Szak: Szervezeti és üzleti coaching szakpszichológus szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A kurzus eredményeként a hallgatók képessé válnak a munkahelyi szerep sikeres ellátását nehezítő stresszre és mentális állapotokra utaló jelek felismerésére, ez alapján szükség esetén az ügyfél megfelelő szakemberhez történő átirányítására. Megismerik a magas szintű stresszre utaló tüneteket és a személyiségzavar fogalmát és típusait, amely alapján hatékonyabbá válnak a coaching kapcsolat menedzselésére az ügyfelek szélesebb körével. Képessé válnak a munkahelyi mentálhigiéné fejlesztő programok részeként az elsődleges és másodlagos intervenciók megvalósítására. Be tudják azonosítani a diszfunkcionális, illetve mérgező munkahely légkört kialakító vezetői és dolgozói magatartási formákat és felelősen tudnak eljárni azokban az esetekben, amikor ezzel a jelenséggel találkoznak.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a stressz, ezen belül a munkahelyi stressz fogalmát és tüneteit.
- Ismeri a munkahelyi szerep ellátást nehezítő mentális állapotok jellemzőit.
- Ismeri a különböző mentális diszfunkciók ellátási területeit.
- Ismeri s személyiségzavar fogalmát és típusait.
- Ismeri a diszfunkcionális illetve mérgező munkahelyi légkört kialakító vezetői és dolgozói magatartásformákat.
Képesség
- Képes a munkahelyi szerep sikeres ellátását nehezítő mentális állapotokra utaló jelek felismerésére.
- Szükség esetén képes az ügyfél megfelelő szakemberhez történő átirányítására.
- A munkahelyi és a vezetési diszfunkciók felismerése révén az ügyfelek széles körével képes a coaching kapcsolat menedzselésére.
- Képes a diszfunkcionális, illetve mérgező munkahelyi légkört kialakító vezetői és dolgozói magatartási formák beazonosítására.
Attitűd
- A pszichológiai jelenségek komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
- Szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
- Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
- Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
- Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom:
- Órai anyagok
- Ajánlott irodalom:
- Cavanagh, M. (2005). Mental health issues and challenging clients in executive coaching. Evidence-based coaching, 1, 21-36.
- Chapman, Gary; Myra, Harold; White, Paul (2016). Mérgező munkahelyek. Hartman Kiadó
- Gyllensten, K., & Palmer, S. (2021). Stress and performance coaching. In Cognitive behavioural coaching in practice (pp. 126-149). Routledge.
- Kets de Vries, M., & Rook, C. (2018). Coaching challenging executives.
- Möller, H. (2022). Mental Disorders in Coaching. In: Greif, S., Möller, H., Scholl, W., Passmore, J. & Mül-ler, F. (eds.) International Handbook of Evidence-Based Coaching: Theory, Research and Practice. Sprin-ger. 577-586.
- Harms, Peter D.; Spain, Seth M.; and Hannah, Sean T.,
- Lowman, R. L. (1993). Counseling and psychotherapy of work dysfunctions. American Psychological As-sociation.
- Sydenham, A. L. (2020). Employee flourishing: The application and efficacy of workplace coaching as a methodology for improving mental well-being (Doctoral dissertation, University of Plymouth).
- Warrenfeltz, R., & Kellett, T. (2016). Coaching the dark side of personality. Tulsa, Oklahoma: Hogan Press.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése beadandó dolgozat és hallgatói referátum formájában történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Beadandó dolgozat készítése: egy választott munka vagy vezetési diszfunkció részletes bemutatása és coaching pszichológiai szemléletű elemzése. A prezentáció tartalmi és formai kritériumait a tantárgyfelelős határozza meg. Órai referátum: az elemzett munka és vezetési diszfunkciók prezentálása. A prezentáció tartalmi és formai kritériumait a tantárgyfelelős határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Beadandó dolgozat.: 60
- Órai referátum.: 40
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 95-100 |
| Jeles | 86–95% |
| Jó | 75–85% |
| Közepes | 65–74% |
| Elégséges | 50–64% |
| Elégtelen | 50% |
Javítás és pótlás
A beadandó dolgozat a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma |
|---|---|
| Részvétel a kontakt tanórákon | 20 |
| Readandó dolgozat elkészítése | 80 |
| Referátum elkészítése | 50 |
| összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.10.13-án. Érvényes 2025.10.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | Alapfogalmak tisztázása: munkahelyi diszfunkciók. A diszfunkciók csoportosításának modelljei. |
| 2. | Halogatás, perfekcionizmus és imposztor tendencia. |
| 3. | Neurodiverzitás a munkahelyen. |
| 4. | Az alkotó, kreatív tevékenység diszfunkciói. |
| 5. | Személyiségzavarok típusai, a „sötét triád” jellemzői és hatása. A vezetői diszfunkciók típusai. |
| 6. | A coaching pszichológus szerepe és felelőssége a mérgező munkahelyi légkör és vezetők kezelésében. |
| 7. | A szubjektív jóllét, stressz és stresszkezelés a munkahelyen. |
| 8. | A kiégés és kezelése. |
| 9. | Pozitív mentálhigiéné és reziliencia a gyakorlatban. |
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség |
|---|---|---|
| Dr. Kun Ágota | egyetemi docens | kun.agota@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.