Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2019/20/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 3
Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2020/21/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Szak: Üzleti jog köt.vál.blokk
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A kurzus célja, hogy a hallgatók számára átfogó képet nyújtson a jog tudásalapú gazdasággá, információs társadalommá alakuló világunkban betöltött szerepéről, a jogi szabályozással érintett főbb területekről. A kurzus a hatályos magyar jog számos fő területét érinti, fokozott figyelmet fordítunk a gazdasági folyamatoknak az internet használatával összefüggő, illetőleg a szellemi alkotások jogához (szerzői jog, iparjogvédelem) tartozó kérdéskörök bemutatására, valamint a technológiai fejlődés pénzügyi szolgáltatásokat érintő szabályozási kérdéseire.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Tisztában van az információs társadalomban a technológiai fejlődéssel összefüggésben lévő alapvető társadalmi kockázatokkal, ezek kezelésére vonatozó szabályozási kérdésekkel.
- Tisztában van az információs társadalom szabályozási elveivel, az ehhez kapcsolódó szabályozási eszközökkel különösen az elektronikus kereskedelem, az adatvédelem és az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások területén.
- Ismeri a szellemi alkotások védelmének tágabb rendszerét, a szerzői jog, az iparjogvédelem és az üzleti titok védelmére vonatkozó szabályozási kereteket.
- Tisztában van az információs technológiák fejlődésével összefüggő pénzügyi szabályozás aktuális kérdéseivel, kihívásaival.
Képesség
- Képes az információs társadalommal összefüggésben megfogalmazható szabályozási kihívások megértésére és társadalmi kontextusban való elhelyezésére.
- Képes megkülönböztetni az információs társadalommal összefüggő szolgáltatásokra vonatkozó jogi és az egyéb szabályozási eszközöket.
- Képes a kritikai gondolkodásra.
Attitűd
- Megfelelően tudatos és felelősségteljes gondolkodás jellemzi a technológiai fejlődés eredményeként felmerülő társadalmi kockázatok értékelése során, sokféle forrásból tájékozódik.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a tevékenységeken alapuló, aktív tanulási módszerekre, a kísérletező stílusra.
- Elfogadja az alapjogi sztenderdek és követelmények érvényesülését.
Önállóság és felelősség
- -
Oktatásmódszertan
A tárgy oktatása a szabályozás alapvető rendszerének, a különböző jogterületek összefüggéseinek bemutatására, valamint az egyes problémákat, jelenségeket, konfliktusokat illusztráló jogesetek tárgyalására épül. Az előadások interaktív formában, a hallgatók témakörhöz kapcsolódó kérdései, észrevételei mentén, esetenként gyakorlati tapasztalataira építve zajlanak. A jogesetek bemutatását multimédiás oktatási segédanyagok használata segíti.
Tanulástámogató anyagok
- Az előadások diasorai, rövid összefoglalói, irodalomjegyzék.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése félévközi, a ZH-napokra megállapított két írásbeli számonkérés és a félév során kiadott csoportmunkák értékelése alapján történik. A tantárgy teljesítéséhez szükséges mindkét ZH egyenként legalább 50%-os teljesítése, legalább két csoportfeladatban való aktív részvétel, valamint az előadások legalább 70 %-án való jelenlét.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A zárthelyi dolgozatok: a tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli dolgozat formájában, a dolgozat állhat tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló képességet vizsgál-ják; a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelése két ZH (partial performance assessment two midterm exams) : 60
- részteljesítmény értékelés (csoportmunkák) (partial performance assessment (group work)): 40
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
. A tantárgy teljesítéséhez szükséges mindkét ZH egyenként legalább 50%-os teljesítése, legalább két csoportfeladatban való aktív részvétel, valamint az előadások legalább 70 %-án való jelenlét.
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 91-100 |
| Jeles | 85-90 |
| Jó | 76-84 |
| Közepes | 64-75 |
| Elégséges | 50-63 |
| Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A A zh javítása a TVSZ szerinti határidőben történik és a Neptunon keresztül kerül hivatalos közlésre. A Tan-szék a tesztekbe való betekintés időpontját esetileg, a következő vizsgára jelentkezés határidejére tekintettel teszi közzé. A zh-n szerzett jegy javítására a TVSZ szerint van lehetőség
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma |
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
| felkészülés a teljesítményértékelésre | 62 |
| összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő témakörökből áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | Bevezető, jogi és fogalmi alapok. Az alapjogok jelentősége az információs jogok szabályozásábanInformációs gazdaságtan és jogi szabályozás |
| 2. | Hálózatos iparágak versenyjogi szabályozási kerete |
| 3. | E-kereskedelem |
| 4. | Adatvédelem, fogyasztói szerződések |
| 5. | Számítógépes bűncselekmények (cybercrime) |
| 6. | ZH I. |
| 7. | Médiajog I. |
| 8. | Médiajog II. |
| 9. | Iparjogvédelem |
| 10. | Szerzői jog |
| 11. | Információs technológiákkal kapcsolatos kérdések a pénzügyi szabályozásban - a fintech kihívás I. |
| 12. | Információs technológiákkal kapcsolatos kérdések a pénzügyi szabályozásban - a fintech kihívás II. |
| 13. | ZH II. |
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség |
|---|---|---|
| Dr. Mezei Kitti | ||
| Dr. Nagy Krisztina | ||
| Dr. Schubauer Petra | ||
| Dr. Tomasovszky Edit |