I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A szervezeti coaching haladó eszköztára
Azonosító
BMEGT52STK5009-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
5
Gyakorlat
10
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Répáczki Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
repaczki.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szervezeti és üzleti coach szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.10.29.) az 580950/7/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.10.29-től.

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy a résztvevők alaposan megismerjék és gyakorlatban is kipróbálják a szervezeti coachingban alkalmazható haladó eszközöket, teszteket és kérdőíveket. A képzés során a hallgatók megismerkednek a személyiség-, motiváció- és diagnosztikai eszközökkel, és megtanulják, hogyan integrál-hatók ezek az eszközök a coaching folyamatokba. A kurzus hangsúlyt fektet a team- és vezetői coaching szimulációkra, motivációs és konfliktuskezelési gyakorlatokra, valamint a komplex szervezeti helyzetek kezelésére. A résztvevők a képzés végére képesek lesznek önállóan kiválasztani és alkalmazni az eszköztárat a coaching során, reflektíven értékelni beavatkozásaik hatását, és fejleszteni a szervezeti kontextusban történő gyakorlati kompetenciáikat.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri a coachingban alkalmazható különféle teszteket, kérdőíveket és gyakorlatokat, valamint azok szerepét a szervezeti kontextusban.
  2. Átlátja a legfontosabb személyiség-, motiváció és diagnosztikai eszközöket és azok relevanciáját a coachingban.
  3. Megérti, hogyan használhatók az eszközök komplex teamdinamika, konfliktuskezelés, motivációs kihívások és szervezeti változás támogatására.
Képesség
  1. Képes tesztek és kérdőívek alkalmazására, eredményeik értelmezésére és integrálására a coaching folyamatba.
  2. Tud egyéni team- és vezetői coaching beavatkozásokat tervezni és facilitálni kérdőívek, diagnosztikai eszközök és gyakorlatok felhasználásával.
  3. Reflektíven értékeli az eszközök és beavatkozások hatékonyságát a valós coaching helyzetekben.
Attitűd
  1. Reflektív és etikus a coaching eszközök és gyakorlatok alkalmazásában.
  2. Nyitott a folyamatos tanulásra és a coaching módszerek szervezeti kontextushoz igazítására.
  3. Elkötelezett az ügyfélközpontú, bizonyítékokon alapuló és felelősségteljes coaching gyakorlata iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Képes önállóan kiválasztani és alkalmazni a legmegfelelőbb eszközöket különféle szervezeti coaching helyzetekben.
  2. Tudatosan vállalja a coaching eszközök és beavatkozások hatásait az egyénekre, csapatokra és a szervezeti eredményekre.
  3. Kidolgoz egy gyakorlati eszköztárat, amely tartalmazza a teszteket, kérdőíveket és coaching gyakorlatokat, és integrálható a saját szakmai praxisába.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom: Órai anyagok
  • Ajánlott irodalom:
  • Könyvek és monográfiák
  • Whitmore, J. (2017): Coaching for Performance – Alapvető és haladó coaching módszerek, eszközök a gyakorlat-ban
  • Hawkins, P. & Smith, N. (2013): Coaching, Mentoring and Organizational Consultancy – Szervezeti coaching, team- és vezetői folyamatok
  • Goldsmith, M., Lyons, L. & Freas, A. (2000): Coaching for Leadership – Haladó eszközök vezetői coachinghoz
  • Passmore, J. (szerk.) (2021): The Coaches’ Handbook – Gyakorlati eszköztár és módszertan coachoknak
  • Stelter, R. (2019): The Art of Dialogue in Coaching – Reflektív és eszközalapú coaching
  • Tesztek és diagnosztikai források
  • MBTI – Myers-Briggs Type Indicator
  • DISC – Dominance, Influence, Steadiness, Conscientiousness model
  • Big Five / OCEAN személyiségmodell
  • Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument
  • Team Diagnostic Survey és egyéb team-értékelő kérdőívek
  • Cikkek és online források
  • International Coach Federation (ICF) – etikai kódex és kompetenciák
  • Harvard Business Review – coaching, vezetői fejlesztés és szervezeti eszközök
  • Journal of Organizational Behavior, Journal of Coaching in Organizations – kutatási és gyakorlati cikkek a szer-vezeti coachingról
  • Kiegészítő eszközök
  • SWOT-analízis sablonok csapat- és szervezeti coachinghoz
  • Motivációs és teljesítményfelmérő kérdőívek
  • Szerepjáték- és szimulációs útmutatók coaching gyakorlatokhoz

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja házi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretekre és azok alkalmazására fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyéni-leg készített házi feladat: ppt prezentáció, melyben a hallgató az eszközkipróbálásban szerzett tapasztalatait dolgozza fel.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 60
  • Részteljesítmény értékelés: prezentáció: 40
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 85-94%
75-84%
Közepes 65-74%
Elégséges 50-64%
Elégtelen 0-49%

Javítás és pótlás

1. A beadandó feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pó-tolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 15
félévközi készülés az órákra 25
házi feladat elkészítése 10
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 50
kijelölt eszközök kipróbálása, reflexió és önreflexió készítése 50
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Szandi-Varga Péter oktatási dékánhelyettes 2025.10.13-án. Érvényes 2025.10.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A hallgatók képesek lesznek különféle coachingban alkalmazható teszteket, kérdőíveket és gyakorlatokat hasz-nálni, komplex egyéni, team- és vezetői helyzeteket facilitálni, valamint reflektíven értékelni az eszközhasználat hatékonyságát a szervezeti kontextusban. A kurzus elvégeztével a hallgató képes egy eset alapján kidolgozni egy gyakorlati eszköztárat, amely tartalmazza a teszteket, kérdőíveket és coaching gyakorlatokat, és integrálható a saját szakmai praxisába.

Előadások témái
1. Személyiség- és önismereti tesztek. Coachingban alkalmazható személyiségtesztek áttekintése (pl. MBTI, DISC, Big Five). Kérdőívek a motiváció, értékek és erősségek feltérképezésére. Gyakorlat: tesztek kitöltése és visz-szajelzés elemzése
2. Motiváció és teljesítmény fejlesztése. Motivációs kérdőívek és gyakorlatok (pl. Intrinsic Motivation Inventory, OKR-elemzés). Teljesítmény- és erőforrás-felmérés coachingban. Gyakorlat: motivációs kihívások kezelése konk-rét esettanulmányokon.
3. Konfliktuskezelés és nehéz helyzetek. Konfliktusstílus tesztek és modellek (pl. Thomas-Kilmann Conflict Mo-de Instrument). Coaching gyakorlatok ellenállás és nehéz személyiségek kezelésére. Szimuláció: konfliktuskezelő coaching folyamat levezetése.
4. Szervezeti változás és stratégiai coaching. Stakeholder-elemzés és szervezeti kérdőívek. Coaching eszközök változásmenedzsmenthez. Gyakorlat: komplex szervezeti helyzet tervezése és facilitálása.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kun Ágota egyetemi docens kun.agota@gtk.bme.hu
Füzér Gábor megbízott oktató gabor.fuzer@asystems.as
Puskár Ildikó megbízott oktató puskar.ildiko@hdteam.hu
Székely Gábor megbízott oktató gabor.szekely@profiles.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.