I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VILÁGSZINTŰ FEJLŐDÉSI TRENDEK
Azonosító
BMEGT30BX4T001-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Ligeti Zsombor
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
ligeti.zsombor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU, angol - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Bármely szak

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.07.10.) az 580501/3/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.07.10.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célkitűzése hármas. Az elsődleges cél tárgyalni a többdimenziós társadalmi és gazdasági fejlődés olyan aktuális, a fenntartható fejlődési célokhoz kapcsolódó és mindenki számára releváns területeit, mint például gazdasági növekedés, a szegénység és az egyenlőtlenség dinamikája, demográfiai trendek, környezeti kihívások, urbanizáció, oktatás és egészségügy, illetve a fejlődést elősegítő és gátló politikák és intézményrendszerek. Másrészt cél bevezetni a hallgatókat az empirikus adatelemzés alkalmazásába a különböző fejlődéselméleti mutatók és a különféle országrangsorok példáján. Végül az előbbi ismeretekre és képességekre építve egy olyan átfogó és aktuális szemléletmód átadása a cél, amelynek segítségével a hallgatók eligazodhatnak a 21. század nemzeti és nemzetközi trendjeinek és politikáinak kérdéseiben.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A nemzetközi fejlődési tendenciák indikátorai és stilizált tényei.
  2. A klasszikus nemzetközi gazdaságtan modelljei és azok korlátai.
  3. A regressziószámítás módszertana nemzetközi adatokon és nemzetközi összehasonlításokban.
  4. A fejlődésgazdaságtan főbb aktuális irányai és elméleti irányzatai.
  5. Az alkalmazott fejlesztési politikák eszközei és azok jóléti hatásai.
  6. A nemzetközi gazdaságpolitika eszközei és hatásai mind a fejlett, mind a fejlődő országok vonatkozásában.
Képesség
  1. A diák képes önálló nemzetközi adattömb összeállítására és regressziós elemzésére,
  2. a különböző (Pearson, Spearman és Kendall-féle) rangkorreláció számítására és értelmezésére,
  3. elemezni a klasszikus és modern fejlődési elméletek és modellek előnyeit és hátrányait,
  4. összevetni és átfogóan elemezni a gazdasági és társadalmi fejlesztési célokat,
  5. értelmezni a nemzeti és nemzetközi fejlesztési politika szerepét és hatását eltérő intézményi keretek között,
  6. megítélni a különböző gazdaságpolitikák hatását eltérő történelmi, politikai és földrajzi adottságok esetén.
Attitűd
  1. A diák
  2. 1. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára, a regresszió- és idősorelemzési modellek módszer-tanának megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére
  3. 2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival
  4. 3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását
  5. 4. nyitott a kritikai gondolkodásra
  6. 5. törekszik az eltérő gazdasági szemléletmódok megismerésére és alkalmazására.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  2. A hallgató szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületek művelőivel is,
  3. A hallgató gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Todaro, Michael P. – Smith, Stephen C. (2020): Economic Development. (13th ed.) Addison-Wesley, London.
  • Acemoglu, D. – Robinson, J. A. (2013): Miért buknak el nemzetek. A hatalom, a jólét és a szegénység eredete. HVG Kiadó Zrt., Budapest.
  • Ajánlott:
  • Banerjee, Abhijit V. – Duflo, Esther (2021): Jó közgazdaságtan a nehéz időkre. Jobb válaszok bonyolultabb kérdéseinkre. HVG Kiadó Zrt., Budapest.
  • Egyéb oktatási segédanyagok elérhetősége: https://edu.gtk.bme.hu/

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja évközi dolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt feleletválasztós és tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 86-90
71-85
Közepes 56-70
Elégséges 40-55
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

A kötelező évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
felkészülés a teljesítményértékelésre 40
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 22

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés a fejlődéselmélet gazdaságtanába. Globális perspektíva. CH 1.
2. A fejlődés elméletei: komparatív elemzés. CH 2.
3. A gazdasági növekedés és fejlődés klasszikus modelljei. CH 3.
4. A gazdasági fejlődés legújabb elméletei. CH 4.
5. Miért buknak el nemzetek? (Acemoglu–Robinson CH 1–5)
6. Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat)
7. Szegénység és egyenlőtlenség. CH 5.
8. Népesség növekedés és gazdasági fejlődés. CH 6.
9. Urbanizáció és a városokba irányuló migráció. CH 7.
10. Oktatás és fejlődés kapcsolata. CH 8.
11. Fejlődés és a környezet kapcsolata. CH 10.
12. Fejlődéspolitikák. CH 11.
13. Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat)
14. Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) javító/pótló alkalom

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Kupcsik Réka egyetemi tanársegéd/assistant lecturer kupcsik.reka@gtk.bme.hu
Bánhidi Zoltán egyetemi adjunktus/senior lecturer banhidi.zoltan@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.