Szak: Szervezeti és üzleti coach szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A kurzus célja, hogy a hallgatók megszerezzék a tudományos kutatás és szakmai elemzés készségeit, és képesek legyenek önálló, alaposan dokumentált szakdolgozatot készíteni a coaching vagy szervezetpszichológia területén. A kurzus során a résztvevők megtanulják: *a kutatási kérdés, hipotézis vagy szakmai probléma pontos megfogalmazását, *releváns szakirodalom keresését, elemzését és kritikai értékelését, *kutatási módszerek (pl. kvalitatív, kvantitatív, esettanulmány) alkalmazását, *az adatok gyűjtését, feldolgozását és értelmezését, *a tudományos és szakmai írásmód követelményeinek alkalmazását, *a következtetések levonását és a gyakorlati implikációk megfogalmazását. A kurzus támogatja a hallgatók önállóságát, kritikai gondolkodását és felelősségvállalását a szakmai és tudományos munkában, valamint hozzájárul szakmai kompetenciáik elmélyítéséhez és önálló kutatói képességeik fejlesztéséhez.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri a tudományos kutatás és szakmai elemzés alapelveit a coaching vagy szervezetpszichológia területén.
- Átlátja a kutatási kérdés, hipotézis és szakmai probléma megfogalmazásának módszertanát.
- Ismeri a releváns kutatási módszereket (kvalitatív, kvantitatív, esettanulmány) és adatgyűjtési technikákat.
- Megérti a tudományos és szakmai írásmód követelményeit és a szakirodalom kritikai elemzésének jelentőségét.
Képesség
- Képes önállóan kutatási kérdést megfogalmazni és a kutatás tervét kidolgozni.
- Tudja alkalmazni a megfelelő kutatási módszereket és adatgyűjtési technikákat.
- Képes az adatok feldolgozására, elemzésére és értelmezésére.
- Tudására támaszkodva szakmai és tudományos következtetéseket levonni, gyakorlati implikációkat megfogalmazni.
Attitűd
- Reflektív és kritikus gondolkodásra törekszik a kutatási és írási folyamat során.
- Etikus módon kezeli a kutatási adatokat és az idézési kötelezettségeket.
- Nyitott az önálló problémamegoldásra és kreatív megközelítésekre a kutatás során.
Önállóság és felelősség
- Képes önállóan megtervezni, végrehajtani és lezárni egy szakdolgozati kutatást.
- Felelősséget vállal a kutatás minőségéért, az adatok hitelességéért és a szakmai következtetésekért.
- Elkészíti a szakdolgozatot a tudományos és szakmai normáknak megfelelően, önállóan prezentálja és védelmezi eredményeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom: Kiadott órai anyagok.
- Ajánlott irodalom:
- Könyvek
- Creswell, J.W. (2018): Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches.
- Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2019): Research Methods for Business Students.
- Patton, M.Q. (2015): Qualitative Research & Evaluation Methods.
- Robbins, S.P., & Judge, T.A. (2019): Organizational Behavior.
- Folyóiratok és online források
- Journal of Organizational Behavior
- Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice
- International Coach Federation (ICF) – etikai kódex és szakmai iránymutatások
- Google Scholar / ResearchGate – további tudományos és szakmai cikkek
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Kutatás vagy esettanulmány alapú elemzés és integráló dolgozat (szakdolgozat) elkészítése a félév végére. A szorgalmi időszakban a hallgató a témavezetővel konzultál, és a félév során egy alkalommal prezentálja a szakdolgozati tevékenység előre haladását, mely prezentációra meghatározott szempontok mentén értékelést kap.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Szakdolgozat elméleti része: 50
- Prezentáció értékelése: 50
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 95-100 |
| Jeles | 86–95% |
| Jó | 75–85% |
| Közepes | 65–74% |
| Elégséges | 50–64% |
| Elégtelen | 50% |
Javítás és pótlás
1. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma |
|---|---|
| Részvétel a kontakt alkalmakon | 30 |
| Szakirodalom feldolgozás | 120 |
| Felkészülés a prezentációra | 40 |
| Dolgozat elkészítése | 110 |
| Összesen | 300 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Szandi-Varga Péter oktatási dékánhelyettes 2025.10.13-án. Érvényes 2025.10.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A hallgató képes önállóan végigvinni a szakdolgozat készítésének folyamatát a témaválasztástól a záró követ-keztetésekig. Kialakul a kutatási módszertan alkalmazásának és a tudományos írásnak a gyakorlata. Elkészül a szakdolgozat vázlata, részleges vagy teljes kézirata, amelyet a kurzus során folyamatosan fejlesztenek.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | Bevezetés és célkitűzés: A szakdolgozat célja, formátuma, értékelési kritériumok; kutatási kérdések és hipotézisek áttekintése |
| 2. | Kutatási kérdés és témaválasztás: Témaválasztás, relevancia, szakirodalmi előzetes áttekintés; gyakorlat: kutatá-si kérdés megfogalmazása |
| 3. | Szakirodalom-gyűjtés és kritikai elemzés: Tudományos források keresése, kritikai értékelés, irodalomjegyzék-kezelés (pl. Zotero, Mendeley) |
| 4. | Kutatási módszertan I.: Kvalitatív és kvantitatív módszerek, esettanulmányok, adatgyűjtési technikák |
| 5. | Kutatási módszertan II.: Mintavétel, kérdőívek, interjúk, etikai kérdések; gyakorlat: saját adatgyűjtési terv készí-tése |
| 6. | Adatgyűjtés gyakorlata: Mintavétel, kérdőív- vagy interjúteszt, pilot vizsgálat |
| 7. | Adatfeldolgozás és elemzés I.: Quant/Qual adatok kezelése, statisztikai alapok, kódolás és tematizálás |
| 8. | Adatfeldolgozás és elemzés II.: Eredmények értelmezése, táblázatok, ábrák készítése |
| 9. | Írás és szerkesztés I.: Bevezetés, szakirodalmi áttekintés, kutatási kérdés és módszertan megfogalmazása |
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség |
|---|---|---|
| Dr. Kun Ágota | egyetemi docens | kun.agota@gtk.bme.hu |
| Dr. Geszten Dalma | egyetemi adjunktus | geszten.dalma@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.