Szak: Szervezeti és üzleti coach szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A kurzus célja, hogy a hallgatók a terepmunka során szerzett élményeiket és szakmai tapasztalataikat strukturált szupervíziós folyamatban dolgozzák fel. A kurzus teret ad a hallgatók szakmai szerepének, feladatainak és kompetenciáinak tudatosítására, valamint támogatja a szakmai identitás formálódását. Kiemelt cél a reflexív és kritikus gondolkodás fejlesztése, a tapasztalatokból történő tanulás, valamint a szakmai-etikai dilemmák felismerése és megvitatása. A hallgatók képessé válnak saját erőforrásaik és határaik tudatosabb kezelésére, valamint a klienshelyzetekhez való rugalmas és felelősségteljes alkalmazkodásra. A kurzus hozzájárul ahhoz, hogy a hallgatók magabiztosabban és önállóbban tudjanak helytállni a terepgyakorlat során, miközben megtanulják, hogyan használhatják a szupervíziós kereteket szakmai fejlődésük és személyes jóllétük támogatására.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri a terepgyakorlat szakmai, módszertani és etikai kereteit.
- Átlátja a szupervízió célját, folyamatát és jelentőségét a szakmai fejlődésben.
- Megérti a reflexió szerepét a tanulásban és a szakmai identitás formálódásában.
Képesség
- Képes a terepgyakorlat során szerzett tapasztalatokat rendszerezni, feldolgozni és értelmezni.
- Képes a szakmai dilemmákra és nehézségekre reflektált, felelős válaszokat adni.
- Képes fejleszteni kommunikációs és együttműködési készségeit, különösen a klienssel és a szakmai teammel való kapcsolatokban.
Attitűd
- Nyitott a visszajelzések elfogadására és feldolgozására.
- Elkötelezett a szakmai-etikai normák betartása mellett.
- Értékeli a reflexiót, a szupervíziót és a tapasztalatokból való tanulást, mint a fejlődés eszközeit.
Önállóság és felelősség
- Képes saját szerepét és kompetenciahatárait tudatosan kezelni a terepgyakorlat során.
- Felelősséget vállal szakmai döntéseiért, miközben szükség esetén segítséget kér.
- Önállóan képes a szupervíziós folyamatot saját fejlődése és jólléte érdekében használni.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom: Kiadott órai anyagok.
- Ajánlott irodalom:
- Bagdy Emőke – Bánfalvy Csaba (szerk.) (2004): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában és a segítő hivatásokban. Gondolat Kiadó.
- Bányai Éva – Varga Katalin (szerk.) (2012): Szupervízió és coaching a szervezetben. ELTE Eötvös Kiadó.
- Rudas János (2006): Szupervízió – a segítő hivatások tanulása és tanítása. Animula Kiadó.
- Hegedűs Judit (2015): A szupervízió elmélete és gyakorlata. Semmelweis Kiadó.
- Hawkins, P. – Shohet, R. (2012): Supervision in the Helping Professions. 4th edition. Open University Press.
- Kadushin, A. – Harkness, D. (2014): Supervision in Social Work. 5th edition. Columbia University Press.
- Proctor, B. (2000): Supervision: A Co-operative Exercise in Accountability. In: Marken, M. – Payne, M. (eds.): Enab-ling and Ensuring: Supervision in Practice. National Youth Agency.
- Inskipp, F. – Proctor, B. (2001): Making the Most of Supervision. Cascade Publications.
- Carroll, M. (2007): Counselling Supervision: Theory, Skills and Practice. Sage.
- Schön, D. A. (1983): The Reflective Practitioner. Basic Books.
- Kolb, D. A. (2014): Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. 2nd edition. Pearson Education.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Esetbemutatás és elemzés: A hallgatók esettanulmány vagy esettapasztalat alapján esetbemutató dolgoza-tot készítenek, mely révén felmérhető, képesek-e az elméleti tudás gyakorlati alkalmazására. Az esetre a bemutatáson túl megoldási javaslatokat kell írni a megtanult elméleti anyagok alapján. B. Önálló egyéni feladat a coach identitás elmélyítésére: Peer coachingok vezetése és a kapcsolódó reflexiók és önreflexiók vezetése coaching napló formájában. A gyakorlatok során számos kérdőív, teszt és önismere-ti anyag kitöltésére lesz lehetőség, amelyeket a hallgatóknak lehetőségük lesz feldolgozni, és a kurzus ele-jén átadott elektronikus önismereti naplóban az ezekre kapott pontszámokat vezetni kell. A napló egyéb, elgondolkodtató, az önreflexiót elmélyítő feladatokat is tartalmaz, amelyet a hallgatónak vezetni kell és a félév végén ezt le kell adni. A két feladatra kapott pontszám képezi a megajánlott kurzusjegyet.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (Esettanulmány): 80
- Részteljesítmény értékelés (önismereti anyagok): 20
- Összesen: 100
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 96-100 |
| Jeles | 86-95 |
| Jó | 76-85 |
| Közepes | 66-75 |
| Elégséges | 50-65 |
| Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma |
|---|---|
| Részvétel a kontakt tanórákon | 30 |
| Önálló egyéni feladat a coach identitás elmélyítésére | 110 |
| Önálló egyéni feladat a coach identitás elmélyítésére Moodle-re feltöltött anyagok feldolgozása | 60 |
| Esettanulmány elkészítése | 100 |
| Összesen | 300 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Szandi-Varga Péter oktatási dékánhelyettes 2025.10.13-án. Érvényes 2025.10.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A kurzus elvégzését követően a hallgatók képesek lesznek a terepgyakorlat során szerzett tapasztalataikat ref-lexív módon feldolgozni, és azokat saját szakmai fejlődésük szolgálatába állítani. Megtanulják felismerni és ér-telmezni a gyakorlat közben felmerülő szakmai, módszertani és etikai dilemmákat, valamint ezekre felelősség-teljes válaszokat keresni. Erősödik önállóságuk és kompetenciaérzékük, ugyanakkor tudatosabbá válik a saját határaik és erőforrásaik kezelése. A szupervíziós folyamat révén fejlődik szakmai identitásuk, önismeretük és szereptudatuk, amely hozzájárul ahhoz, hogy biztonságosabban, rugalmasabban és hatékonyabban tudjanak működni a terepgyakorlat során. Emellett fejlődnek kommunikációs és együttműködési készségeik, tudatosabban kezelik a szakmai terhelést, és képesek lesznek a szupervíziót a továbbiakban is szakmai fejlődésük és személyes jóllétük támogatására használni.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | A szupervízió elméleti alapjai. Szupervízió fogalma, funkciói (támogató, oktató, ellenőrző). A szupervízió történeti fejlődése. A szupervízor és a hallgató szerepei. |
| 2. | Reflexió és önismeret a szakmai fejlődésben. Mit jelent a reflexív gyakorlat (Schön, Kolb modelljei). Önismeret, szakmai identitás formálódása. Gyakorlati reflexiós technikák (napló, esetleírás, szupervíziós beszélgetés). |
| 3. | Terepgyakorlat etikai dilemmái. Szakmai-etikai kódex alapelvei. Tipikus etikai dilemmák a terepen. Határok, kompetenciák, titoktartás. |
| 4. | Kommunikáció és együttműködés a terepen. Klienssel való kommunikáció alapelvei. Kapcsolatépítés szakmai teamekkel. Visszajelzés adása és fogadása. |
| 5. | Szupervíziós módszerek és technikák. Esetmegbeszélés, csoportos és egyéni szupervízió. Reflektív team, szupervíziós kérdezéstechnika. Konkrét esettanulmány feldolgozása. |
| 6. | A szakmai szerep és identitás fejlesztése. Saját szerep és határok felismerése. Kompetenciafejlesztés terephelyzetben. |
| 7. | Erőforrások tudatosítása. |
| 8. | Stressz, kiégés és önvédelem a terepmunka során. A szakmai terhelés kezelése. Megküzdési stratégiák, önismereti eszközök. Szupervízió mint prevenciós eszköz. |
| 9. | Szupervíziós gyakorlatok. Hallgatói esetek közös feldolgozása. Szerepjáték, szimuláció. Reflexiós körök. |
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség |
|---|---|---|
| Oroszné dr. Perger Mónika | egyetemi adjunktus | perger.monika@gtk.bme.hu |
| Lakatos Zsuzsanna | megbízott oktató | z.lakatos@gmail.com |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.