I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Szakdolgozat
Azonosító
BMEGT52STK5011-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
30
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
10
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Répáczki Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
repaczki.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szervezeti és üzleti coach szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.10.29.) az 580950/7/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.10.29-től.

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy a hallgatók megszerezzék a tudományos kutatás és szakmai elemzés készségeit, és képesek legyenek önálló, alaposan dokumentált szakdolgozatot készíteni a coaching vagy szervezetpszichológia területén. A kurzus során a résztvevők megtanulják: *a kutatási kérdés, hipotézis vagy szakmai probléma pontos megfogalmazását, *releváns szakirodalom keresését, elemzését és kritikai értékelését, *kutatási módszerek (pl. kvalitatív, kvantitatív, esettanulmány) alkalmazását, *az adatok gyűjtését, feldolgozását és értelmezését, *a tudományos és szakmai írásmód követelményeinek alkalmazását, *a következtetések levonását és a gyakorlati implikációk megfogalmazását. A kurzus támogatja a hallgatók önállóságát, kritikai gondolkodását és felelősségvállalását a szakmai és tudományos munkában, valamint hozzájárul szakmai kompetenciáik elmélyítéséhez és önálló kutatói képességeik fejlesztéséhez.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri a tudományos kutatás és szakmai elemzés alapelveit a coaching vagy szervezetpszichológia területén.
  2. Átlátja a kutatási kérdés, hipotézis és szakmai probléma megfogalmazásának módszertanát.
  3. Ismeri a releváns kutatási módszereket (kvalitatív, kvantitatív, esettanulmány) és adatgyűjtési technikákat.
  4. Megérti a tudományos és szakmai írásmód követelményeit és a szakirodalom kritikai elemzésének jelentőségét.
Képesség
  1. Képes önállóan kutatási kérdést megfogalmazni és a kutatás tervét kidolgozni.
  2. Tudja alkalmazni a megfelelő kutatási módszereket és adatgyűjtési technikákat.
  3. Képes az adatok feldolgozására, elemzésére és értelmezésére.
  4. Tudására támaszkodva szakmai és tudományos következtetéseket levonni, gyakorlati implikációkat megfogalmazni.
Attitűd
  1. Reflektív és kritikus gondolkodásra törekszik a kutatási és írási folyamat során.
  2. Etikus módon kezeli a kutatási adatokat és az idézési kötelezettségeket.
  3. Nyitott az önálló problémamegoldásra és kreatív megközelítésekre a kutatás során.
Önállóság és felelősség
  1. Képes önállóan megtervezni, végrehajtani és lezárni egy szakdolgozati kutatást.
  2. Felelősséget vállal a kutatás minőségéért, az adatok hitelességéért és a szakmai következtetésekért.
  3. Elkészíti a szakdolgozatot a tudományos és szakmai normáknak megfelelően, önállóan prezentálja és védelmezi eredményeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom: Kiadott órai anyagok.
  • Ajánlott irodalom:
  • Könyvek
  • Creswell, J.W. (2018): Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches.
  • Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2019): Research Methods for Business Students.
  • Patton, M.Q. (2015): Qualitative Research & Evaluation Methods.
  • Robbins, S.P., & Judge, T.A. (2019): Organizational Behavior.
  • Folyóiratok és online források
  • Journal of Organizational Behavior
  • Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice
  • International Coach Federation (ICF) – etikai kódex és szakmai iránymutatások
  • Google Scholar / ResearchGate – további tudományos és szakmai cikkek

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Kutatás vagy esettanulmány alapú elemzés és integráló dolgozat (szakdolgozat) elkészítése a félév végére. A szorgalmi időszakban a hallgató a témavezetővel konzultál, és a félév során egy alkalommal prezentálja a szakdolgozati tevékenység előre haladását, mely prezentációra meghatározott szempontok mentén értékelést kap.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Szakdolgozat elméleti része: 50
  • Prezentáció értékelése: 50
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 86–95%
75–85%
Közepes 65–74%
Elégséges 50–64%
Elégtelen 50%

Javítás és pótlás

1. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt alkalmakon 30
Szakirodalom feldolgozás 120
Felkészülés a prezentációra 40
Dolgozat elkészítése 110
Összesen 300

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Szandi-Varga Péter oktatási dékánhelyettes 2025.10.13-án. Érvényes 2025.10.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A hallgató képes önállóan végigvinni a szakdolgozat készítésének folyamatát a témaválasztástól a záró követ-keztetésekig. Kialakul a kutatási módszertan alkalmazásának és a tudományos írásnak a gyakorlata. Elkészül a szakdolgozat vázlata, részleges vagy teljes kézirata, amelyet a kurzus során folyamatosan fejlesztenek.

Előadások témái
1. Bevezetés és célkitűzés: A szakdolgozat célja, formátuma, értékelési kritériumok; kutatási kérdések és hipotézisek áttekintése
2. Kutatási kérdés és témaválasztás: Témaválasztás, relevancia, szakirodalmi előzetes áttekintés; gyakorlat: kutatá-si kérdés megfogalmazása
3. Szakirodalom-gyűjtés és kritikai elemzés: Tudományos források keresése, kritikai értékelés, irodalomjegyzék-kezelés (pl. Zotero, Mendeley)
4. Kutatási módszertan I.: Kvalitatív és kvantitatív módszerek, esettanulmányok, adatgyűjtési technikák
5. Kutatási módszertan II.: Mintavétel, kérdőívek, interjúk, etikai kérdések; gyakorlat: saját adatgyűjtési terv készí-tése
6. Adatgyűjtés gyakorlata: Mintavétel, kérdőív- vagy interjúteszt, pilot vizsgálat
7. Adatfeldolgozás és elemzés I.: Quant/Qual adatok kezelése, statisztikai alapok, kódolás és tematizálás
8. Adatfeldolgozás és elemzés II.: Eredmények értelmezése, táblázatok, ábrák készítése
9. Írás és szerkesztés I.: Bevezetés, szakirodalmi áttekintés, kutatási kérdés és módszertan megfogalmazása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kun Ágota egyetemi docens kun.agota@gtk.bme.hu
Dr. Geszten Dalma egyetemi adjunktus geszten.dalma@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.