I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Szervezeti coaching módszertana és eszköztára
Azonosító
BMEGT52STK5006-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
10
Gyakorlat
20
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
8
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Répáczki Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
repaczki.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szervezeti és üzleti coach szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Szervezetpszichológia és a vezetés gyakorlata
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Szandi-Varga Péter oktatási dékánhelyettes 2025.10.13-án. Érvényes 2025.10.13-tól.

Célkitűzések

A kurzus célja a GROW modell haladó alkalmazásának elsajátítása szervezeti és vezetői coaching kontextusban. A résztvevők megtanulják komplex célkitűzések integrálását, a szervezeti dinamikák és stakeholder-érdekek figyelembevételét, valamint az alternatívák kreatív feltárását és a változásmenedzsment támogatását. A kurzus során a hallgatók reflektív, etikus és felelős coaching-szerepet alakítanak ki, és képesek önállóan facilitálni szervezeti GROW folyamatokat. A résztvevők megtanulják a coaching igények beazonosításának módszereit, valamint a coaching beavatkozás megtervezésére, a szerződéskötésre, a coaching megvalósítására és a lezárult coaching eredményességének értékelésére alkalmas eszközöket és készségeket sajátítanak el.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató mélyrehatóan ismeri a GROW modell szervezeti kontextusban történő alkalmazását, a komplex célkitűzések és szervezeti prioritások integrációját.
  2. Átlátja a szervezeti dinamikákat, stakeholder-érdekeket, kulturális tényezőket, valamint a változásmenedzsment pszichológiai aspektusait.
  3. Megérti a különböző lehetőségek és alternatívák kreatív feltárásának módszertani eszközeit, valamint a döntések kockázatait és hatásait.
Képesség
  1. Képes komplex szervezeti és vezetői helyzetekben alkalmazni a GROW modellt a célmeghatározástól az akciótervek kidolgozásáig.
  2. Tudja facilitálni a team- és vezetői coaching folyamatokat, kezelni a motivációhiányt, ellenállást és konfliktusokat.
  3. Gyakorlatban tudja alkalmazni haladó kérdezéstechnikákat, brainstormingot, szcenáriótervezést és accountability mechanizmusokat.
Attitűd
  1. Nyitott és érzékeny a szervezeti komplexitás és a különböző szereplők igényei iránt.
  2. Reflektíven viszonyul saját coaching-stílusához, folyamatosan fejleszti módszertani tudatosságát.
  3. Etikus módon közelíti meg a szervezeti coaching helyzeteket, tiszteletben tartva a résztvevők kompetenciahatárait.
Önállóság és felelősség
  1. Képes önállóan tervezni és vezetni komplex GROW folyamatokat szervezeti és vezetői helyzetekben.
  2. Felelősen vállal felelősséget a coaching beavatkozások hatásaiért a csapat és a szervezet működésére.
  3. Tudatosan azonosítja és kezeli saját kompetenciahatárait, és szükség esetén megfelelő szakemberhez irányítja a klienst.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom: Kiadott órai anyagok.
  • Ajánlott irodalom:
  • Athanasopoulou, A., Dopson, S.: Developing Leaders by Executive Coaching: Practice and Evidence. Ox-ford University Press, 2015.
  • Bacon, T. B., Spear, K. I.: Adaptive Coaching. The Art and Practice of a Client-Centered Approach to Per-formance Improvement. Davis – Black Publishing, 2003.
  • Bates, B. (2015) The Little Book of Big Coaching Models. Pearson.
  • Bluckert, P.: Psychological Dimensions of Executive Coaching. McGraw-Hill – Open University Press, 2006.
  • Bossons, P., Kourdi, J. & Sartain, D. (2012). Coaching essentials: Practical, proven techniques for world- class executive coaching. London: Bloomsbury.
  • Cox, E, Bachkirova, T. & Clutterbuck, D.: The Complete Handbook of Coaching. Sage – Footprint, 2010.
  • Cope, M.: A coaching módszertana. Manager Könyvkiadó, 2007.
  • Downey, M.: Effective Coaching: Lesson’s from the Coach’s Coach (2nd Edition). Thomson, 2003.
  • Fairley, S. G., Stout, C. E.: Getting Started in Personal and Executive Coaching. Wiley, 2004.
  • Goldsmith, M., Lyons, L., & Freas, A. (eds.): Coaching for leadership: How the world's greatest coaches help leaders learn. Jossey-Bass - Pfeiffer. 2000.
  • Hicks, R. F.: The Process of Highly Effective Coaching: An Evidence-Based Framework. Routledge, 2017.
  • Jones, G., Gorell, R.: 50 Top Tools for Coaching: A Complete Tool Kit for Developing and Empowering People. Kogan Page, 2009.
  • Kantor, D., Reading the Room, Jossey Bass, USA, 2012
  • Katzenbach, J. R., & Smith, D. K., The Wisdom of Teams: Creating the High Performance Organisation, USA, 1993.
  • Lee, G.: Leadership Coaching – from personal insight to organisational performance. CIPD, 2003.
  • Ludeman, K., Erlandson, E.: Coaching the alpha male. Harvard Business Review, 82(5), 58-67. 2004.
  • MacKie, D.: Strength-based leadership coaching in organizations: an evidence-based guide to positive le-adership development. Kogan Page, 2016.
  • Maxwell, A. (2009). The co-created boundary: Negotiating the limits of coaching. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, SpecIssue 3, 82–94.
  • McMahon, G., Archer, A.: 101 Coaching Strategies and Techniques. Routledge, 2010.
  • O’Neill, M. B.: Coaching – A vezetői szerep és feladat tudatosítása. HVG Kiadó, 2008.
  • Ozenc, K., & Hagan, M., Rituals for Work - 50 Ways to Create Engagement, Shared Purpose and Culture that Can Adapt to Change, Wiley, USA, 2019.
  • Passmore, J., Underhill, B., Goldsmith, M. (2019) Mastering Executive Coaching. Routledge.
  • Passmore, J.: Leadership coaching – Working with leaders to develop elite performance. Kogan Page, 2010.
  • Passmore, J.: Psychometrics in Coaching. Kogan Page, 2008.
  • Sperry, L.: Executive Coaching. Brunner – Routledge. 2004.
  • Stober, D. R., Grant, A. M (eds.): Evidence Based Coaching Handbook. Wiley, 2006.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folyamatában. B. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): online feladat, amelynek során a hallgató önállóan végez a megadott témában a tárgyhoz kapcsolódó kutatómunkát. C. Elméleti összefoglaló dolgozat (házidolgozat): melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • aktív részvétel : 50
  • online feladat : 25
  • házidolgozat: 25
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 86-94
75-85
Közepes 65-74
Elégséges 50-64
Elégtelen 0-50

Javítás és pótlás

1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 30
online feladat elkészítése 75
házi feladat elkészítése 60
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 75
Összesen 240

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.10.13-án. Érvényes 2025.10.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A kurzus célja, hogy a résztvevők elmélyítsék tudásukat a szervezeti coaching módszereiről, és képessé váljanak komplex szervezeti helyzetekben is hatékony beavatkozásokra. A hallgatók megismerik, hogyan integrálható a coaching a vezető- és csapatfejlesztési folyamatokba, valamint a változásmenedzsment támogatásába. A képzés hangsúlyt helyez a reflektív, etikus és felelős coach-szerep kialakítására szervezeti kontextusban.

Előadások témái
1. A szervezeti és vezetői coach szerepe. A belső coach szerep speciális kihívásai. A szervezeti coaching kultúra és készenlét felmérése és fejlesztése. Coaching igények felmérése. Stakeholder és rendszer szemlélet a coaching té-ma és célok beazonosítása során. Az ügyfél coaching készenlétének felmérése.
2. Ismétlés: GROW modell alapjai (nem részletekbe menő). A modell alkalmazása szervezeti és vezetői coaching-ban. Haladó célkitűzés: nem csak „egyéni cél”, hanem szervezeti célok integrálása.
3. Goal – Stratégiai és komplex célok. Többszintű célok: szervezeti, team és egyéni szint összehangolása SMART+ módszerek, KPI-k és mérőszámok integrálása. Komplex célok meghatározása valós szervezeti helyzetek alapján.
4. Reality – Mélyebb helyzetelemzés. Stakeholder-elemzés és szervezeti kontextus feltárása. Rejtett akadályok, kul-turális és dinamikai tényezők azonosítása. Gyakorlat: mélyinterjú és szituációs elemzés vezetői vagy team-coaching esetekhez.
5. Options – Kreativitás és alternatívák. Haladó brainstorming és megoldás-generáló technikák. Szenáriótervezés és kockázatfelmérés. Gyakorlat: több alternatíva kidolgozása komplex szervezeti problémára.
6. Will – Elköteleződés és implementáció. Akciótervek, felelősség- és nyomonkövetés kialakítása. Coaching a változásmenedzsmentben: hogyan támogassuk a vezetőt és csapatot. Gyakorlat: implementációs terv készítése, accountability mechanizmusok.
7. Kérdezéstechnika és facilitáció komplex szervezeti helyzetekben. Kihívó helyzetek kezelése: motivációhiány, ellenállás, konfliktus. Gyakorlat: nehéz coaching helyzetek szimulációja.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Csányi Zsuzsanna megbízott oktató zsucsanyi@gmail.com
Forgách Géza megbízott oktató forgachgeza@gmail.com

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.