Célkitűzések
A kurzus célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a fenntarthatósággal kapcsolatos legsürgetőbb kihívásokról, és feltárják azokat az lehetőségeket, amelyek hatékony műszaki és vezetési megoldások létrehozásához vezetnek. A fenntartható fejlődés elveinek és gondolkodásmódjának a mérnökképzésbe való integrálásával a tantárgy modern és felelősségteljes gondolkodásmódot alakít ki, amely elengedhetetlen a jövőbeli mérnöki munkához. Ezenkívül a kurzus képessé teszi a hallgatókat a fenntarthatósági elvek alkalmazására üzleti kontextusban. A hallgatók képesek lesznek megérteni, hogyan lehet a fenntarthatósági célokat beépíteni az üzleti stratégiákba és működésbe.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri a környezetgazdálkodás területének fogalmi keretrendszerét, legfontosabb összefüggéseit és főbb elméleteit, különös tekintettel a mikroökonómiai értelmezésre és a szervezeti alkalmazásokra;
- felismeri a fenntarthatóság szerepét a vállalatok működésében, és megérti a vállalati társadalmi felelősségvállalás keretrendszerét;
- ismeri a vállalatok szerepét és felelősségét a környezetvédelemben, és elemzi a vállalat tágabb környezetét a környezeti célok megvalósítása érdekében;
- képes alkalmazni a környezetgazdálkodással kapcsolatos problémamegoldó módszereket: beleértve az externáliákkal kapcsolatos megoldásokat, az analitikai technikákat és a mikroökonómiai szintű döntéstámogató módszereket, mint vállalati környezetgazdálkodási eszközöket;
- megismerkedik a környezetgazdálkodással kapcsolatos alapvető gazdasági és üzleti funkciókkal, jogi szempontokkal és eszközökkel, és képes integrálni a fenntarthatósági elveket az alapvető üzleti műveletekbe;
- átfogó ismereteket szerez a környezetvédelem alapjairól, korlátairól és követelményeiről;
- ismeri az éghajlatváltozás által támasztott alapvető mérnöki kihívásokat, és feltárja a hatékony beavatkozások keretrendszerét, beleértve azok lehetséges hatásait is.
Képesség
- A hallgató képes professzionálisan kifejteni nézőpontját és érveit a környezetvédelmi problémákkal kapcsolatban;
- képes mikroökonómiai szinten azonosítani a környezetvédelmi problémákat, és elméleti megoldási folyamatot tervezni a megfelelő vállalati környezetmenedzsment eszközök felhasználásával;
- mikroökonómiai szinten elemezni a környezeti problémákat, és megoldásokat találni a PDCA-logikán alapuló szisztematikus megközelítés alkalmazásával, a környezetorientált menedzsmenttel kapcsolatos nemzetközi szabványoknak megfelelően;
- feltárni, megérteni, értelmezni és alkalmazni a környezetmenedzsment területéhez kapcsolódó szakirodalmat;
- alkalmazni a környezetmenedzsment szakmai terminológiáját írásban és szóban egyaránt, és megérteni a kapcsolódó fogalmak angol megfelelőjét;
- megérteni a mikroszintű döntések regionális és globális hatásait.
Attitűd
- A hallgató nyitott a környezetmenedzsment területén zajló fejlesztések és innovációk megismerésére;
- kész egy komplex megközelítést igénylő gondolkodásmód elsajátítására;
- megérti a környezeti problémák széles skáláját, és kész vállalati szintű gyakorlati megoldásokat feltárni e problémák kezelésére környezetmenedzsment eszközök és módszerek segítségével;
- nyitott az együttműködésre és a közös munkára;
- kész a PDCA logikát következetesen alkalmazni mind a gondolkodásban, mind a döntéshozatalban.
Önállóság és felelősség
- A hallgató önállóan elemzi az alapvető környezetmenedzsment problémákat, és a rendelkezésre álló erőforrások alapján hatékony megoldásokat tár fel;
- megérti az együttműködés és a kooperáció fontosságát a környezeti problémák megoldásában; következetesen szisztematikus megközelítést alkalmaz a környezetmenedzsment kérdések kezelésével kapcsolatos döntéseiben;
- felméri és azonosítja a környezetmenedzsment jogi és megfelelési követelményeit, és döntéseiben prioritásként kezeli ezeket a szempontokat.
Oktatásmódszertan
Elméleti előadások és gyakorlati feladatok, esettanulmányok. Esettanulmányok elemzése (környezetmenedzsment és üzleti fenntarthatóság témában).
Tanulástámogató anyagok
- S. Schaltegger, R. Burritt, H. Petersen (2003): An Introduction to Corporate Environmental Management - Striving for Sustainability, Routledge
- Sarkar, D., Datta, R., Mukherjee, A. and Hannigan, R. eds., 2015. An integrated approach to environmental management. John Wiley & Sons.
- Porter, M. and Van der Linde, C., 1995. Green and competitive: ending the stalemate. The Dynamics of the eco-efficient economy: environmental regulation and competitive advantage, 33, pp.120-134.
- Kriebel, D., Tickner, J., Epstein, P., Lemons, J., Levins, R., Loechler, E. L., Quinn, M., Rudel, R., Schettler, T., & Stoto, M. (2001). The precautionary principle in environmental science. Environmental health perspectives, 109(9), 871–876. https://doi.org/10.1289/ehp.01109871
- Zilahy, G., 2017. Environmental management systems—History and new tendencies.
- Chu, E.W. and Karr, J.R., 2013. Environmental impact, concept and measurement of. Encyclopedia of biodiversity, p.278.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A zárthelyi dolgozat a megszerzett alapismeretek (fogalmak, definíciók, módszertanok jellemzői) megértésére és alkalmazására, valamint az összefüggésekre összpontosít.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 70–84 |
Közepes | 60–69 |
Elégséges | 50–59 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel kontakt tanórákon | 24 |
Felkészülés kontakt tanórára | 12 |
Felkészülés összegző tanulmányi teljesítményértékelésre | 26 |
Kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 28 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Környezeti trendek és a gazdasági keretrendszer |
2. | Környezeti kockázatok és értékelésük |
3. | Vállalati környezetvédelmi stratégia |
4. | Környezetvédelmi megközelítések |
5. | Környezetközpontú irányítási rendszerek (KIR) |
6. | Környezeti teljesítményértékelés |
7. | Környezeti indikátorok használata |
8. | A vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR) keretrendszere |
9. | Környezeti marketing |
10. | Fenntartható fogyasztói magatartás és életmód |
11. | Fenntartható üzleti modellek |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Csuvár Ádám | egyetemi adjunktus / senior lecturer | csuvar.adam@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.