Szak: Bármely szak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A pénz és pénzrendszer fontosságát mi sem mutatja jobban, mint az a M.A. Rotschildnak tulajdonított mondás, miszerint „Adjátok nekem egy nemzet pénzének ellenőrzését és nem érdekel kik hozzák a törvényeit”. Miután megnézzük, hogy mi volt a legfontosabb gazdasági ok, ami lehetővé tette az államot megtestesítő uralkodó által vásárlással kibocsátott pénztől a magánbankok által hitelművelettel teremtett pénzrendszerbe való átmentet, kitekintünk a legújabb jelöltekre, úgy mint kripto-pénzek (pl.bitcoin) vagy a CBDC (központi bank által kibocsá-tott digitális pénz). A gazdasági folyamatokat történelmi példákkal illusztráljuk.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- ismeri a számvitel logikáját
- ismeri a pénz fogalmát, az aranypénz, az aranystandard és a modern hitelpénzrendszer működési logi-káját
- ismeri az alternatív pénzrendszer felépítését
- ismeri a közgazdasági elmélet és a történelmi valóság kapcsolatát
Képesség
- képes értelmezni a piacgazdaság egészében bekövetkező változásokat, különös tekintettel a pénzpoliti-kai és költségvetési politikai lépésekre
- képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- képes értelmezni a sajtóban olvasott gazdasági eseményeket, folyamatokat.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a közgazdasági problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a makrogazdasági problémák végiggondolását és adott források alapján történő megol-dását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületek művelőivel is,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcio-nális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Gilányi, Zs.(2020), Piacgazda(g)ság: oikonomia vagy khrematistiké?, Akadémia kiadó.
- L-Randall Wray (2015), Modern Money Theory, Palgrave.
- Benes J.-Kumhof M. (2012), The Chicago Plan Revisited, IMF Working Paper.
- Zarlenga, Stephen (2005), Moving Monetary Reform To The “Front Burner, American Review of Political Econ-omy, Vol 3(1): 39-84.
- Egyéb oktatási segédanyagok (gyakorló feladatok, mintazh stb.) a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el- other learning material (ex.: exercices for practice, sample tests) is available ont he webpa-ge under the subject code.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és fele-lősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja évközi dolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt feleletválasztós és tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak ér-telmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, melyek a prob-lémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfe-lelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 86-90 |
Jó | 71-85 |
Közepes | 56-70 |
Elégséges | 40-56 |
Elégtelen | 0-39 |
Javítás és pótlás
1) A kötelező évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban a mindenkori Tanul-mányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figye-lembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 40 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 22 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adott-ságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A tudományos megismerés módszere, a közgazdaságtudomány tárgya, a közgazdasági elméletek logikai struktúrája |
2. | Pénzügyi eszköz, pénz |
3. | Aranypénz és aranystandard |
4. | Modern hitelpénzrendszer |
5. | Chicago – terv, szabad pénzrendszer, CBCD |
6. | Bitcoin |
7. | Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) |
8. | A pénz, mint társadalmi koordinációs eszköz |
9. | Néhány jelenségről a piacgazdaságban: növekedési kényszer |
10. | Néhány jelenségről a piacgazdaságban: hatékonyság, innováció, piaci koncentráció; túlkínálati gazdasági rendszer (Kornai) |
11. | Milyen a jó pénzrendszer? |
12. | Bank of England és a FED története |
13. | Háborúk és pénz |
14. | Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.