Pass | 50-59 |
Fail | < 50 |
Correction and retake
Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.
Study work required to complete the course
Work type | Amount of work hours |
---|---|
classes | 56 |
prep. for classes | 20 |
prep. for tests | 20 |
homework | 24 |
exam | 30 |
total | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Topics discussed during the semester
A kurzus konkrét nyelvi és kommunikációs jelenségek elemzése révén bevezetést nyúlt a nyelvtudomány, a nyelvfilozófia és a kommunikációelmélet alapkérdéseibe. A kurzus során tárgyalt főbb témakörök: 1. A verbális kommunikáció vizsgálata 2. Nyelvészet, nyelvészkedés, nyelvpolitika 3. Innátizmus 4. Jelentéselméletek: modellelméleti, kognitív, strukturális szemantika 5. Mentális jelentéselméletek 6. Szemantika és pragmatika viszonya 7. Nem-természetes (kommunikációs) jelentés 8. Beszédaktusok I. 9. Beszédaktusok II. 10. Társalgási maximák és implikatúrák 11. Relevanciaelmélet 12. Irónia, metafora 13. Szexizmus, PC, pejoratív nyelvhasználat 14. Udvariasság
Topics of lectures | |
---|---|
1. | - |
Lecturers participating in teaching
Name | Rank | Contact |
---|---|---|