Programme: Business Informatics, M.Sc.
Subject Role: Compulsory elective
Recommended semester: 0
Objectives
The aim of the course is to provide students with a comprehensive overview of the role of law in our world, which is evolving into a knowledge-based economy and information society, and of the main areas of law regulation. The course covers a wide range of areas of current Hungarian law (constitutional law, data protection, communications law, electronic commerce and consumer protection law, and copyright law), and will introduce the basic aims and tools of legal regulation, alongside a prac-tical approach to help students operate safely in the online space in a potential start-up activity. Instead of a detailed presentation of the specific legal rules, the course will emphasise the phenomena and conflicts arising from the need to regula-te in specific areas as a result of technological developments. The teaching is based on practical examples and cases. In the context of newer phenomena, the possible regulators and their interrelationships will be discussed, which are already available or are expected to play a role in regulation.
Academic results
Knowledge
- They are familiar with the regulatory principles of the information society and the related regulatory instruments, in particular in the fields of fundamental rights, communications, data protection and ICT-related sol-utions (e-commerce, copyright, online media platforms).
- Knowledge of the main features of the policy, economic and business mechanisms in the law areas concerned.
- They are familiar with the different legal regimes applicable to online services.
Skills
- Able to categorise services in practice in the online space and to interpret their regulations correctly.
- Able to analyse the role, motivations and activities of the various economic operators in relation to the provision of services from a legal and economic point of view
- Able to grasp a multidimensional context.
- Able to do critical thinking.
- Able to understand the regulatory challenges in the context of the information society and to place them in a social context.
Attitude
- Open to self-reflection and critical thinking when thinking about legal regulation in the context of the information society
- Open to critical self-evaluation, activity-based, active, learning methods, experimental style.
- Accepts the argumentation of fundamental/human rights standards and requirements as a starting point for regu-lation
Independence and responsibility
- -
Teaching methodology
Lectures, interactive classroom exercises.
Materials supporting learning
- Előadásanyagok, folyóiratcikkek, policy dokumentumok, egyéb irodalomjegyzék. Kötelező irodalomként a tanulás-hoz felhasználható az előadásokon bemutatott slide show, amely a tantárgy Moodle oldaláról letölthető.
- Lecture slides, articles, policy documents, other bibliography. As compulsory literature for the lectures, the slides presented in the lectures are available, which can be downloaded from the Moodle site of the course
General Rules
A tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszak során teljesítendő zárthelyi dolgozatok alapján és az órán, valamint a tanórán kívül elvégzett feladatok értékelése alapján történik. A tantárgy teljesítéséhez szükséges a zárthelyi dolgozatok legalább 50%-os teljesítése. A TVSZ-re tekintettel a tanszék elvárja az órák 70%-án való jelenlétet.
Performance assessment methods
Félévközi tesztek: a tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli dolgozat formájában, a dolgozat állhat tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló ké-pességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 30-90 perc. Csoportfeladatok: az egyes jogterületekhez tartozó alapvető elméleti tudást megalapozó előadásokat követő, e tudás elmélyítésére szolgáló, gyakorlati, interaktív órákon kiadott csoportfeladatokban (pl. policy paper elemzések, szakcikk feldolgozások, start-upokhoz kötődő stratégiák felépítése) való aktív részvétel. Esszé: a hallgatók az oktatók által megadott témakörök közül választva készítik el a beadandó esszét. Az esszé 4-5 oldal, maximum 20 ezer karakter terjedelmű, az akadémiai írás szabályainak megfelelő (lábjegyze-telt, szerkesztett) írásmű. Benyújtására a szorgalmi időszak végéig van lehetőség.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Zárthelyi dolgozat 1.: 30
- Zárthelyi dolgozat 2.: 30
- Órai munka: 20
- Házi feladatok: 20
- Összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
-
Issuing grades
| % | |
|---|---|
| Excellent | 91-100 |
| Very good | 85–90 |
| Good | 76–84 |
| Satisfactory | 64–75 |
| Pass | 50–63 |
| Fail | < 50 |
Retake and late completion
A zárthelyi dolgozatok javítására és pótlására a TVSZ szerint van lehetőség. Az órai munkával és a házi feladatokkal elért eredmény nem javítható vagy pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
| Nature of work | Number of sessions per term |
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 24 |
| csoportos házi feladat elkészítése | 15 |
| felkészülés a teljesítményértékelésre | 36 |
| esszé elkészítése | 15 |
| összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 10.11.2025.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő témakörökből áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
| Lecture topics | |
|---|---|
| 1. | Az alapjogok jelentősége az online környezet szabályozásában |
| 2. | Az alapjogok jelentősége az online környezet szabályozásában II. |
| 3. | A hálózatok joga |
| 4. | A hálózatok joga II. |
| 5. | Adatvédelmi jog az online térben |
| 6. | Adatvédelmi jog az online térben II. |
| 7. | Büntetőjog/Fintech |
| 8. | Büntetőjog II./Fintech II. |
| 9. | Az elektronikus kereskedelem és a fogyasztóvédelem releváns jogi kérdései |
| 10. | Az elektronikus kereskedelem és a fogyasztóvédelem releváns jogi kérdései II. |
| 11. | A szerzői jog online érvényesülése és főbb szabályozási kérdései |
| 12. | A szerzői jog online érvényesülése és főbb szabályozási kérdései II. |
| 13. | Az online platformok szabályozási kérdései |
| 14. | Összegző előadás |
Additional lecturers
| Name | Position | Contact details |
|---|---|---|
| Dr. Nagy Krisztina | egyetemi adjunktus | nagy.krisztina@gtk.bme.hu |
| Dr. Puskás Tamás | egyetemi tanársegéd | puskas.tamas@gtk.bme.hu |
| Dr. Bárány Viktória Fanny | egyetemi adjunktus | barany.viktoria.fanny@gtk.bme.hu |
| Dr. Tomasovszky Edit | egyetemi adjunktus | tomasovszky.edit@gtk.bme.hu |