Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZOCIOLÓGIA (KÖZGAZDÁSZOKNAK)
Azonosító
BMEGT43A053
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Lakatos Zoltán
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
lakatos.zoltan@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 0

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A kurzus a gazdasági jelenségek szociológiai vizsgálatának elméleti alapjait, legfontosabb iskoláit és kutatási területeit mutatja be. Szemlélete ezzel összhangban interdiszciplináris: kapcsolódik egyes, a közgazdászképzés bevezető kurzusain tárgyalt témákhoz, mindenekelőtt a gazdasági növekedés, a technológiai innováció és a fogyasztói viselkedés ökonómiai megközelítéseihez. A félév célja, hogy a hallgatók későbbi tanulmányaik és mun-kájuk során képesek legyenek a gazdasági jelenségek vizsgálatába bevonni olyan, a társas viselkedés kontextusa által meghatározott tényezőket, amelyeket a közgazdaságtan általában exogén (modellen kívüli) változókként kezel. A társadalomszerkezet, a normák, a kulturális tőke, a bizalom, a hatalmi erőforrások, stb. racionálisan vizsgálható, azaz mérhető jelenségek, melyek gazdasági következményei nem kevésbé fontosak, mint kulturális vagy politikai vonatkozásaik. A tananyagban nagy hangsúlyt kapnak az egyéni viselkedést befolyásoló kontextuális hatások, valamint a hatalmi elitek szerepe.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a társadalmi cselekvések szabályszerűségeinek leírásához szükséges fogalmakat, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket;
  2. ismeri az interdependens társadalmi kapcsolatokat leíró játékelmélet alaptéziseit,
  3. ismeri a társadalmi cselekvés normatív beágyazódását leíró elméleteket,
  4. ismeri a viselkedés-közgazdaságtan területén végzett legfontosabb kísérleti eredményeket.
Képesség
  1. Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  2. képes megérteni és használni a cselekvéselmélettel, játékelmélettel, normativitással,
  3. cselekvésbefolyásolással kapcsolatos témák jellemző szakirodalmát, könyvtári forrásait,
  4. képes arra, hogy a mindennapi életben felismerje a cselekvéselmélet által elemzett tipikus társadalmi helyzeeket, és a gyakorlatban hasznosítsa az elméletben tanultakat,
  5. képes használni kreativitását.
Attitűd
  1. Nyitott a cselekvéselmélet által folyamatosan termelt új információk megismerésére és befogadására;
  2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
  1. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  2. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  3. gondolkozásában a cselekvéselméletet jellemző módszertani individualista megközelítést alkalmazza a társadalmi jelenségek értelmezésére.

Oktatásmódszertan

Előadások, feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Syi, Cselekvéselmélet dióhéjban, Budapest: Typotex, 2008
  • Syi, syi.hu/cse, Könyvpont – L’Harmattan, 2014
  • Max Weber, Gazdaság és társadalom, I. kötet, KJK, 1987
  • S.Nagy Katalin (szerk.): Szociológia közgazdászoknak. Typotex, Budapest, 2007
  • S.Nagy Katalin (szerk.): Szociológia mérnököknek. Typotex, Budapest, 2006

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a) Mindkét zh megírása, továbbá b) a fél-évközi és a félév végi zh-k pontszámainak legalább elégséges szintű (a szerezhető pontok 50%-a). Ennek hiányában a Nem teljesítette bejegyzés kerül az indexbe.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A zh-k zártkérdéses feladatokból állnak: szerepelnek közöttük egyszerű feleletválasztós, több helyes/helytelen választ keverve tartalmazó, párok összekapcsolásával járó.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző teljesítmény-értékelés: 25
  • 2. összegző teljesítmény-értékelés: 25
  • összesen: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsga: 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás feltétele a) mindkét zh megírása, továbbá b) hogy a félévközi és a félév végi zh-k pontszámainak átlaga elérje az elégséges szintet (a szerezhető pontok 50%-át).

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 81-90
69–80
Közepes 56–68
Elégséges 50-55
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza. Mindkét zh pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés a gyakorlatokra 12
felkészülés a teljesítményértékelésekre 25
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 25
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

[1] Gazdaság és társadalom SZOCKG: 1. Gazdaság és társadalom (9-32) [2] Társadalmi rétegződés és mobilitás GIDDENS: 9. Társadalmi rétegződés és osztály (237-267) [3] Szegénység GIDDENS: 10. Szegénység, társadalmi kirekesztettség és jólét (269-300) [4] Kulturális és társadalmi tőke SZOCKG: 6. Társadalmi kapcsolatok, társadalmi tőke (115-131) [5] Kooperáció, bizalom SZOCKG: 7. Társadalmi dilemmák a gazdaságban (133-155) SZOCKG: 8. Emberi kapcsolatok szerepe a gazdaságban (157-174) [6] Vallás GIDDENS: 14. Vallás a modern társadalomban (413-446) [7] Globális egyenlőtlenségek GIDDENS: 11. Globális egyenlőtlenség (301-336) [8] Hatalom, uralom SZOCKG: 11. Politikai gazdaságtan (213-231) [9] Kormányzás, demokrácia GIDDENS: 20. Politika, kormányzás és terrorizmus (649-688) [10] Modellek, okság és magyarázat a szociológiában I. GIDDENS: 3. Szociológiai kérdések felvetése és megválaszolása (73-91) [11] Modellek, okság és magyarázat a szociológiában II. SZOCKG: 13. A szociológia módszertana (263-278)

Előadások témái
1. -

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.