I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezetmenedzsment
Azonosító
BMEGT42BX4U002-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Csuvár Ádám
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
csuvar.adam@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
angol - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.07.10.) az 580501/3/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.07.10.-tól.

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a fenntarthatósággal kapcsolatos legsürgetőbb kihívásokról, és feltárják azokat az lehetőségeket, amelyek hatékony műszaki és vezetési megoldások létrehozásához vezetnek. A fenntartható fejlődés elveinek és gondolkodásmódjának a mérnökképzésbe való integrálásával a tantárgy modern és felelősségteljes gondolkodásmódot alakít ki, amely elengedhetetlen a jövőbeli mérnöki munkához. Ezenkívül a kurzus képessé teszi a hallgatókat a fenntarthatósági elvek alkalmazására üzleti kontextusban. A hallgatók képesek lesznek megérteni, hogyan lehet a fenntarthatósági célokat beépíteni az üzleti stratégiákba és működésbe.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri a környezetgazdálkodás területének fogalmi keretrendszerét, legfontosabb összefüggéseit és főbb elméleteit, különös tekintettel a mikroökonómiai értelmezésre és a szervezeti alkalmazásokra;
  2. felismeri a fenntarthatóság szerepét a vállalatok működésében, és megérti a vállalati társadalmi felelősségvállalás keretrendszerét;
  3. ismeri a vállalatok szerepét és felelősségét a környezetvédelemben, és elemzi a vállalat tágabb környezetét a környezeti célok megvalósítása érdekében;
  4. képes alkalmazni a környezetgazdálkodással kapcsolatos problémamegoldó módszereket: beleértve az externáliákkal kapcsolatos megoldásokat, az analitikai technikákat és a mikroökonómiai szintű döntéstámogató módszereket, mint vállalati környezetgazdálkodási eszközöket;
  5. megismerkedik a környezetgazdálkodással kapcsolatos alapvető gazdasági és üzleti funkciókkal, jogi szempontokkal és eszközökkel, és képes integrálni a fenntarthatósági elveket az alapvető üzleti műveletekbe;
  6. átfogó ismereteket szerez a környezetvédelem alapjairól, korlátairól és követelményeiről;
  7. ismeri az éghajlatváltozás által támasztott alapvető mérnöki kihívásokat, és feltárja a hatékony beavatkozások keretrendszerét, beleértve azok lehetséges hatásait is.
Képesség
  1. A hallgató képes professzionálisan kifejteni nézőpontját és érveit a környezetvédelmi problémákkal kapcsolatban;
  2. képes mikroökonómiai szinten azonosítani a környezetvédelmi problémákat, és elméleti megoldási folyamatot tervezni a megfelelő vállalati környezetmenedzsment eszközök felhasználásával;
  3. mikroökonómiai szinten elemezni a környezeti problémákat, és megoldásokat találni a PDCA-logikán alapuló szisztematikus megközelítés alkalmazásával, a környezetorientált menedzsmenttel kapcsolatos nemzetközi szabványoknak megfelelően;
  4. feltárni, megérteni, értelmezni és alkalmazni a környezetmenedzsment területéhez kapcsolódó szakirodalmat;
  5. alkalmazni a környezetmenedzsment szakmai terminológiáját írásban és szóban egyaránt, és megérteni a kapcsolódó fogalmak angol megfelelőjét;
  6. megérteni a mikroszintű döntések regionális és globális hatásait.
Attitűd
  1. A hallgató nyitott a környezetmenedzsment területén zajló fejlesztések és innovációk megismerésére;
  2. kész egy komplex megközelítést igénylő gondolkodásmód elsajátítására;
  3. megérti a környezeti problémák széles skáláját, és kész vállalati szintű gyakorlati megoldásokat feltárni e problémák kezelésére környezetmenedzsment eszközök és módszerek segítségével;
  4. nyitott az együttműködésre és a közös munkára;
  5. kész a PDCA logikát következetesen alkalmazni mind a gondolkodásban, mind a döntéshozatalban.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató önállóan elemzi az alapvető környezetmenedzsment problémákat, és a rendelkezésre álló erőforrások alapján hatékony megoldásokat tár fel;
  2. megérti az együttműködés és a kooperáció fontosságát a környezeti problémák megoldásában; következetesen szisztematikus megközelítést alkalmaz a környezetmenedzsment kérdések kezelésével kapcsolatos döntéseiben;
  3. felméri és azonosítja a környezetmenedzsment jogi és megfelelési követelményeit, és döntéseiben prioritásként kezeli ezeket a szempontokat.

Oktatásmódszertan

Elméleti előadások és gyakorlati feladatok, esettanulmányok. Esettanulmányok elemzése (környezetmenedzsment és üzleti fenntarthatóság témában).

Tanulástámogató anyagok

  • S. Schaltegger, R. Burritt, H. Petersen (2003): An Introduction to Corporate Environmental Management - Striving for Sustainability, Routledge
  • Sarkar, D., Datta, R., Mukherjee, A. and Hannigan, R. eds., 2015. An integrated approach to environmental management. John Wiley & Sons.
  • Porter, M. and Van der Linde, C., 1995. Green and competitive: ending the stalemate. The Dynamics of the eco-efficient economy: environmental regulation and competitive advantage, 33, pp.120-134.
  • Kriebel, D., Tickner, J., Epstein, P., Lemons, J., Levins, R., Loechler, E. L., Quinn, M., Rudel, R., Schettler, T., & Stoto, M. (2001). The precautionary principle in environmental science. Environmental health perspectives, 109(9), 871–876. https://doi.org/10.1289/ehp.01109871
  • Zilahy, G., 2017. Environmental management systems—History and new tendencies.
  • Chu, E.W. and Karr, J.R., 2013. Environmental impact, concept and measurement of. Encyclopedia of biodiversity, p.278.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A zárthelyi dolgozat a megszerzett alapismeretek (fogalmak, definíciók, módszertanok jellemzői) megértésére és alkalmazására, valamint az összefüggésekre összpontosít.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 85–90
70–84
Közepes 60–69
Elégséges 50–59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel kontakt tanórákon 24
Felkészülés kontakt tanórára 12
Felkészülés összegző tanulmányi teljesítményértékelésre 26
Kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 28
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Környezeti trendek és a gazdasági keretrendszer
2. Környezeti kockázatok és értékelésük
3. Vállalati környezetvédelmi stratégia
4. Környezetvédelmi megközelítések
5. Környezetközpontú irányítási rendszerek (KIR)
6. Környezeti teljesítményértékelés
7. Környezeti indikátorok használata
8. A vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR) keretrendszere
9. Környezeti marketing
10. Fenntartható fogyasztói magatartás és életmód
11. Fenntartható üzleti modellek

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Csuvár Ádám egyetemi adjunktus / senior lecturer csuvar.adam@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.