Szak: Szervezeti és üzleti coach szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A kurzus célja a GROW modell haladó alkalmazásának elsajátítása szervezeti és vezetői coaching kontextusban. A résztvevők megtanulják komplex célkitűzések integrálását, a szervezeti dinamikák és stakeholder-érdekek figyelembevételét, valamint az alternatívák kreatív feltárását és a változásmenedzsment támogatását. A kurzus során a hallgatók reflektív, etikus és felelős coaching-szerepet alakítanak ki, és képesek önállóan facilitálni szervezeti GROW folyamatokat. A résztvevők megtanulják a coaching igények beazonosításának módszereit, valamint a coaching beavatkozás megtervezésére, a szerződéskötésre, a coaching megvalósítására és a lezárult coaching eredményességének értékelésére alkalmas eszközöket és készségeket sajátítanak el.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató mélyrehatóan ismeri a GROW modell szervezeti kontextusban történő alkalmazását, a komplex célkitűzések és szervezeti prioritások integrációját.
- Átlátja a szervezeti dinamikákat, stakeholder-érdekeket, kulturális tényezőket, valamint a változásmenedzsment pszichológiai aspektusait.
- Megérti a különböző lehetőségek és alternatívák kreatív feltárásának módszertani eszközeit, valamint a döntések kockázatait és hatásait.
Képesség
- Képes komplex szervezeti és vezetői helyzetekben alkalmazni a GROW modellt a célmeghatározástól az akciótervek kidolgozásáig.
- Tudja facilitálni a team- és vezetői coaching folyamatokat, kezelni a motivációhiányt, ellenállást és konfliktusokat.
- Gyakorlatban tudja alkalmazni haladó kérdezéstechnikákat, brainstormingot, szcenáriótervezést és accountability mechanizmusokat.
Attitűd
- Nyitott és érzékeny a szervezeti komplexitás és a különböző szereplők igényei iránt.
- Reflektíven viszonyul saját coaching-stílusához, folyamatosan fejleszti módszertani tudatosságát.
- Etikus módon közelíti meg a szervezeti coaching helyzeteket, tiszteletben tartva a résztvevők kompetenciahatárait.
Önállóság és felelősség
- Képes önállóan tervezni és vezetni komplex GROW folyamatokat szervezeti és vezetői helyzetekben.
- Felelősen vállal felelősséget a coaching beavatkozások hatásaiért a csapat és a szervezet működésére.
- Tudatosan azonosítja és kezeli saját kompetenciahatárait, és szükség esetén megfelelő szakemberhez irányítja a klienst.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom: Kiadott órai anyagok.
- Ajánlott irodalom:
- Athanasopoulou, A., Dopson, S.: Developing Leaders by Executive Coaching: Practice and Evidence. Ox-ford University Press, 2015.
- Bacon, T. B., Spear, K. I.: Adaptive Coaching. The Art and Practice of a Client-Centered Approach to Per-formance Improvement. Davis – Black Publishing, 2003.
- Bates, B. (2015) The Little Book of Big Coaching Models. Pearson.
- Bluckert, P.: Psychological Dimensions of Executive Coaching. McGraw-Hill – Open University Press, 2006.
- Bossons, P., Kourdi, J. & Sartain, D. (2012). Coaching essentials: Practical, proven techniques for world- class executive coaching. London: Bloomsbury.
- Cox, E, Bachkirova, T. & Clutterbuck, D.: The Complete Handbook of Coaching. Sage – Footprint, 2010.
- Cope, M.: A coaching módszertana. Manager Könyvkiadó, 2007.
- Downey, M.: Effective Coaching: Lesson’s from the Coach’s Coach (2nd Edition). Thomson, 2003.
- Fairley, S. G., Stout, C. E.: Getting Started in Personal and Executive Coaching. Wiley, 2004.
- Goldsmith, M., Lyons, L., & Freas, A. (eds.): Coaching for leadership: How the world's greatest coaches help leaders learn. Jossey-Bass - Pfeiffer. 2000.
- Hicks, R. F.: The Process of Highly Effective Coaching: An Evidence-Based Framework. Routledge, 2017.
- Jones, G., Gorell, R.: 50 Top Tools for Coaching: A Complete Tool Kit for Developing and Empowering People. Kogan Page, 2009.
- Kantor, D., Reading the Room, Jossey Bass, USA, 2012
- Katzenbach, J. R., & Smith, D. K., The Wisdom of Teams: Creating the High Performance Organisation, USA, 1993.
- Lee, G.: Leadership Coaching – from personal insight to organisational performance. CIPD, 2003.
- Ludeman, K., Erlandson, E.: Coaching the alpha male. Harvard Business Review, 82(5), 58-67. 2004.
- MacKie, D.: Strength-based leadership coaching in organizations: an evidence-based guide to positive le-adership development. Kogan Page, 2016.
- Maxwell, A. (2009). The co-created boundary: Negotiating the limits of coaching. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, SpecIssue 3, 82–94.
- McMahon, G., Archer, A.: 101 Coaching Strategies and Techniques. Routledge, 2010.
- O’Neill, M. B.: Coaching – A vezetői szerep és feladat tudatosítása. HVG Kiadó, 2008.
- Ozenc, K., & Hagan, M., Rituals for Work - 50 Ways to Create Engagement, Shared Purpose and Culture that Can Adapt to Change, Wiley, USA, 2019.
- Passmore, J., Underhill, B., Goldsmith, M. (2019) Mastering Executive Coaching. Routledge.
- Passmore, J.: Leadership coaching – Working with leaders to develop elite performance. Kogan Page, 2010.
- Passmore, J.: Psychometrics in Coaching. Kogan Page, 2008.
- Sperry, L.: Executive Coaching. Brunner – Routledge. 2004.
- Stober, D. R., Grant, A. M (eds.): Evidence Based Coaching Handbook. Wiley, 2006.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folyamatában. B. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): online feladat, amelynek során a hallgató önállóan végez a megadott témában a tárgyhoz kapcsolódó kutatómunkát. C. Elméleti összefoglaló dolgozat (házidolgozat): melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- aktív részvétel : 50
- online feladat : 25
- házidolgozat: 25
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 95-100 |
| Jeles | 86-94 |
| Jó | 75-85 |
| Közepes | 65-74 |
| Elégséges | 50-64 |
| Elégtelen | 0-50 |
Javítás és pótlás
1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma |
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 30 |
| online feladat elkészítése | 75 |
| házi feladat elkészítése | 60 |
| kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 75 |
| Összesen | 240 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.10.13-án. Érvényes 2025.10.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A kurzus célja, hogy a résztvevők elmélyítsék tudásukat a szervezeti coaching módszereiről, és képessé váljanak komplex szervezeti helyzetekben is hatékony beavatkozásokra. A hallgatók megismerik, hogyan integrálható a coaching a vezető- és csapatfejlesztési folyamatokba, valamint a változásmenedzsment támogatásába. A képzés hangsúlyt helyez a reflektív, etikus és felelős coach-szerep kialakítására szervezeti kontextusban.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | A szervezeti és vezetői coach szerepe. A belső coach szerep speciális kihívásai. A szervezeti coaching kultúra és készenlét felmérése és fejlesztése. Coaching igények felmérése. Stakeholder és rendszer szemlélet a coaching té-ma és célok beazonosítása során. Az ügyfél coaching készenlétének felmérése. |
| 2. | Ismétlés: GROW modell alapjai (nem részletekbe menő). A modell alkalmazása szervezeti és vezetői coaching-ban. Haladó célkitűzés: nem csak „egyéni cél”, hanem szervezeti célok integrálása. |
| 3. | Goal – Stratégiai és komplex célok. Többszintű célok: szervezeti, team és egyéni szint összehangolása SMART+ módszerek, KPI-k és mérőszámok integrálása. Komplex célok meghatározása valós szervezeti helyzetek alapján. |
| 4. | Reality – Mélyebb helyzetelemzés. Stakeholder-elemzés és szervezeti kontextus feltárása. Rejtett akadályok, kul-turális és dinamikai tényezők azonosítása. Gyakorlat: mélyinterjú és szituációs elemzés vezetői vagy team-coaching esetekhez. |
| 5. | Options – Kreativitás és alternatívák. Haladó brainstorming és megoldás-generáló technikák. Szenáriótervezés és kockázatfelmérés. Gyakorlat: több alternatíva kidolgozása komplex szervezeti problémára. |
| 6. | Will – Elköteleződés és implementáció. Akciótervek, felelősség- és nyomonkövetés kialakítása. Coaching a változásmenedzsmentben: hogyan támogassuk a vezetőt és csapatot. Gyakorlat: implementációs terv készítése, accountability mechanizmusok. |
| 7. | Kérdezéstechnika és facilitáció komplex szervezeti helyzetekben. Kihívó helyzetek kezelése: motivációhiány, ellenállás, konfliktus. Gyakorlat: nehéz coaching helyzetek szimulációja. |
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség |
|---|---|---|
| Csányi Zsuzsanna | megbízott oktató | zsucsanyi@gmail.com |
| Forgách Géza | megbízott oktató | forgachgeza@gmail.com |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.