Programme: Accounting Master’s Programme from 2019/20/Term 1
Subject Role: Compulsory elective
Recommended semester: 0
Programme: Master of Business Administration MSc from 2017/18 Term 1
Subject Role: Elective
Recommended semester: 0
Programme: Master of Business Administration MSc from 2019/20 Term 1
Subject Role: Elective
Recommended semester: 0
Objectives
The course presents the general and specific characteristics of the legal problems arising in the information society, explores existing regulatory solutions to new social and economic phenomena, and highlights the social risks posed by the regulatory demands arising from techno-logical developments. The course does not aim primarily to provide a detailed description of the substantive law, but rather to present the possible regulatory tools that are already available or are likely to become available in the context of new phenomena. The course is structured around six major themes: the regulatory framework for e-commerce, European and national legislation on data protection, intellectual property protection in the online environment, information technology issues in financial regulation, and regulatory issues for online platforms among the regulatory issues for new services emerging in the market value chain.
Academic results
Knowledge
- They are aware of the basic social risks associated with technological developments in the information society and the regulatory issues involved in managing them.
- They are familiar with the regulatory principles of the information society and the related regulatory instruments, in particular in the fields of electronic commerce, data protection and information society-related services.
- Familiarity with the broader system of intellectual property protection, the regulatory framework for copyright, industrial property and trade secret protection.
Skills
- Ability to understand the regulatory challenges in the context of the information society and to place them in a social context
- Ability to distinguish between legal and other regulatory instruments relevant to information society services.
- Ability to do critical thinking.
Attitude
- They are reasonably aware and responsible in assessing the social risks arising from technological developments, and is informed by a wide range of sources.
- Open to critical self-evaluation, activity-based, active learning methods, experimental style.
- Accepts fundamental rights standards and requirements.
Independence and responsibility
- -
Teaching methodology
The teaching of the subject is based on the presentation of the basic system of regulation, the interrelationships bet-ween the different areas of law, and the discussion of cases illustrating specific problems, phenomena and conflicts. The lectures will be interactive, based on questions and comments from the students, sometimes drawing on their practical experience. The cases are presented using multimedia teaching materials.
Materials supporting learning
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése félév végi, a vizsgaidőszak során teljesítendő írásbeli vizsga alapján történik. A tantárgy teljesítéséhez szükséges a vizsgadolgozat legalább 50% teljesítése.
Performance assessment methods
Félév végi írásbeli vizsga: a tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli dolgozat formájában, a dolgozat állhat tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló képességet vizsgál-ják; a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc; A félév folyamán meghatározott résztémákban készített esszékkel többletpontok (összesen 20 pont) szerezhetők, amelynek figyelembevételére a vizsgajegy pontszámában van lehetőség. Az esszé 4-5 oldal, maximum 20 ezer ka-rakter terjedelmű, az akadémiai írás szabályainak megfelelő (lábjegyzetelt, szerkesztett) írásmű. Benyújtására a szorgalmi időszak végéig van lehetőség.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 100
- pluszfeladatok értékelése: 20
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | > 90-100 |
Very good | 85–90 |
Good | 76–84 |
Satisfactory | 64–75 |
Pass | 50–63 |
Fail | < 50 |
Retake and late completion
1) A vizsgadolgozat javítása a TVSZ szerinti határidőben történik és a Neptunon keresztül kerül hivatalos köz-lésre. A Tanszék a tesztekbe való betekintés időpontját esetileg, a következő vizsgára jelentkezés határidejére tekintettel teszi közzé. 2) A vizsgán szerzett jegy javítására a TVSZ szerint van lehetőség. 3) A vizsgaidőszakban a TVSZ-nek megfelelő számú vizsgaalkalom meghirdetésére kerül sor. Javasolt az utol-só előtti vizsgaidőpontban az első vizsga megkísérlése.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
12 | 12 |
58 | 58 |
20 | 20 |
90 | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő témakörökből áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Bevezető előadás: az információs társadalom és szabályozási kísérletei, az információs társadalomban kiemelkedő jelentőségű alapjogok |
2. | Az elektronikus kereskedelem szabályozási problémái - egy elavult joganyag kritikája |
3. | Adatvédelem, információs társadalmi kérdések az egészségügyi szabályozásban - GDPR a gyakorlatban |
4. | Információs technológiákkal kapcsolatos kérdések a pénzügyi szabályozásban - a fintech kihívás |
5. | Szellemi tulajdonjogok és az információs technológiák – szerzői- és védjegyjog |
6. | Az online platformok egyes szabályozási kérdései |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Grad-Gyenge Anikó | egyetemi docens | grad-gyenge.aniko@gtk.bme.hu |
Dr. Nagy Krisztina | egyetemi adjunktus | nagy.krisztina@gtk.bme.hu |
Dr. Mezei Kitti | egyetemi adjunktus | mezei.kitti@gtk.bme.hu |
Dr. Schubauer Petra | egyetemi tanársegéd | schubauer.petra@gtk.bme.hu |