Célkitűzések
Ha megszólasz, teret szerzel magadnak, ugyanakkor alakítod is a diskurzust, átkeretezed vagy új irányt adsz az eseményeknek. Akkor is, ha félszegen teszed, és akkor is ha teli torokból, bátran. Ha nem szólalsz meg, akkor is. Ezen az órán megtanulunk tudatosan jelen lenni a kiscsoportos és a kétszemélyes kommunikációs helyzetekben. A kurzus célja, hogy a hallgatók tapasztalati tanulás majd arra való reflexió útján feltérképezzék a személyközi kommunikáció dinamikáját, az egyes megnyilvánulások egymásra és a szituációra való hatását azért, hogy a különböző kommunikációs helyzetekben önmagukért, a kommunikációs partnerükért és a szituációért egyaránt felelősséget vállalva legyenek képesek jelen lenni.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A gyakorlásra alapozó óra eredményeként a hallgatók tisztában lesznek különböző kommunikációs megnyilvánulások hatásaival, valamint képesek lesznek önnön kommunikációjára reflektálni, erősségeiket és a fejlesztendő készségeiket meghatározni. A kurzus alapvetően egy olyan szemléletmódot képvisel, amely a reaktív, ugyanakkor felelős és transzparens személyközi kommunikációs cselekvésekre sarkall. A kurzus összességében a tartalomról a processzusra helyezi a hangsúlyt. Vagyis nem “know-how”-kat ad át, hanem egy szemléletmódot sajátíttat el.
Képesség
- demokratikus működésmódra való törekvés
- társadalmiság – Az embert, mint társas-társadalmi lényt tekinti, az individuumot társadalmi rendszerbe ágyazottan értelmezi.
- egyenlőség elve – Mindenki egyenlően hallathathatja a hangját: minden csoporttag és minden színre kerülő társadalmi / intézményi /etc. szereplő. A vezető véleménye/értékei / gondolatai is ugyanúgy, a többiekével egyenlő hangsúllyal jelennek meg.
- jelentéskonstruálás folyamata – a megértés egy interpretációs – jelentéskonstruáló folyamatban születik
- kritikai szemlélet – A megszokott világkép / narratíva újrakonsrtruálása a különböző új perspektívákból származó megértések nyomán.
- változtatás - A megértésben születő új narratíva önmagában is változás, de a folyamat valódi akcióterv kialakításáig is eljuthat.
Attitűd
- Saját képességek önreflexiója
- Önállóság
- Kritikai szemlélet
Önállóság és felelősség
- Szakmai normák elfogadása és érvényesítése
Oktatásmódszertan
Sajátélmény és reflexió. A sajátélményt a mindenkori kurzusvezető az előképzettségétől függő módszerrel vezeti. A módszer nehézsége, hogy a tapasztalati tanulás után az eredményeket kognitív szinten dolgozza fel, ezzel az integrációs fázist megsietteti és egyetlen modalitásba tereli, viszont a hagyományos felsőoktatási tanulásképhez igazodik.
Tanulástámogató anyagok
- A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu) – Books, notes, downloadable materials (edu.gtk.bme.hu)
- Tanulási napló: a hallgatók önnön fejlődésüket folyamatosan készített tanulási napló segítségével követik.
- Learning diary: students follow their own progress with the help of a learning diary.
Általános szabályok
Tanulási napló (házi feladat): a tantárgy a jelenléti órákon megjelenő tudás és kompetenciaelemek folyamatos integrációját célozza. AZ írásos tanulási napló az oktató által kijelölt szempontrendszer szerint elemezteti az órai anyagot házi feladat formájában. A megadott szempontok az egyéni csoportszerepek, a társas dinamikák és azok társadalmi relevanciájának elemzését segítik. A tanulási napló 1-1 oldalas, kifejtetendő kérdésekre adott válaszokból áll. Órai munka - aktív részvétel: a felkészült megjelenés és tevékeny, az önnön tanulási folyamatért felelősséget vállaló részvétel az órákon Projektmunka – a hallgatók csoportosan dolgoznak, a csoport által meghatározott témában létrehoznak egy produktumot (pl. videó, társasjáték stb.) és prezentálják azt. Önértékelés: a tantárgy célkitűzése, hogy a hallgatók képesek legyenek önállóan, reálisan értékelni saját fejlődésüket
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: Az értékelés kritériumai és részei: órai aktivitás, tanulási napló, önértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- órai munka és felkészülés: 10
- csoportmunka: 15
- prezentáció: 10
- részteljesítmény értékelés (napló, prezentáció): 15
- összesen: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsga: 50
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Órák rendszeres látogatása. A tantárgy gyakorlatorientált jellege és a készségfejlesztésre épülő tematikája miatt az órák legalább 70%-án való részvétel kötelező. Érdemjegy kizárólag abban az esetben szerezhető, ha a hallgató a félév során kiadott feladatok legalább 50%-át teljesíti.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 72,5–84 |
Közepes | 60–72,4 |
Elégséges | 50–59 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza. Retakes and make-ups are regulated by the University’s Code on Education and Examination. Az órai jelenlét kötelező a TVSZ előírta megkötések szerint. A tantárgy a folyamatos munkára helyezi a hangsúlyt, és az egyes elemek pótlása csak akkor lehetséges, ha az nem akadályozza a folyamatos fejlődést.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 30 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 20 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
1. Miként kommunikálok? Kommunikációs önismeret: saját kommunikációs attitűdök, készségek feltérképezése és fejlesztése; 2. Milyen értékek, elköteleződések mentén kommunikálunk? Kritikai gondolkodás: saját és mások elköteleződésének felismerése, tudatosítása; 3. Hogyan juttathatjuk kifejezésre az értékeket, gondolatainkat, szándékainkat? Vitakultúra, érdekérvényesítés; 4. Hogyan tudunk együttműködő helyzetet teremteni? Kooperáció a kommunikációban, együttműködő kommunikáció, moderálás; 5. Hogyan ismerjük fel a hatalmi szituációkat és hogyan viszonyulunk hozzá? Hatalmi kommunikáció; 6. Hogyan tudunk a problémaként felismert helyzetekben felelős aktorként cselekedni érintettségtől függetlenül? Akciókészség
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Rajkó Andrea | assistant professor | rajko.andrea@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.