I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZOCIOLÓGIA (MŰSZAKI SZAKOKTATÓ BSC)
Azonosító
BMEGT43A050
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Csigó Péter
Beosztása
tudományos munkatárs
Email címe
csigo.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

Tantárgy célja a képzésük elején járó hallgatók megismertetése a szociológia alapfogalmaival, módszereivel, főbb témaköreivel, különös hangsúlyt helyezve a jövendő karrierjük számára fontos témakörökre. A kurzus során tárgyalt főbb témakörök 1. Szociológiai megközelítés, modernizáció 2. Társadalomtudományi kutatások 3. Szocializáció 4. Társadalmi interakció 5. Normák, szabályok, devianciák 6. Tömeg és viselkedés 7. Életmód, kultúra és vallás 8. Csoportok, szervezetek 9. Állam és társadalom 10. Önkormányzatok 11. Globalizáció 12. Slumok és gettók 13. Dzsentrifikáció, szuburbanizáció 14. Demográfiai kihívások és társadalmi átalakulás.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a társadalmi cselekvések szabályszerűségeinek leírásához szükséges fogalmakat, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket;
  2. ismeri az interdependens társadalmi kapcsolatokat leíró játékelmélet alaptéziseit,
  3. ismeri a társadalmi cselekvés normatív beágyazódását leíró elméleteket,
  4. ismeri a viselkedés-közgazdaságtan területén végzett legfontosabb kísérleti eredményeket.
Képesség
  1. Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  2. képes megérteni és használni a cselekvéselmélettel, játékelmélettel, normativitással,
  3. cselekvésbefolyásolással kapcsolatos témák jellemző szakirodalmát, könyvtári forrásait,
  4. képes arra, hogy a mindennapi életben felismerje a cselekvéselmélet által elemzett tipikus társadalmi helyzeteket, és a gyakorlatban hasznosítsa az elméletben tanultakat,
  5. képes használni kreativitását.
Attitűd
  1. Nyitott a cselekvéselmélet által folyamatosan termelt új információk megismerésére és befogadására;
  2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
  4. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  5. gondolkozásában a cselekvéselméletet jellemző módszertani individualista megközelítést alkalmazza a társadalmi jelenségek értelmezésére.
Önállóság és felelősség
  1. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,

Oktatásmódszertan

Előadások, feladatok, vezetett önálló tanulás.

Tanulástámogató anyagok

  • Andorka Rudolf: Bevezetés a szociológiába. Budapest: Osiris, 1997.
  • S. Nagy Katalin (szerk.): Szociológia. Budapest: Tipotex, 2006
  • Csanádi Gábor – Csizmady Adrienne – Kocsis János Balázs – Kőszeghy Lea – Tomay Kyra: Város Tervező Társa-dalom. Budapest, Sík Kiadó, 2010.
  • Giddens, Anthony: Szociológia. Osiris, 2003.
  • Macionis, John J.: Sociology. 15th edition. Upper Saddle River (NJ): Pearson, 2013

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban: előadások látogatása, a két zh írása. A kurzus teljesítésének feltétele a két zh megírása. A félév végi jegy megszerzéséhez a két zh összege képzi az alapot.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A zh-k rövid feladatválasz jellegűek, az első kettő anyagát az őket megelőző órák anyaga adja (azaz az el-sőét az 1-5 előadás, a másodikét a 8-13 héten elhangzott előadás. Elégséges teljesítés az összesített pont-szám 50%-ának elérésével lehetséges. A ZH-knak nem kell egyenként elégségesnek lenniük.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • házi feladatok: 20
  • órai feladatok: 20
  • órai munka: 10

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsga: 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Órák rendszeres látogatása

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80–89
65-79
Közepes 50–64
Elégséges 40-49
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
tanórák 28
készülés félévközi feladatokra, órára 32
vizsgafelkészülés 30
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A kurzus során tárgyalt főbb témakörök 1. Szociológiai megközelítés, modernizáció 2. Társadalomtudományi kutatások 3. Szocializáció 4. Társadalmi interakció 5. Normák, szabályok, devianciák 6. Tömeg és viselkedés 7. Életmód, kultúra és vallás 8. Csoportok, szervezetek 9. Állam és társadalom 10. Önkormányzatok 11. Globalizáció 12. Slumok és gettók 13. Dzsentrifikáció, szuburbanizáció 14. Demográfiai kihívások és társadalmi átalakulás

Előadások témái
1. A kurzus során tárgyalt főbb témakörök 1. Szociológiai megközelítés, modernizáció 2. Társadalomtudományi kutatások 3. Szocializáció 4. Társadalmi interakció 5. Normák, szabályok, devianciák 6. Tömeg és viselkedés 7. Életmód, kultúra és vallás 8. Csoportok, szervezetek 9. Állam és társadalom 10. Önkormányzatok 11. Globalizáció 12. Slumok és gettók 13. Dzsentrifikáció, szuburbanizáció 14. Demográfiai kihívások és társadalmi átalakulás

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.