Célkitűzések
A tantárgy célja bemutatni a környezeti és regionális politikák céljait és eszközrendszerét, gyakorlatát, főbb stratégiai és indikátor-alapú összefüggéseit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri a környezet- és regionális politikák fogalmát, elméletét, kapcsolatát a többi szakpolitikával;
- ismeri a környezet- és regionális politikák céljait az Európai Unióban;
- ismeri a környezet- és regionális politikák alapelveit, azok kialakulásának jellemzőit;
- ismeri a környezet- és regionális politikák eszközrendszerét az Európai Unióban.
Képesség
- A hallgató képes önálló véleményt alkotni környezet- és regionális politikák kérdésköreiben;
- képes átlátni az uniós társfinanszírozású projektek környezet- és regionális politikai összefüggéseit.
Attitűd
- A hallgató együttműködik az oktatóval és hallgatótársaival;
- törekszik komplex rendszerek megértésére;
- törekszik arra, hogy döntéseit a műszaki-gazdasági-társadalmi szempontok együttes figyelembevételével hozza meg.
Önállóság és felelősség
- A hallgató a szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó, elemző módszereket;
- felelősséget érez az környezet- és regionális politikák megvalósításáért;
- felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére.
Oktatásmódszertan
Tanórai előadások, csoportmunkák
Tanulástámogató anyagok
- Előadások diasorai / Lecture slides
- K-faktor: Klíma, gazdaság, társadalom - https://repozitorium.omikk.bme.hu/handle/10890/13144
- Kengyel Ákos (szerk.): Az Európai Unió közös politikái. Akadémiai Kiadó, Budapest. 2010. (IX. fejezet. Környezetpolitika).
- Az EU VIII. Környezetvédelmi Cselekvési Programja/The 8th Environment Action Programme (EAP)
- (magyar) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022D0591
- (angol) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022D0591
- Illés Iván: Regionális gazdaságtan. Területfejlesztés. Typotex Kiadó, Budapest. 2008 (3., 4. fejezet)
- Rechnitzer János, Smahó Melinda: Területi politika. Akadémiai Kiadó, Budapest. 2011 (III. rész)
- Lengyel Imre: Regionális és városgazdaságtan ISBN: 978-963-306-816-8 (online), Szegedi Egyetemi Kiadó Szeged, 2021, 578 p. (V. / 20. fejezet)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban összegző tanulmányi teljesítményértékelések (két zárthelyi dolgozat) és részteljesítményértékelések (két félévközi csoportos feladat) teljesítése alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja két zárthelyi dolgozat formájában. A zárthelyi dolgozatok az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszálnak, így a fogalmak pontos ismeretén kívül a probléma-felismerést és megoldást helyezik a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. 2. Részteljesítmény értékelés (csoportos feladat): a részteljesítmény-értékelés a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, amelynek megjelenési formája két csoportosan készített gyakorlati feladat, melyek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját az oktató határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30
- 1. részteljesítményértékelés: 20
- 2. részteljesítményértékelés: 20
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 80-89 |
Jó | 70-79 |
Közepes | 60-69 |
Elégséges | 50-59 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 4) A részteljesítményértékelés jellegéből fakadóan nem javítható, pótolható, adható le késedelmesen a pótlási időszakban. A beadandó feladat javítására kizárólag abban az esetben van lehetőség, ha a csoport az első verziót a megadott határidőre elkészíti és benyújtja. Javításra legfeljebb az eredeti beadási határidőt követő egy héten belül van mód.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontaktórákon | 48 |
Felkészülés kontaktórákra | 24 |
Részteljesítmény értékelés | 28 |
Felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 50 |
Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezető óra: EU-s szakpolitikák és tantárgyi tudnivalók |
2. | A regionális politika fogalma, alapvető céljai. Regionális politika és területfejlesztés. |
3. | A regionális politika alapelveinek kialakulása. Az 1973-as és a mediterrán bővítések hatásai. A közösségi regionális politika 1988-as reformja, alapelvei. A NUTS rendszer. |
4. | Határok, határmenti régiók, határmenti regionális együttműködés |
5. | Regionális politika és területfejlesztés kis lélekszámú településeken |
6. | Környezetpolitikai alapelvek: a környezetpolitika tárgya, típusai, szintjei, céljai. Környezet, gazdaság, társadalom, fenntarthatóság összefüggései |
7. | Globális környezetvédelem - nemzetközi környezetpolitika. ENSZ, OECD, EU környezetpolitikák intézményei, IPCC |
8. | Az EU környezetpolitika kulcsterületei: 8. Akcióprogram, Víz Keretirányelv, Hulladék Keretirányelv, Körforgásos gazdaság, Tiszta Levegő Irányelv, NATURA 2000, REACH |
9. | A környezetpolitika nyomon követése: környezeti monitoring, indikátorok, klíma-alkalmazkodás mérhetősége városi területeken |
10. | A végrehajtás kiemelt eszközei: KHV (Környezeti hatásvizsgálat), SKV (Stratégiai környezeti vizsgálat) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- | - |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.