I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZÁMVITEL
Azonosító
BMEGT35BX4U001-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Böcskei Elvira
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar -HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
none
Gyenge
none
Párhuzamos
none
Kizáró feltételek
none
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.07.10.) az 580501/3/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.07.10.-tól.

Célkitűzések

A tárgy oktatása során a hallgatók megismerik a számvitel célját, feladatait. A tantárgy keretein belül a számvitel alapvető eszközeinek és módszereinek elsajátítására, továbbá a vállalkozás gazdasági helyzetének megítélésére szolgáló alapismeretek megszerzése kerül sor. Célkitűzések: • hallgatók megismertetése a számviteli alapelvekkel, számviteli szabályzatokkal; • a hallgatók megértsék a számviteli alapfogalmakat: eszközök, források, bevételek, költségek; • a hallgatók megismertetése a mérleggel és az eredménykimutatással; • a hallgatók képesek a gazdasági életben előforduló alapvető gazdasági események könyvelésére, értéke-lésére, pénzügyi kimutatások készítésére.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri
  2. a számviteli alapelveket;
  3. eszköz és forrásszámlákat, saját tőke tételeit, a bevételeket és ráfordításokat;
  4. a pénzügyi kimutatásokat (mérleg és eredménykimutatás);
  5. a könyvelési tételeket.
Képesség
  1. A hallgató képes
  2. az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére;
  3. a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására;
  4. a vállalati számviteli, pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére;
  5. a döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére.
Attitűd
  1. A hallgató
  2. nyitott a számviteli szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására;
  3. a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival;
  4. gyarapítja tudását és tájékozódik;
  5. használja az IKT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató
  2. képes a kitartó munkára;
  3. nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására;
  4. a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
  5. önálló döntéshozatalra képes.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • •Ajánlott szakirodalom: • Becsei, Filyó, Lakatos, Mikáczó, Serföző, Stafira, Veres: A számvitel alapjai példatár és munkafüzet Saldó kiadó ISBN 9789636385767 • David Annand, Henry Dauderis& Tilly Jensen: Introduction to Financial Accounting – 2024 https://open.umn.edu/opentextbooks/textbooks/215

Általános szabályok

A tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértéke-lés), és a házi feladatok alapján történik. A tárgy évközi jeggyel zárul.

Teljesítményértékelési módszerek

- Részteljesítmény értékelés (megírandó két ZH): A tantárgyi tudás és képesség típusú kompe-tenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szere-pet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. - Részteljesítmény értékelés (opcionális beadandó feladat): A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét ér-tékelési módját az oktató határozza meg. típus részarány 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés elérhető: 50 pont (50%) 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés elérhető: 50 pont (50%) Összesen: elérhető: 100 pont (100%) Opcionális beadandó feladat + 10 pont az elért pontokhoz hozzáadódik (az eredményt javíthatja)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Zárthelyi: 50
  • Zárthelyi: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

órai részvétel

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 86-94
71-85
Közepes 61-70
Elégséges 50-60
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

- A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban - első alka-lommal - díjmentesen pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
házi feladat elkészítése 12
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 50
ÖSSZESEN 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Ilyésné Dr. Molnár Emese adjunktus/asissant professor ilyesne.molnar.emese@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.