I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZABADALOM-TERMÉKÚJDONSÁG
Azonosító
BMEGT55A404
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
évközi jegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Grad-Gyenge Anikó
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
grad-gyenge.aniko@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Üzleti Jog Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2020. május 27-i határozatával, érvényes 2020. szeptember 1-től.

Célkitűzések

A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatókkal azokat a szellemi tulajdonvédelmi formákat, az oltalmak meg-szerzésével kapcsolatos tudnivalókat, amelyek a formatervezés kapcsán legfontosabbak a tervezők számára. A tan-tárgyhoz elektronikus jegyzet tartozik, amely a tantárgy Moodle-oldalán a kurzushoz rendelten elérhető.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. átfogó ismeretekkel rendelkezik a szellemi tulajdon fogalmáról, az iparjogvédelmi kategóriákról, oltalmi formákról,
  2. megismeri a szellemi tulajdon védelmének létjogosultságát, gazdasági előnyeit,
  3. megismeri a szellemi tulajdonvédelem történeti alakulását, jelenlegi hazai és nemzetközi szabályozását, jogi környezetét és intézményrendszerét,
  4. átfogó ismeretekkel rendelkezik a szabadalom, formatervezési minta oltalom, védjegy és szerzői jog jogosultságának, megszerzésének és fenntartásának körülményeiről, a bitorlás és a vitás ügyek rendezéséről.
Képesség
  1. képes felelős döntést hozni szellemi tulajdonának oltalmazási kérdéseiben,
  2. képes a hazai és nemzetközi iparjogvédelmi adatbázisok használatára,
  3. képes saját és mások által létrehozott alkotások újdonságértékének kutatására, értékelésére,
  4. képes vizsgálati eredményeit szakszerűen megfogalmazni és dokumentálni,
  5. képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni
Attitűd
  1. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség

Oktatásmódszertan

Előadások, gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Baksay-Nagy György – Grad-Gyenge Anikó: Szerzői jog és formatervezési mintaoltalom a design-ban. MMA, 2020.
  • Grad-Gyenge Anikó (szerk.): Kézikönyv a szerzői jogi jogérvényesítéshez. www.szerzoijogikezikonyv.hu Iparjogvédelmi jogszabálygyűjtemény. Elektronikus formában elérhető a www.sztnh.gov.hu oldalon
  • Ajánlott szakirodalom
  • Grad-Gyenge Anikó: Egy modern szerzői jog. MTMI, 2019.
  • Belényi Andrea (szerk.) (2012): Iparjogvédelem, SZTNH, ISBN 978-963-9157-68-2
  • Legeza Dénes (szerk.): Szerzői jog mindenkinek. SZTNH, 2018.
  • Jegyzetek
  • Tantárgyi kurzuslapról letölthető anyagok

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése zárthelyi dolgozat (összegző tanulmányi értékelés) évközi házi feladat (részteljesítmény értékelés) és a tanórákon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. A zárthelyi dolgozat célja annak feltérképezése, hogy a hallgató tájékozottá vált-e az iparjogvédelemben, tudja-e, mely szellemi teljesítmények, milyen oltalom alá helyezhetők és milyen hasznosítási stratégiák követhetők velük kapcsolatban.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati problémamegoldó feladatokat kell teljesíteni a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tan-anyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc; részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a gyakorlat-vezető határozza meg; részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlat folyamatában; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelése (zárthelyi dolgozatok): 80%
  • részteljesítmény értékelés (házi feladatok) : 10%
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel) : 10%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 85–90
76-84
Közepes 64-75
Elégséges 50–63
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. A beadott és elfogadott házi feladat a 2) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható. Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető. Az összevont tanulmányi értékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. Amennyiben az 5) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerez-ni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
házi feladat elkészítése
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. május 27-én, érvényes 2020.szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
dr. Baksay-Nagy György
dr. Lehóczki Zsófia

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.6. pontban megjelölt Üzleti Jog Tanszék vezetője hagyja jóvá.