Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók elmélyült ismereteket szerezzenek az innovatív üzleti modellek természetéről, tervezéséről, elemzéséről és adaptációjáról. A kurzus áttekintést nyújt a modern üzleti modellezés alapjairól (pl. Osterwalder-féle Business Model Canvas), a digitális transzformáció hatásáról az üzleti modellekre, valamint a társadalmi, fenntarthatósági és technológiai innovációk üzleti modellekre gyakorolt hatásáról. Külön fókuszt kapnak a startup és skálázható modellek, valamint a platformalapú és diszruptív üzleti stratégiák.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a klasszikus és kortárs üzleti modell keretrendszereket (pl. BMC, Lean Canvas, Platform Model).
- Megérti az üzleti modellek komponensei közötti összefüggéseket.
- Ismeri a startup ökoszisztéma és skálázási lehetőségek üzleti modellre gyakorolt hatásait.
- Ismeri a digitális technológiák (AI, IoT, blockchain stb.) által formált új üzleti modelleket.
- Képes felismerni és értékelni fenntarthatósági és társadalmi szempontból is értékes üzleti modelleket.
Képesség
- Képes üzleti modellek elemzésére és összehasonlítására.
- Képes üzleti modelleket tervezni konkrét esetekre, piaci helyzetekre.
- Képes saját ötlet alapján új üzleti modellt strukturálni.
- Képes adaptálni egy meglévő üzleti modellt új környezethez.
Attitűd
- Nyitott az újszerű, gyakran kockázatos, de skálázható üzleti megoldások vizsgálatára.
- Érdeklődést mutat az interdiszciplináris gondolkodás és a design thinking iránt.
- Konstruktívan vesz részt esettanulmányok, workshopok megbeszéléseiben.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes egy üzleti modell kritikai elemzésére.
- Fejleszti önálló ötleteit üzleti modell szintre.
- Felelősséggel vesz részt társas munkában, prezentációk előkészítésében.
Oktatásmódszertan
A kurzus oktatása interaktív előadások keretében történik, esettanulmányok és üzleti modell példák megvitatásával. A tanulási folyamatot vendégelőadók, gyakorló vállalkozók és üzleti modell tanácsadók támogathatják. A hallgatók aktív részvételére, kiscsoportos elemzésekre, strukturált reflektív feladatokra, valamint egyéni és csoportos üzleti modell tervezési gyakorlatokra is sor kerül.
Tanulástámogató anyagok
- Osterwalder & Pigneur: Business Model Generation
- Johnson, Christensen & Kagermann: Reinventing Your Business Model
- Blank, S.: The Startup Owner’s Manual
- https://strategyzer.com, www.vallalkozasindito.hu
Általános szabályok
A tantárgy félévközi érdemjeggyel zárul, amely az egyéni és csoportos munka, valamint az órai aktivitás alapján kerül meghatározásra.
Teljesítményértékelési módszerek
A hallgatók az alábbi elemek kombinációjával teljesíthetik a tárgyat: esettanulmány-elemzés, üzleti modell tervezési feladat (egyéni vagy csoportos), prezentáció/pitch, valamint órai részvétel és rövid reflektív feladatok. A félév során a hallgatók kiscsoportban is dolgozhatnak egy saját üzleti modell kifejlesztésén, amelyet a félév végén prezentálnak. Az aktív részvétel és az időben beadott feladatok fontos elemei az értékelésnek, ezek nem minden esetben pótolhatók. A részfeladatok teljesítése kötelező. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): A hallgatók a félév elején egyéni vagy 2–3 fős csoportokat alkotnak, és az oktatók által meghatározott, ütemezetten kiadott üzleti modell tervezési feladatokat oldanak meg. Ezek a feladatok az üzleti modellek komponenseinek fokozatos kidolgozására épülnek (pl. értékajánlat, ügyfélkapcsolat, bevételi modell, stb.). A beadott anyagokat a tantárgy oktatói csoportosan értékelik. Részteljesítmény-értékelés („kontaktóra” aktív részvétel): Az órákon való aktív jelenlét és hozzászólás elvárt, különösen az esettanulmányok megbeszélése és a csoportfeladatok konzultációi során. A hallgatók aktivitása szubjektív elemeket is tartalmazó értékelésben részesül, amelyet nem szükséges tételesen indokolni. Részteljesítmény-értékelés („pitch prezentáció”): A félév végén a hallgatók bemutatják saját vagy csoportos üzleti modelljüket egy strukturált prezentáció („pitch”) keretében. A prezentáció során értékelésre kerül a koncepció megalapozottsága, innovativitása, üzleti logikája és előadásmódja. Az értékelés szubjektív elemeket is tartalmazhat, amelyet az oktatóknak nem kötelességük tételesen megindokolni.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50
- részteljesítmény értékelés („kontaktóra” aktív részvétel): 20
- részteljesítmény értékelés („pitch verseny” aktív részvétel): 30
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85–90,5 |
Jó | 75–84,5 |
Közepes | 63–74,5 |
Elégséges | 50–62,5 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, és más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető. A csoportos házi feladatokat a félév során, az oktatók által meghatározott ütemezés szerint, minden héten kötelező elkészíteni. Az elmaradt feladatokat a későbbi hetekben lehet pótolni, illetve a nem megfelelő színvonalú teljesítések javíthatók az oktató előzetes jóváhagyásával. A tantárgy teljesítése egy csoportos prezentációval (pitch) zárul, amely a végső értékelés része. A bemutató nem pótolható és nem javítható, mivel az értékelés részben szubjektív és az élő szerepléshez kötött.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 26 |
Előkészületek és reflektív feladatok az órákhoz | 26 |
Esettanulmány-elemzés önálló elkészítése | 20 |
Csoportos üzleti modell tervezési munka | 40 |
Pitch prezentációra való felkészülés (csapatban) | 18 |
Önálló háttérkutatás, olvasmányfeldolgozás | 20 |
Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
A félév során a következő témák lesznek érintve.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Üzleti modellek alapjai – definíciók, történeti fejlődés |
2. | A Business Model Canvas elemei és logikája |
3. | Digitális technológiák hatása az üzleti modellekre |
4. | Platformok, ökoszisztémák és hálózati hatások |
5. | Fenntartható és társadalmi értékű üzleti modellek |
6. | Lean Startup és ügyfélfejlesztés az üzleti modellezésben |
7. | Innovációs modellek összehasonlítása: termék vs. üzleti modell innováció |
8. | Esettanulmány: klasszikus modellek (pl. IKEA, Ryanair, Amazon) |
9. | Esettanulmány: digitális platform modellek (pl. Uber, Airbnb, TikTok) |
10. | Jövőálló üzleti modellek: adaptivitás, reszponzivitás |
11. | Üzleti modellek validálása, prototípus és MVP |
12. | Saját üzleti modell bemutatása (szóbeli pitch) |
13. | Összegzés és visszajelzés |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.