Szak: Szervezeti és üzleti coach szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A kurzus célja, hogy a résztvevők alaposan megismerjék és gyakorlatban is kipróbálják a szervezeti coachingban alkalmazható haladó eszközöket, teszteket és kérdőíveket. A képzés során a hallgatók megismerkednek a személyiség-, motiváció- és diagnosztikai eszközökkel, és megtanulják, hogyan integrál-hatók ezek az eszközök a coaching folyamatokba. A kurzus hangsúlyt fektet a team- és vezetői coaching szimulációkra, motivációs és konfliktuskezelési gyakorlatokra, valamint a komplex szervezeti helyzetek kezelésére. A résztvevők a képzés végére képesek lesznek önállóan kiválasztani és alkalmazni az eszköztárat a coaching során, reflektíven értékelni beavatkozásaik hatását, és fejleszteni a szervezeti kontextusban történő gyakorlati kompetenciáikat.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri a coachingban alkalmazható különféle teszteket, kérdőíveket és gyakorlatokat, valamint azok szerepét a szervezeti kontextusban.
- Átlátja a legfontosabb személyiség-, motiváció és diagnosztikai eszközöket és azok relevanciáját a coachingban.
- Megérti, hogyan használhatók az eszközök komplex teamdinamika, konfliktuskezelés, motivációs kihívások és szervezeti változás támogatására.
Képesség
- Képes tesztek és kérdőívek alkalmazására, eredményeik értelmezésére és integrálására a coaching folyamatba.
- Tud egyéni team- és vezetői coaching beavatkozásokat tervezni és facilitálni kérdőívek, diagnosztikai eszközök és gyakorlatok felhasználásával.
- Reflektíven értékeli az eszközök és beavatkozások hatékonyságát a valós coaching helyzetekben.
Attitűd
- Reflektív és etikus a coaching eszközök és gyakorlatok alkalmazásában.
- Nyitott a folyamatos tanulásra és a coaching módszerek szervezeti kontextushoz igazítására.
- Elkötelezett az ügyfélközpontú, bizonyítékokon alapuló és felelősségteljes coaching gyakorlata iránt.
Önállóság és felelősség
- Képes önállóan kiválasztani és alkalmazni a legmegfelelőbb eszközöket különféle szervezeti coaching helyzetekben.
- Tudatosan vállalja a coaching eszközök és beavatkozások hatásait az egyénekre, csapatokra és a szervezeti eredményekre.
- Kidolgoz egy gyakorlati eszköztárat, amely tartalmazza a teszteket, kérdőíveket és coaching gyakorlatokat, és integrálható a saját szakmai praxisába.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom: Órai anyagok
- Ajánlott irodalom:
- Könyvek és monográfiák
- Whitmore, J. (2017): Coaching for Performance – Alapvető és haladó coaching módszerek, eszközök a gyakorlat-ban
- Hawkins, P. & Smith, N. (2013): Coaching, Mentoring and Organizational Consultancy – Szervezeti coaching, team- és vezetői folyamatok
- Goldsmith, M., Lyons, L. & Freas, A. (2000): Coaching for Leadership – Haladó eszközök vezetői coachinghoz
- Passmore, J. (szerk.) (2021): The Coaches’ Handbook – Gyakorlati eszköztár és módszertan coachoknak
- Stelter, R. (2019): The Art of Dialogue in Coaching – Reflektív és eszközalapú coaching
- Tesztek és diagnosztikai források
- MBTI – Myers-Briggs Type Indicator
- DISC – Dominance, Influence, Steadiness, Conscientiousness model
- Big Five / OCEAN személyiségmodell
- Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument
- Team Diagnostic Survey és egyéb team-értékelő kérdőívek
- Cikkek és online források
- International Coach Federation (ICF) – etikai kódex és kompetenciák
- Harvard Business Review – coaching, vezetői fejlesztés és szervezeti eszközök
- Journal of Organizational Behavior, Journal of Coaching in Organizations – kutatási és gyakorlati cikkek a szer-vezeti coachingról
- Kiegészítő eszközök
- SWOT-analízis sablonok csapat- és szervezeti coachinghoz
- Motivációs és teljesítményfelmérő kérdőívek
- Szerepjáték- és szimulációs útmutatók coaching gyakorlatokhoz
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja házi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretekre és azok alkalmazására fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyéni-leg készített házi feladat: ppt prezentáció, melyben a hallgató az eszközkipróbálásban szerzett tapasztalatait dolgozza fel.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 60
- Részteljesítmény értékelés: prezentáció: 40
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 95-100 |
| Jeles | 85-94% |
| Jó | 75-84% |
| Közepes | 65-74% |
| Elégséges | 50-64% |
| Elégtelen | 0-49% |
Javítás és pótlás
1. A beadandó feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pó-tolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma |
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 15 |
| félévközi készülés az órákra | 25 |
| házi feladat elkészítése | 10 |
| kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 50 |
| kijelölt eszközök kipróbálása, reflexió és önreflexió készítése | 50 |
| összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Szandi-Varga Péter oktatási dékánhelyettes 2025.10.13-án. Érvényes 2025.10.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A hallgatók képesek lesznek különféle coachingban alkalmazható teszteket, kérdőíveket és gyakorlatokat hasz-nálni, komplex egyéni, team- és vezetői helyzeteket facilitálni, valamint reflektíven értékelni az eszközhasználat hatékonyságát a szervezeti kontextusban. A kurzus elvégeztével a hallgató képes egy eset alapján kidolgozni egy gyakorlati eszköztárat, amely tartalmazza a teszteket, kérdőíveket és coaching gyakorlatokat, és integrálható a saját szakmai praxisába.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | Személyiség- és önismereti tesztek. Coachingban alkalmazható személyiségtesztek áttekintése (pl. MBTI, DISC, Big Five). Kérdőívek a motiváció, értékek és erősségek feltérképezésére. Gyakorlat: tesztek kitöltése és visz-szajelzés elemzése |
| 2. | Motiváció és teljesítmény fejlesztése. Motivációs kérdőívek és gyakorlatok (pl. Intrinsic Motivation Inventory, OKR-elemzés). Teljesítmény- és erőforrás-felmérés coachingban. Gyakorlat: motivációs kihívások kezelése konk-rét esettanulmányokon. |
| 3. | Konfliktuskezelés és nehéz helyzetek. Konfliktusstílus tesztek és modellek (pl. Thomas-Kilmann Conflict Mo-de Instrument). Coaching gyakorlatok ellenállás és nehéz személyiségek kezelésére. Szimuláció: konfliktuskezelő coaching folyamat levezetése. |
| 4. | Szervezeti változás és stratégiai coaching. Stakeholder-elemzés és szervezeti kérdőívek. Coaching eszközök változásmenedzsmenthez. Gyakorlat: komplex szervezeti helyzet tervezése és facilitálása. |
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség |
|---|---|---|
| Dr. Kun Ágota | egyetemi docens | kun.agota@gtk.bme.hu |
| Füzér Gábor | megbízott oktató | gabor.fuzer@asystems.as |
| Puskár Ildikó | megbízott oktató | puskar.ildiko@hdteam.hu |
| Székely Gábor | megbízott oktató | gabor.szekely@profiles.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.