Szak: Bármely szak
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy célkitűzése hármas. Az elsődleges cél tárgyalni a többdimenziós társadalmi és gazdasági fejlődés olyan aktuális, a fenntartható fejlődési célokhoz kapcsolódó és mindenki számára releváns területeit, mint például gazdasági növekedés, a szegénység és az egyenlőtlenség dinamikája, demográfiai trendek, környezeti kihívások, urbanizáció, oktatás és egészségügy, illetve a fejlődést elősegítő és gátló politikák és intézményrendszerek. Másrészt cél bevezetni a hallgatókat az empirikus adatelemzés alkalmazásába a különböző fejlődéselméleti mutatók és a különféle országrangsorok példáján. Végül az előbbi ismeretekre és képességekre építve egy olyan átfogó és aktuális szemléletmód átadása a cél, amelynek segítségével a hallgatók eligazodhatnak a 21. század nemzeti és nemzetközi trendjeinek és politikáinak kérdéseiben.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A nemzetközi fejlődési tendenciák indikátorai és stilizált tényei.
- A klasszikus nemzetközi gazdaságtan modelljei és azok korlátai.
- A regressziószámítás módszertana nemzetközi adatokon és nemzetközi összehasonlításokban.
- A fejlődésgazdaságtan főbb aktuális irányai és elméleti irányzatai.
- Az alkalmazott fejlesztési politikák eszközei és azok jóléti hatásai.
- A nemzetközi gazdaságpolitika eszközei és hatásai mind a fejlett, mind a fejlődő országok vonatkozásában.
Képesség
- A diák képes önálló nemzetközi adattömb összeállítására és regressziós elemzésére,
- a különböző (Pearson, Spearman és Kendall-féle) rangkorreláció számítására és értelmezésére,
- elemezni a klasszikus és modern fejlődési elméletek és modellek előnyeit és hátrányait,
- összevetni és átfogóan elemezni a gazdasági és társadalmi fejlesztési célokat,
- értelmezni a nemzeti és nemzetközi fejlesztési politika szerepét és hatását eltérő intézményi keretek között,
- megítélni a különböző gazdaságpolitikák hatását eltérő történelmi, politikai és földrajzi adottságok esetén.
Attitűd
- A diák
- 1. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára, a regresszió- és idősorelemzési modellek módszer-tanának megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére
- 2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival
- 3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását
- 4. nyitott a kritikai gondolkodásra
- 5. törekszik az eltérő gazdasági szemléletmódok megismerésére és alkalmazására.
Önállóság és felelősség
- A hallgató nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- A hallgató szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületek művelőivel is,
- A hallgató gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Todaro, Michael P. – Smith, Stephen C. (2020): Economic Development. (13th ed.) Addison-Wesley, London.
- Acemoglu, D. – Robinson, J. A. (2013): Miért buknak el nemzetek. A hatalom, a jólét és a szegénység eredete. HVG Kiadó Zrt., Budapest.
- Ajánlott:
- Banerjee, Abhijit V. – Duflo, Esther (2021): Jó közgazdaságtan a nehéz időkre. Jobb válaszok bonyolultabb kérdéseinkre. HVG Kiadó Zrt., Budapest.
- Egyéb oktatási segédanyagok elérhetősége: https://edu.gtk.bme.hu/
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja évközi dolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt feleletválasztós és tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 86-90 |
Jó | 71-85 |
Közepes | 56-70 |
Elégséges | 40-55 |
Elégtelen | 0-39 |
Javítás és pótlás
A kötelező évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 40 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 22 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés a fejlődéselmélet gazdaságtanába. Globális perspektíva. CH 1. |
2. | A fejlődés elméletei: komparatív elemzés. CH 2. |
3. | A gazdasági növekedés és fejlődés klasszikus modelljei. CH 3. |
4. | A gazdasági fejlődés legújabb elméletei. CH 4. |
5. | Miért buknak el nemzetek? (Acemoglu–Robinson CH 1–5) |
6. | Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) |
7. | Szegénység és egyenlőtlenség. CH 5. |
8. | Népesség növekedés és gazdasági fejlődés. CH 6. |
9. | Urbanizáció és a városokba irányuló migráció. CH 7. |
10. | Oktatás és fejlődés kapcsolata. CH 8. |
11. | Fejlődés és a környezet kapcsolata. CH 10. |
12. | Fejlődéspolitikák. CH 11. |
13. | Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) |
14. | Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) javító/pótló alkalom |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Kupcsik Réka | egyetemi tanársegéd/assistant lecturer | kupcsik.reka@gtk.bme.hu |
Bánhidi Zoltán | egyetemi adjunktus/senior lecturer | banhidi.zoltan@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.