Verziók
Célkitűzések
A kurzus célja, hogy a hallgatók számára átfogó képet nyújtson a jog tudásalapú gazdasággá, információs társada-lommá alakuló világunkban betöltött szerepéről, a jogi szabályozással érintett főbb területekről. A kurzus a hatá-lyos magyar jog számos területét érinti (adatvédelem, hírközlési és médiajog, szellemi tulajdon védelme), és e kör-ben a jogi szabályozás alapvető céljainak és eszközeinek bemutatására vállalkozik. A tételes jogi szabályok részle-tes be-mutatása helyett nagyobb hangsúlyt fektet az egyes területeken a technológiai fejlődésből fakadó szabályo-zási igénnyel jelentkező jelenségek, konfliktusok bemutatására. Az újabb jelenségek kapcsán azokat a lehetséges szabá-lyozókat és ezek összefüggéseit tárgyalja, amelyek már ma is rendelkezésre állnak, vagy várhatóan szerepet fognak kapni a szabályozásban.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Tisztában van az információs társadalomban a technológiai fejlődéssel összefüggésben lévő alapvető társadalmi kockázatokkal, ezek kezelésére vonatozó szabályozási kérdésekkel.
- Tisztában van az információs társadalom szabályozási elveivel, az ehhez kapcsolódó szabályozási eszközökkel különösen az elektronikus kereskedelem, az adatvédelem és az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások területén.
- Ismeri a szellemi alkotások védelmének tágabb rendszerét, a szerzői jog, az iparjogvédelem és az üzleti titok védelmére vonatkozó szabályozási kereteket.
Képesség
- 1.Képes az információs társadalommal összefüggésben megfogalmazható szabályozási kihívások megértésére és társadalmi kontextusban való elhelyezésére. 2.Képes megkülönböztetni az információs társadalommal összefüggő szolgáltatásokra vonatkozó jogi és az egyéb szabályozási eszközöket. 3.Képes a kritikai gondolkodásra.
Attitűd
- Megfelelően tudatos és felelősségteljes gondolkodás jellemzi a technológiai fejlődés eredményeként felmerülő társadalmi kockázatok értékelése során, sokféle forrásból tájékozódik.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a tevékenységeken alapuló, aktív tanulási módszerekre, a kísérletező stílusra.
- Elfogadja az alapjogi sztenderdek és követelmények érvényesülését.
Önállóság és felelősség
- -
Oktatásmódszertan
A tárgy oktatása a szabályozás alapvető rendszerének, a különböző jogterületek összefüggéseinek bemutatására, valamint az egyes problémákat, jelenségeket, konfliktusokat illusztráló jogesetek tárgyalására épül. Az előadások interaktív formában, a hallgatók témakörhöz kapcsolódó kérdései, észrevételei mentén, esetenként gyakorlati tapasztalataira építve zajlanak. A jogesetek bemutatását multimédiás oktatási segédanyagok használata segíti.
Tanulástámogató anyagok
- Az előadások diasorai, rövid összefoglalói, irodalomjegyzék.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat alapján zajlik. A tantárgy teljesítéséhez szükséges a zárthelyi dolgozatok összesített eredménye alapján a legalább 50%-os teljesítés. A tárgy teljesítéséhez a foglalkozások 70%-án való részvétel elvárás.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A zárthelyi dolgozatok: a tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli dolgozat formájában, a dolgozat állhat tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc;
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelése ZH: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tantárgy teljesítéséhez szükséges a zárthelyi dolgozatok összesített eredménye alapján a legalább 50%-os teljesítés. A tárgy teljesítéséhez a foglalkozások 70%-án való részvétel elvárás.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 76–84 |
Közepes | 64–75 |
Elégséges | 50–63 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A A zh javítása a TVSZ szerinti határidőben történik és a Neptunon keresztül kerül hivatalos közlésre. A Tan-szék a tesztekbe való betekintés időpontját esetileg, a következő vizsgára jelentkezés határidejére tekintettel teszi közzé. B A zh-n szerzett jegy javítására a TVSZ szerint van lehetőség.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 32 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő témakörökből áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezető, jogi és fogalmi alapok |
2. | Az alapjogok jelentősége az online környezet szabályozásában |
3. | Hálózatok joga |
4. | Elektronikus kereskedelem, domainjog |
5. | Adatvédelem, fogyasztói szerződések |
6. | Médiajog I. |
7. | ZH I. |
8. | Médiajog II. |
9. | Szerzői jog |
10. | Iparjogvédelem |
11. | I.Információs technológiákkal kapcsolatos kérdések a pénzügyi szabályozásban - a fintech kihívás |
12. | Számítógépes bűncselekmények (cybercrime) |
13. | Szabályozási kihívások az információs társadalomban, különös tekintettel a mesterséges intelligencia, és az online platformok működéséhez kapcsolódó szabályozási kérdésekre |
14. | ZH II. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Mezei Kitti | ||
Dr. Nagy Krisztina | ||
Dr. Schubauer Petra | ||
Dr. Tomasovszky Edit |