Versions

I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
SOCIOLOGY
ID (subject code)
BMEGT43A053
Type of subject
class
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Lakatos Zoltán
Position
assistant professor
Contact details
lakatos.zoltan@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Sociology and Communication
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Business administration and management Bachelor’s Programme from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 0

Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2020/21/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 0

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580251/13/2023 registration number. Valid from: 29.03.2023.

Objectives

The aim of the subject is to introduce students to the theoretical fundaments, most influential schools, and research areas of the sociological exploration of economical phenomena. The approach is thus interdisciplinary.

Academic results

Knowledge
  1. Knows the concepts, key relationships and theories needed to describe the regularity of social actions;
  2. know the basic theories of game theory describing interdependent social relations,
  3. know the theories describing the normative embeddedness of social action,
  4. know the main experimental results in the field of behavioural economics.
Skills
  1. Ability to plan, organise and carry out independent learning,
  2. ability to understand and use action theory, game theory, normativity,
  3. typical literature and library resources on influencing behaviour,
  4. be able to recognise in everyday life the typical social situations analysed by the theory of action and to put into practice what they have learned,
  5. is able to use its creativity.
Attitude
  1. It is open to learning and absorbing new information generated by action theory;
  2. collaborate with the teacher and fellow students to develop their knowledge,
  3. expand their knowledge through continuous learning, open to the use of information technology tools.
Independence and responsibility
  1. It welcomes well-founded critical comments,
  2. collaborate with fellow students in certain situations - as part of a team - to solve problems,
  3. applies the methodological individualist approach of action theory to the interpretation of social phenomena.

Teaching methodology

Lectures, exercises.

Materials supporting learning

  • Syi, Cselekvéselmélet dióhéjban, Budapest: Typotex, 2008
  • Syi, syi.hu/cse, Könyvpont – L’Harmattan, 2014
  • Max Weber, Gazdaság és társadalom, I. kötet, KJK, 1987
  • S.Nagy Katalin (szerk.): Szociológia közgazdászoknak. Typotex, Budapest, 2007
  • S.Nagy Katalin (szerk.): Szociológia mérnököknek. Typotex, Budapest, 2006

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a) Mindkét zh megírása, továbbá b) a fél-évközi és a félév végi zh-k pontszámainak legalább elégséges szintű (a szerezhető pontok 50%-a). Ennek hiányában a Nem teljesítette bejegyzés kerül az indexbe.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A zh-k zártkérdéses feladatokból állnak: szerepelnek közöttük egyszerű feleletválasztós, több helyes/helytelen választ keverve tartalmazó, párok összekapcsolásával járó.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. összegző teljesítmény-értékelés: 25
  • 2. összegző teljesítmény-értékelés: 25
  • összesen: 50

Percentage of exam elements within the rating

  • vizsga: 50

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Az aláírás feltétele a) mindkét zh megírása, továbbá b) hogy a félévközi és a félév végi zh-k pontszámainak átlaga elérje az elégséges szintet (a szerezhető pontok 50%-át).

Issuing grades

%
Excellent 91-100
Very good 81-90
Good 69–80
Satisfactory 56–68
Pass 50-55
Fail < 50

Retake and late completion

Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination. Both midterm tests can be taken ont he retake week.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
classes 28
mid-term preparation for practicals 12
preparation for performance assessments 25
independent study of assigned written material 25
total 90

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

[1] Gazdaság és társadalom SZOCKG: 1. Gazdaság és társadalom (9-32) [2] Társadalmi rétegződés és mobilitás GIDDENS: 9. Társadalmi rétegződés és osztály (237-267) [3] Szegénység GIDDENS: 10. Szegénység, társadalmi kirekesztettség és jólét (269-300) [4] Kulturális és társadalmi tőke SZOCKG: 6. Társadalmi kapcsolatok, társadalmi tőke (115-131) [5] Kooperáció, bizalom SZOCKG: 7. Társadalmi dilemmák a gazdaságban (133-155) SZOCKG: 8. Emberi kapcsolatok szerepe a gazdaságban (157-174) [6] Vallás GIDDENS: 14. Vallás a modern társadalomban (413-446) [7] Globális egyenlőtlenségek GIDDENS: 11. Globális egyenlőtlenség (301-336) [8] Hatalom, uralom SZOCKG: 11. Politikai gazdaságtan (213-231) [9] Kormányzás, demokrácia GIDDENS: 20. Politika, kormányzás és terrorizmus (649-688) [10] Modellek, okság és magyarázat a szociológiában I. GIDDENS: 3. Szociológiai kérdések felvetése és megválaszolása (73-91) [11] Modellek, okság és magyarázat a szociológiában II. SZOCKG: 13. A szociológia módszertana (263-278)

Lecture topics
1. -

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements