I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Innovatív üzleti modellek
Azonosító
BMEGT20BX4U002-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
évközi jegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Nemeslaki András
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
nemeslaki.andras@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.07.10.) az 580501/3/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.07.10.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók elmélyült ismereteket szerezzenek az innovatív üzleti modellek természetéről, tervezéséről, elemzéséről és adaptációjáról. A kurzus áttekintést nyújt a modern üzleti modellezés alapjairól (pl. Osterwalder-féle Business Model Canvas), a digitális transzformáció hatásáról az üzleti modellekre, valamint a társadalmi, fenntarthatósági és technológiai innovációk üzleti modellekre gyakorolt hatásáról. Külön fókuszt kapnak a startup és skálázható modellek, valamint a platformalapú és diszruptív üzleti stratégiák.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a klasszikus és kortárs üzleti modell keretrendszereket (pl. BMC, Lean Canvas, Platform Model).
  2. Megérti az üzleti modellek komponensei közötti összefüggéseket.
  3. Ismeri a startup ökoszisztéma és skálázási lehetőségek üzleti modellre gyakorolt hatásait.
  4. Ismeri a digitális technológiák (AI, IoT, blockchain stb.) által formált új üzleti modelleket.
  5. Képes felismerni és értékelni fenntarthatósági és társadalmi szempontból is értékes üzleti modelleket.
Képesség
  1. Képes üzleti modellek elemzésére és összehasonlítására.
  2. Képes üzleti modelleket tervezni konkrét esetekre, piaci helyzetekre.
  3. Képes saját ötlet alapján új üzleti modellt strukturálni.
  4. Képes adaptálni egy meglévő üzleti modellt új környezethez.
Attitűd
  1. Nyitott az újszerű, gyakran kockázatos, de skálázható üzleti megoldások vizsgálatára.
  2. Érdeklődést mutat az interdiszciplináris gondolkodás és a design thinking iránt.
  3. Konstruktívan vesz részt esettanulmányok, workshopok megbeszéléseiben.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan képes egy üzleti modell kritikai elemzésére.
  2. Fejleszti önálló ötleteit üzleti modell szintre.
  3. Felelősséggel vesz részt társas munkában, prezentációk előkészítésében.

Oktatásmódszertan

A kurzus oktatása interaktív előadások keretében történik, esettanulmányok és üzleti modell példák megvitatásával. A tanulási folyamatot vendégelőadók, gyakorló vállalkozók és üzleti modell tanácsadók támogathatják. A hallgatók aktív részvételére, kiscsoportos elemzésekre, strukturált reflektív feladatokra, valamint egyéni és csoportos üzleti modell tervezési gyakorlatokra is sor kerül.

Tanulástámogató anyagok

  • Osterwalder & Pigneur: Business Model Generation
  • Johnson, Christensen & Kagermann: Reinventing Your Business Model
  • Blank, S.: The Startup Owner’s Manual
  • https://strategyzer.com, www.vallalkozasindito.hu

Általános szabályok

A tantárgy félévközi érdemjeggyel zárul, amely az egyéni és csoportos munka, valamint az órai aktivitás alapján kerül meghatározásra.

Teljesítményértékelési módszerek

A hallgatók az alábbi elemek kombinációjával teljesíthetik a tárgyat: esettanulmány-elemzés, üzleti modell tervezési feladat (egyéni vagy csoportos), prezentáció/pitch, valamint órai részvétel és rövid reflektív feladatok. A félév során a hallgatók kiscsoportban is dolgozhatnak egy saját üzleti modell kifejlesztésén, amelyet a félév végén prezentálnak. Az aktív részvétel és az időben beadott feladatok fontos elemei az értékelésnek, ezek nem minden esetben pótolhatók. A részfeladatok teljesítése kötelező. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): A hallgatók a félév elején egyéni vagy 2–3 fős csoportokat alkotnak, és az oktatók által meghatározott, ütemezetten kiadott üzleti modell tervezési feladatokat oldanak meg. Ezek a feladatok az üzleti modellek komponenseinek fokozatos kidolgozására épülnek (pl. értékajánlat, ügyfélkapcsolat, bevételi modell, stb.). A beadott anyagokat a tantárgy oktatói csoportosan értékelik. Részteljesítmény-értékelés („kontaktóra” aktív részvétel): Az órákon való aktív jelenlét és hozzászólás elvárt, különösen az esettanulmányok megbeszélése és a csoportfeladatok konzultációi során. A hallgatók aktivitása szubjektív elemeket is tartalmazó értékelésben részesül, amelyet nem szükséges tételesen indokolni. Részteljesítmény-értékelés („pitch prezentáció”): A félév végén a hallgatók bemutatják saját vagy csoportos üzleti modelljüket egy strukturált prezentáció („pitch”) keretében. A prezentáció során értékelésre kerül a koncepció megalapozottsága, innovativitása, üzleti logikája és előadásmódja. Az értékelés szubjektív elemeket is tartalmazhat, amelyet az oktatóknak nem kötelességük tételesen megindokolni.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50
  • részteljesítmény értékelés („kontaktóra” aktív részvétel): 20
  • részteljesítmény értékelés („pitch verseny” aktív részvétel): 30
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 85–90,5
75–84,5
Közepes 63–74,5
Elégséges 50–62,5
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, és más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető. A csoportos házi feladatokat a félév során, az oktatók által meghatározott ütemezés szerint, minden héten kötelező elkészíteni. Az elmaradt feladatokat a későbbi hetekben lehet pótolni, illetve a nem megfelelő színvonalú teljesítések javíthatók az oktató előzetes jóváhagyásával. A tantárgy teljesítése egy csoportos prezentációval (pitch) zárul, amely a végső értékelés része. A bemutató nem pótolható és nem javítható, mivel az értékelés részben szubjektív és az élő szerepléshez kötött.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 26
Előkészületek és reflektív feladatok az órákhoz 26
Esettanulmány-elemzés önálló elkészítése 20
Csoportos üzleti modell tervezési munka 40
Pitch prezentációra való felkészülés (csapatban) 18
Önálló háttérkutatás, olvasmányfeldolgozás 20
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.

A félévben sorra vett témák

A félév során a következő témák lesznek érintve.

Előadások témái
1. Üzleti modellek alapjai – definíciók, történeti fejlődés
2. A Business Model Canvas elemei és logikája
3. Digitális technológiák hatása az üzleti modellekre
4. Platformok, ökoszisztémák és hálózati hatások
5. Fenntartható és társadalmi értékű üzleti modellek
6. Lean Startup és ügyfélfejlesztés az üzleti modellezésben
7. Innovációs modellek összehasonlítása: termék vs. üzleti modell innováció
8. Esettanulmány: klasszikus modellek (pl. IKEA, Ryanair, Amazon)
9. Esettanulmány: digitális platform modellek (pl. Uber, Airbnb, TikTok)
10. Jövőálló üzleti modellek: adaptivitás, reszponzivitás
11. Üzleti modellek validálása, prototípus és MVP
12. Saját üzleti modell bemutatása (szóbeli pitch)
13. Összegzés és visszajelzés

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.