Objectives
The aim of the course is to provide students with a comprehensive overview of the role of law in our world, which is evolving into a knowledge-based economy and information society, and the main areas of legal regulation. The course will cover a number of areas of existing Hungarian law (data protection, communications and media law, intellectual property protection), and will attempt to introduce the basic aims and tools of legal regulation in this area. Instead of a detailed presentation of the specific legal rules, the course put emphasis on the phenomena and conflicts arising from technological developments in the individual fields. In the context of newer phenomena, the course discusses the possible regulators and their interrelationships which are already available or are expected to play a role in regulation.
Academic results
Knowledge
- They are aware of the basic social risks associated with technological developments in the information society and the regulatory issues involved in managing them.
- They are familiar with the regulatory principles of the information society and the related regulatory instruments, in particular in the fields of electronic commerce, data protection and information society services.
- Familiarity with the broader system of intellectual property protection, the regulatory framework for copyright, industrial property and trade secret protection.
Skills
- 1.Ability to understand the regulatory challenges in the context of the information society and to place them in a social context. 2.Ability to distinguish between legal and other regulatory instruments relevant to information society services. 3.Ability to think critically.
Attitude
- A reasonably conscious and responsible approach to assessing the social risks arising as a result of technological progress, informed by a wide range of sources.
- Open to critical self-evaluation, activity-based, active learning methods, experimental style.
- Accepts fundamental rights standards and requirements.
Independence and responsibility
- -
Teaching methodology
The teaching of the subject is based on the presentation of the basic system of regulation, the interrelationships bet-ween the different areas of law, and the discussion of cases illustrating specific problems, phenomena and conf-licts. The lectures will be interactive, based on questions and comments from the students, sometimes drawing on their practical experience. The cases are presented using multimedia teaching aids.
Materials supporting learning
- Az előadások diasorai, rövid összefoglalói, irodalomjegyzék.
General Rules
The assessment of the learning outcomes set out in 2.2 is based on two final papers. A minimum pass mark of 50% is required to pass the subject on the basis of the aggregate results of the final exami-nation papers. Attendance of 70% of the lectures is required to complete the course.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A zárthelyi dolgozatok: a tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli dolgozat formájában, a dolgozat állhat tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc;
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- részteljesítmény értékelése ZH: 100
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
A tantárgy teljesítéséhez szükséges a zárthelyi dolgozatok összesített eredménye alapján a legalább 50%-os teljesítés. A tárgy teljesítéséhez a foglalkozások 70%-án való részvétel elvárás.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 91-100 |
Very good | 85–90 |
Good | 76–84 |
Satisfactory | 64–75 |
Pass | 50–63 |
Fail | < 50 |
Retake and late completion
A A zh javítása a TVSZ szerinti határidőben történik és a Neptunon keresztül kerül hivatalos közlésre. A Tan-szék a tesztekbe való betekintés időpontját esetileg, a következő vizsgára jelentkezés határidejére tekintettel teszi közzé. B A zh-n szerzett jegy javítására a TVSZ szerint van lehetőség.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
Participation in contact lessons | 28 |
Preparing for the mind-term exam | 32 |
Total | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő témakörökből áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Bevezető, jogi és fogalmi alapok |
2. | Az alapjogok jelentősége az online környezet szabályozásában |
3. | Hálózatok joga |
4. | Elektronikus kereskedelem, domainjog |
5. | Adatvédelem, fogyasztói szerződések |
6. | Médiajog I. |
7. | ZH I. |
8. | Médiajog II. |
9. | Szerzői jog |
10. | Iparjogvédelem |
11. | I.Információs technológiákkal kapcsolatos kérdések a pénzügyi szabályozásban - a fintech kihívás |
12. | Számítógépes bűncselekmények (cybercrime) |
13. | Szabályozási kihívások az információs társadalomban, különös tekintettel a mesterséges intelligencia, és az online platformok működéséhez kapcsolódó szabályozási kérdésekre |
14. | ZH II. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Mezei Kitti | ||
Dr. Nagy Krisztina | ||
Dr. Schubauer Petra | ||
Dr. Tomasovszky Edit |