Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖZVETLEN EMBERI KOMMUNIKÁCIÓ
Azonosító
BMEGT43A205
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Blaskó Ágnes
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
blasko.agnes@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tárgy megismerteti a hallgatókat a közvetlen emberi kommunikáció vizsgálatához szükséges alapfogalmakkal és gyakorlási lehetőséget is nyújt a professzionálisabb kommunikátorrá váláshoz. Az elmélettel való megismerkedést áttekintő előadások és konkrét bevett elemzési technikák áttekintése segíti; a gyakorlást pedig az órához készített feladatsor, melynek gyakorlatait részben a szemináriumokon közösen végezzük el a közösségi tudás és a csoportban tanulás lehetőségeit kihasználva.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
  2. Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete
  3. Kommunikációs és médiajelenségek (jogi, politikai) szabályozásának ismerete.
Képesség
  1. Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége
  2. Gyakorlati jellegű feladatoknál jó ítélőképesség, önálló döntés képessége
  3. Szakmai nyelvhasználat képessége.
Attitűd
  1. A társadalmi változások elfogadására való nyitottság
  2. Előítélet-mentesség
  3. Társadalmi érzékenység, szolidaritás.
Önállóság és felelősség
  1. Saját világnézetének szakmai közegben való megjelenítése
  2. Önállóság
  3. Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét.

Oktatásmódszertan

Nonformális tanulás.

Tanulástámogató anyagok

  • A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése, a jegyszerzés feltétele a 70%-os órai részvétel, valamint 6 elfogadott, időben leadott esetelemző feladatlap ill. órai poszter, és aktív részvétel az órákon. Félév közepén és végén egy-egy zh.

Teljesítményértékelési módszerek

Órai szóbeli és írásbeli feladatok, félévközi szóbeli és írásbeli feladatok

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • A szemináriumi feladatlapok folyamatos kitöltése: 40
  • 9. hét: minikonferencia az előadás idejében – 5 perces előadás: 20
  • félévközi szóbeli összegző értékelés: 25
  • félévközi írásbeli összegző értékelés: 15
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Órák rendszeres látogatása

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 80-90
65–79
Közepes 50-64
Elégséges 40-49
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
félévközi készülés a gyakorlatokra 32
felkészülés a teljesítményértékelésekre 32
házi feladat elkészítése 30
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Szerep – identitás – csoport 1. Az identitás fogalma, csoporthoz tartozás, csoportkohézió esetelemzések: Fahidi Éva Szerepmegvalósítás, szerep-személyiség, kapcsolati dinamika (személyiség, szerep, szereptípusok, esetelemzések: kulcsos, orvosszerep, orvoskutatás) Szerep 3. – főnökszerep, csoportszerepek Kapcsolati dinamikák 1. (ördögi körök elemzése (pszicho- és szociodinamikákban)) Kapcsolati dinamikák 2. Végtelen kör módszere (esetelemzések)Tranzakcióanalízis 1.Tranzakcióanalízis 2. EMK 1.EMK 2. Gyűlöletbeszéd Metaforaelemzés Összefoglalás Vizsga

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Galgóczi Krisztina

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.