I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Pénz és pénzrendszerek
Azonosító
BMEGT30BX4U002-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
évközi jegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Gilányi Zsolt
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
gilanyi.zsolt@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU, angol - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Bármely szak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.07.10.) az 580501/3/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.07.10.-tól.

Célkitűzések

A pénz és pénzrendszer fontosságát mi sem mutatja jobban, mint az a M.A. Rotschildnak tulajdonított mondás, miszerint „Adjátok nekem egy nemzet pénzének ellenőrzését és nem érdekel kik hozzák a törvényeit”. Miután megnézzük, hogy mi volt a legfontosabb gazdasági ok, ami lehetővé tette az államot megtestesítő uralkodó által vásárlással kibocsátott pénztől a magánbankok által hitelművelettel teremtett pénzrendszerbe való átmentet, kitekintünk a legújabb jelöltekre, úgy mint kripto-pénzek (pl.bitcoin) vagy a CBDC (központi bank által kibocsá-tott digitális pénz). A gazdasági folyamatokat történelmi példákkal illusztráljuk.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. ismeri a számvitel logikáját
  2. ismeri a pénz fogalmát, az aranypénz, az aranystandard és a modern hitelpénzrendszer működési logi-káját
  3. ismeri az alternatív pénzrendszer felépítését
  4. ismeri a közgazdasági elmélet és a történelmi valóság kapcsolatát
Képesség
  1. képes értelmezni a piacgazdaság egészében bekövetkező változásokat, különös tekintettel a pénzpoliti-kai és költségvetési politikai lépésekre
  2. képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  3. képes értelmezni a sajtóban olvasott gazdasági eseményeket, folyamatokat.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. törekszik a közgazdasági problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
  5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a makrogazdasági problémák végiggondolását és adott források alapján történő megol-dását,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületek művelőivel is,
  4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcio-nális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Gilányi, Zs.(2020), Piacgazda(g)ság: oikonomia vagy khrematistiké?, Akadémia kiadó.
  • L-Randall Wray (2015), Modern Money Theory, Palgrave.
  • Benes J.-Kumhof M. (2012), The Chicago Plan Revisited, IMF Working Paper.
  • Zarlenga, Stephen (2005), Moving Monetary Reform To The “Front Burner, American Review of Political Econ-omy, Vol 3(1): 39-84.
  • Egyéb oktatási segédanyagok (gyakorló feladatok, mintazh stb.) a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el- other learning material (ex.: exercices for practice, sample tests) is available ont he webpa-ge under the subject code.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és fele-lősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja évközi dolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt feleletválasztós és tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak ér-telmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, melyek a prob-lémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfe-lelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 86-90
71-85
Közepes 56-70
Elégséges 40-56
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

1) A kötelező évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban a mindenkori Tanul-mányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figye-lembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
felkészülés a teljesítményértékelésre 40
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 22

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adott-ságok szerint.

Előadások témái
1. A tudományos megismerés módszere, a közgazdaságtudomány tárgya, a közgazdasági elméletek logikai struktúrája
2. Pénzügyi eszköz, pénz
3. Aranypénz és aranystandard
4. Modern hitelpénzrendszer
5. Chicago – terv, szabad pénzrendszer, CBCD
6. Bitcoin
7. Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat)
8. A pénz, mint társadalmi koordinációs eszköz
9. Néhány jelenségről a piacgazdaságban: növekedési kényszer
10. Néhány jelenségről a piacgazdaságban: hatékonyság, innováció, piaci koncentráció; túlkínálati gazdasági rendszer (Kornai)
11. Milyen a jó pénzrendszer?
12. Bank of England és a FED története
13. Háborúk és pénz
14. Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat)

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.