Szak: Bármely szak
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy célkitűzése hármas. Az elsődleges cél tárgyalni a többdimenziós társadalmi és gazdasági fejlődés olyan aktuális, a fenntartható fejlődési célokhoz kapcsolódó és mindenki számára releváns területeit, mint például gazdasági növekedés, a szegénység és az egyenlőtlenség dinamikája, demográfiai trendek, környezeti kihívások, urbanizáció, oktatás és egészségügy, illetve a fejlődést elősegítő és gátló politikák és intézményrendszerek. Másrészt cél bevezetni a hallgatókat az empirikus adatelemzés alkalmazásába a különböző fejlődéselméleti mutatók és a különféle országrangsorok példáján. Végül az előbbi ismeretekre és képességekre építve egy olyan átfogó és aktuális szemléletmód átadása a cél, amelynek segítségével a hallgatók eligazodhatnak a 21. század nemzeti és nemzetközi trendjeinek és politikáinak kérdéseiben.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A nemzetközi fejlődési tendenciák indikátorai és stilizált tényei.
 - A klasszikus nemzetközi gazdaságtan modelljei és azok korlátai.
 - A regressziószámítás módszertana nemzetközi adatokon és nemzetközi összehasonlításokban.
 - A fejlődésgazdaságtan főbb aktuális irányai és elméleti irányzatai.
 - Az alkalmazott fejlesztési politikák eszközei és azok jóléti hatásai.
 - A nemzetközi gazdaságpolitika eszközei és hatásai mind a fejlett, mind a fejlődő országok vonatkozásában.
 
Képesség
- A diák képes önálló nemzetközi adattömb összeállítására és regressziós elemzésére,
 - a különböző (Pearson, Spearman és Kendall-féle) rangkorreláció számítására és értelmezésére,
 - elemezni a klasszikus és modern fejlődési elméletek és modellek előnyeit és hátrányait,
 - összevetni és átfogóan elemezni a gazdasági és társadalmi fejlesztési célokat,
 - értelmezni a nemzeti és nemzetközi fejlesztési politika szerepét és hatását eltérő intézményi keretek között,
 - megítélni a különböző gazdaságpolitikák hatását eltérő történelmi, politikai és földrajzi adottságok esetén.
 
Attitűd
- A diák
 - 1. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára, a regresszió- és idősorelemzési modellek módszer-tanának megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére
 - 2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival
 - 3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását
 - 4. nyitott a kritikai gondolkodásra
 - 5. törekszik az eltérő gazdasági szemléletmódok megismerésére és alkalmazására.
 
Önállóság és felelősség
- A hallgató nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
 - A hallgató szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületek művelőivel is,
 - A hallgató gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
 
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Todaro, Michael P. – Smith, Stephen C. (2020): Economic Development. (13th ed.) Addison-Wesley, London.
 - Acemoglu, D. – Robinson, J. A. (2013): Miért buknak el nemzetek. A hatalom, a jólét és a szegénység eredete. HVG Kiadó Zrt., Budapest.
 - Ajánlott:
 - Banerjee, Abhijit V. – Duflo, Esther (2021): Jó közgazdaságtan a nehéz időkre. Jobb válaszok bonyolultabb kérdéseinkre. HVG Kiadó Zrt., Budapest.
 - Egyéb oktatási segédanyagok elérhetősége: https://edu.gtk.bme.hu/
 
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja évközi dolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt feleletválasztós és tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
 - 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
 
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 91-100 | 
| Jeles | 86-90 | 
| Jó | 71-85 | 
| Közepes | 56-70 | 
| Elégséges | 40-55 | 
| Elégtelen | 0-39 | 
Javítás és pótlás
A kötelező évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma | 
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 28 | 
| felkészülés a teljesítményértékelésre | 40 | 
| kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 22 | 
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | Bevezetés a fejlődéselmélet gazdaságtanába. Globális perspektíva. CH 1. | 
| 2. | A fejlődés elméletei: komparatív elemzés. CH 2. | 
| 3. | A gazdasági növekedés és fejlődés klasszikus modelljei. CH 3. | 
| 4. | A gazdasági fejlődés legújabb elméletei. CH 4. | 
| 5. | Miért buknak el nemzetek? (Acemoglu–Robinson CH 1–5) | 
| 6. | Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) | 
| 7. | Szegénység és egyenlőtlenség. CH 5. | 
| 8. | Népesség növekedés és gazdasági fejlődés. CH 6. | 
| 9. | Urbanizáció és a városokba irányuló migráció. CH 7. | 
| 10. | Oktatás és fejlődés kapcsolata. CH 8. | 
| 11. | Fejlődés és a környezet kapcsolata. CH 10. | 
| 12. | Fejlődéspolitikák. CH 11. | 
| 13. | Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) | 
| 14. | Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) javító/pótló alkalom | 
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség | 
|---|---|---|
| Kupcsik Réka | egyetemi tanársegéd/assistant lecturer | kupcsik.reka@gtk.bme.hu | 
| Bánhidi Zoltán | egyetemi adjunktus/senior lecturer | banhidi.zoltan@gtk.bme.hu | 
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.