I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Bevezetés a menedzsment döntéshozatalba
Azonosító
BMEGT20BX4U000-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szabó Tibor
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szabo.tibor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - hu
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs
Gyenge
nincs
Párhuzamos
nincs
Kizáró feltételek
nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.07.10.) az 580501/3/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.07.10.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy áttekintést nyújt a hallgatóknak a menedzsment modellek alkalmazásáról és a döntéshozatali stratégiákról. A kurzus során a résztvevők megismerkednek a kapcsolódó kockázatelemzéssel és szituációs játékokon, esettanulmányokon keresztül gyakorolják a valós döntési helyzetek kezelését. A tantárgy keretében a hallgatók elsajátíthatják menedzseri döntéshozatal alapjait. Képesek lesznek megérteni a menedzserek magatartásának főbb szabályait, valamint a döntéshozatal mozgatórugóit. Elsajátítják menedzseri döntéshozatalhoz szükséges alapvető készségeket. Részletes képet kaphatnak a menedzseri döntések jellemző változatairól, a szervezet, a működés, a finanszírozás által meghatározott sajátosságokról. Megismerkedhetnek a menedzseri döntések miatt lezajló konfliktusokkal, a jellemzői vezetői magatartásformákkal. A tantárgy külön is foglalkozik a szubsztanciális és procedurális racionalitás, a korlátozott racionalitás és adminisztratív viselkedés, az intuitív racionalitás, valamint a metaracionalitás döntésekkel összefüggő kérdéseivel. A hallgatók megismerkednek a döntéshozatal lépéseivel, ezen belül külön is a cél meghatározásával, a probléma definiálásával, a lehetséges alternatív megoldások meghatározásával, az alternatív cselekvési módok értékelésével, valamint a cselekvési mód kiválasztásával, végrehajtásával és ellenőrzésével. A hallgatók áttekintést kapnak a menedzseri döntések kvantitatív módszereiről, a fuzzy módszerekről, valamint a döntésekkel kapcsolatos lineáris egyenletrendszerekről. A tantárgy külön is foglalkozik vezetői információs rendszerek és ezen belül a vezetői számvitel vezetői döntéshozatalban játszott szerepeivel és kérdéseivel. A tantárgy keretében a legfontosabb döntéshozatali modelleket is ismertetjük.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a menedzseri döntéshozatal fogalomkészletének minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek menedzseri munka alapját képezik.
  2. Áttekintéssel rendelkezik a menedzseri döntéshozatal környezetéről, a vezetők és a munkatársak kölcsönhatásairól, a szervezetek működési gyakorlatáról.
  3. Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a menedzseri döntéshozatal különböző területein, érti és átlátja a tanult módszertanok alkalmazási lehetőségeit és kombinációs lehetőségeit.
Képesség
  1. Képes a menedzseri döntéshozatal fejlődésével kialakult motivációs, vezetési és a menedzsment funkciókhoz kapcsolódó alapvető elméletek és koncepciók szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
  2. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a menedzseri döntéshozatalokban szokásosan használt szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
Attitűd
  1. Elfogadja, hogy az az eltérő szervezeti kultúrából fakadó szervezeti viselkedési jelenségekből fakadó menedzseri döntések történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
  2. Elfogadja a menedzseri döntések megközelítésének alapvetően eltérő mivoltát, és érti ezen értékek fontosságát.
  3. Nyitott a menedzseri döntésekkel kapcsolatos eszköztár minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
  4. Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
  5. Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel a nonprofit menedzsment dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Önállóság és felelősség
  1. Szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
  2. A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
  3. Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.

Oktatásmódszertan

Előadások és gyakorlatok

Tanulástámogató anyagok

  • Enyediné M. (1997): Bevezetés a döntéselméletbe. Ligatura Kiadó. Budapest
  • Hanyecz L. (1994): Döntéshozatal. Döntési modellek. Janus Pannonius Tudományegyetem Egyetemi Kiadó. Pécs.
  • Sántáné-Tóth E. Bíró M., Gábor A., Kő A., Lovrics L. (2008): Döntéstámogató rendszerek. Panem Kiadó. Budapest.

Általános szabályok

A tárgy folyamatos számonkérésű, az ismeretek felmérésére 3 zárthelyi dolgozat szolgál, melyek közel azonos súlyú témaköröket tartalmaznak.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés: A ZH írásban történik. Mindhárom ZH a tárgyalt témakörök ismereteire kérdez rá. A ZH jellemzően tesztjellegű, esetleg rövid, néhány szavas válaszokat igénylő feladatokból, kérdésekből, igaz-hamis állításokból áll. A három ZH alapján összesen 30 pont szerezhető, egy-egy ZH 10-10 pontot ér. A tantárgy teljesítésének feltétele összesen legalább 15 pont megszerzése a három ZH összesített eredménye alapján. Az egyes ZH-kra vonatkozóan nincs minimális pontszám kritérium.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. ZH: 33
  • 2. ZH: 33
  • 3. ZH: 33
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 81–90
71–80
Közepes 61–70
Elégséges 50–60
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Mindhárom zárthelyi pótlására/javítására lehetőség van. Pótlás/javítás esetén a pót/javító ZH eredménye számít a végeredménybe. A félévközi jegy megszerzésére a zárthelyiken és azok megadott időpontban való pótlásán/javításán kívül más lehetőség nincs.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 62
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. A menedzseri döntéshozatal fogalmai.
2. A menedzseri döntéshozatal alapjai. A menedzserek döntéshozatali magatartásának főbb szabályai, a döntéshozatal mozgatórugói.
3. A menedzseri döntéshozatalhoz szükséges alapvető készségek.
4. A menedzseri döntések jellemző változatai, a szervezet, a működés, a finanszírozás által meghatározott sajátosságok.
5. A menedzseri döntések miatt lezajló konfliktusok, a jellemzői vezetői magatartásformák.
6. A szubsztanciális és procedurális racionalitás, a korlátozott racionalitás és adminisztratív viselkedés, az intuitív racionalitás, valamint a metaracionalitás döntésekkel összefüggő kérdései.
7. A döntéshozatal lépései, ezen belül: a cél meghatározása, a probléma definiálása, a lehetséges alternatív megoldások meghatározása, az alternatív cselekvési módok értékelése, a cselekvési mód kiválasztása, végrehajtása és ellenőrzése.
8. A menedzseri döntések általános kvantitatív módszerei.
9. Fuzzy módszerek a döntéshozatalban.
10. Lineáris egyenletrendszerek alkalmazása a döntéshozatalban.
11. Vezetői információs rendszerek alkalmazása a döntések támogatásában
12. A vezetői számvitel vezetői döntéshozatalban játszott szerepei és kérdései.
13. Döntéshozatalii modellek I. Pro-Kontra elemzés, SWOT Analízis, PEST-elemzés
14. Döntéshozatali modellek II. Súlyozatlan Döntési Mátrix, Pareto-elemzés, vagy másnéven ABC-elemzés. Megvalósíthatósági Tanulmány. Vroom-Yetton Döntési Modell.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.