Célkitűzések
A tantárgy célja megismertetni a hallgatókkal a fenntartható energiagazdálkodás főbb szakpolitikai és indikátor-alapú összefüggéseit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri a fenntartható energiagazdálkodáshoz kapcsolódó főbb fogalmakat;
- ismeri az energetika és a fenntarthatósági dimenziók közötti fontosabb kapcsolódási pontokat;
- ismeri az energiapiaci folyamatokat és azok környezetre, társadalomra gyakorolt hatásait;
- ismeri a hazai és uniós energiapolitika főbb elveit.
Képesség
- A hallgató képes önálló véleményt alkotni energiapolitikai, energiagazdálkodási kérdésekben;
- képes energetikai témájú adatsorok feldolgozására és elemzésére.
Attitűd
- A hallgató együttműködik az oktatóval és hallgató-társaival;
- törekszik komplex rendszerek megértésére;
- törekszik arra, hogy döntéseit a műszaki-gazdasági-társadalmi szempontok együttes figyelembevételével hozza meg.
Önállóság és felelősség
- A hallgató a szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó, elemző módszereket;
- felelősséget érez a fenntartható fejlődés megvalósításáért;
- felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában készített feladatok, tervek.
Tanulástámogató anyagok
- Előadás-anyagok / Lecture slides
- Peter Zweifel; Aaron Praktiknjo; Georg Erdmann: Energy Economics. Berlin University of Technology. Springer, Germany, 2017.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) és egy részteljesítményértékelés (csoportos feladat elkészítésé) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A szorgalmi időszak végzett teljesítményértékelések részletes leírása 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A zárthelyi dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. 2. Részteljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség kompetencia-elemeinek komplex értékelési módja, amelynek megjelenési formája egy csoportos feladatmegoldás az energetikában jellemző adatsorok feldolgozása és elemzése által.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 33
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 33
- Részteljesítmény értékelés (csoportos feladat): 34
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88-95 |
Jó | 75–87 |
Közepes | 63–74 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 4) A részteljesítményértékelés jellegéből fakadóan nem javítható, pótolható, adható le késedelmesen.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 24 |
Félévközi készülés órákra | 14 |
Felkészülés összegző tanulmányi teljesítményértékelésre | 36 |
Részteljesítményértékelés elkészítése | 16 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés, a világ energetikai helyzete, globális tendenciák |
2. | Magyarország energetikai helyzete, tendenciák |
3. | Energetikai, energiagazdálkodási indikátorok |
4. | Megújuló energiahordozók hasznosításának lehetőségei I. |
5. | Megújuló energiahordozók hasznosításának lehetőségei II. |
6. | Energiahatékonyság, energiatakarékosság, épületenergetika |
7. | Integrált energia- és klímapolitika |
8. | Az energetika üzleti modellje (energia piacok) I. |
9. | Az energetika üzleti modellje (energia piacok) II. |
10. | Energetikai életciklus elemzés |
11. | A különböző energiahordozók környezeti hatásainak fenntarthatósági szemléletű elemzése |
12. | Fenntartható energiagazdálkodás települési, térségi szinten (SECAP) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Kármán-Tamus Éva | tudományos segédmunkatárs / research fellow | tamus.eva@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.