Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A hallgatók betekintést kapnak a sport tevékenységének és társadalmi vetületeinek néhány filozófiai, etikai és esztétikai problémájába, megismerkedve a sporthoz kapcsolódó filozófiai, fiziológiai, pszichológiai, szociológiai, politikai és gazdasági fogalmaival. A kiválasztott témák szélesebb körű, társadalmilag hasznos segítik a hallgatókat, támogatva szaktárgyaik jobb megértését komplex társadalmi folyamatokba ágyazottságukban. A kurzus elősegíti, hogy a hallgatók reflektált viszonyt tudjanak kialakítani az órán tárgyalt kérdésekkel kapcsolatban, és e reflexív attitűdöt alkalmazni tudják szakmájukon belül és azon túl egyaránt. A hallgatók képessé válnak felismerni a filozófiai érvelés logikai jellemzőit, továbbá különbséget tenni leíró és normatív állítások között. Szűkebben értve a tárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a sport filozófiai, etikai és társadalmi alapjait. A kurzus keretében olyan témákat vizsgálunk, mint:
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Ismeri a szakterületéhez kötődő legfontosabb összefüggéseket, elméleteket és az ezeket felépítő fogalomrendszert.
- 2. Ismeri szakterülete fő elméleteinek ismeretszerzési és probléma-megoldási módszereit.
- 3. Átfogóan ismeri a szakterületéhez kapcsolódó jogi szabályozást, az etikai normákat.
Képesség
- 1. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
- 2. Rendelkezik problémacentrikus filozófiai attitűdhöz szükséges képességekkel, képes a sportot és annak környezetét interdiszciplináris szemlélettel, kritikailag megközelíteni.
- 3. Képes kritikusan elemezni a sport társadalmi hatásait és etikai dilemmáit.
- 4. Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.
- 5. Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálájának alkalmazására.
- 6. Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.
- 7. Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- 8. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
Attitűd
- 1. Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
- 2. Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- 3. Problémacentrikus látásmóddal, problémamegoldó gondolkodással rendelkezik.
- 4. Nyitott a multidiszciplináris megközelítésekre (filozófia, szociológia, pszichológia).
- 5. Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
Önállóság és felelősség
- 1. Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
- 2. Tudatosan reflektál saját társadalmi és kulturális beágyazottságára.
- 3. Kritikus tudatosság jellemzi társadalmi, szociokulturális kérdésekben.
- 4. Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
- 5. Önállóan végzi munkáját tevékenysége kritikus értékelése és folyamatos korrekciója mellett.
- 6. Felelősséggel részt vállal szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
- 7. Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Előadások Órai csoportgyakorlatok
Tanulástámogató anyagok
- A tárgyhoz kapcsolódó jegyzet és a slide-ok / Lecture notes and PPT-slides.
- Hans Ulrich Gumbrecht (2022) Szépség a sportban – Tömeg a stadionban. Budapest: Kijárat Kiadó.
- McNamee, Mike J. - Morgan, William John szerk. (2015) The Routledge Handbook of the Philosophy of Sport. Routledge.
- Jegyzetek, letölthető anyagok - Downloadable materials
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: kettő évközi írásbeli teljesítménymérés és az aktív órai részvétel alapján (opcionális) történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja két félévközi zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat tudáselemekre, értelmezési feladatokra, következtetési feladatokra koncentrál írásos kérdésválaszolás formájában. Mindkét zárthelyit egyenként legalább elégségesre kell (>49%) megírni. Ezek eredménye 50-50%-ban számít a végső jegyben. 2. Részteljesítmény-értékelés (órai aktív részvétel, opcionális): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlat folyamatában, felkérésre vezetett példamegoldás a hallgatók előtt; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- részteljesítmény értékelés (órai aktív részvétel): 20
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 80-89 |
Jó | 70-79 |
Közepes | 60-69 |
Elégséges | 50-59 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) Egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a jobb eredmény kerül beszámításba.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 48 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint. ● A sport természete, célja és értéke ○ A sport fogalmának fő megközelítései. Formalizmus, konvencionalizmus, internalizmus, interpretivizmus ○ Homo ludens. Játék, “komoly játék”, játékosság, sport ○ Szabályok és szabályszegés ○ A sportolás etikája.Igazságosság, tisztességesség, sportszerűség ○ Sport, test és lélek. Erkölcs, egészség és identitás ● A sport és az egyén ○ Önmeghaladás, motiváció, testfegyelem, ellenállás és hatalom ○ Siker, szenvedés, kockázat, kudarc, méltóság ○ Sport és rehabilitáció ○ Sport és halandóság. A test határai, sérülés, öregedés ○ Test, testkép, tárgyiasítás ● Sport mint versengés ○ Szabadidős sport, tömegsport, versenysport, olimpizmus ○ Teljesítmény, rekord. Versenyszellem ○ Sport és a csapatmunka ideáljai ○ A “legjobb sportoló” és a “jó edző” problémája ○ A versenysport etikai problémái. Fair play, dopping és a “természetes előny” fogalma ○ Esélyegyenlőség. Sport és a nemek viszonya. Egyenlő hozzáférés, transznemű sportolók, parasport ● A sport mint társadalmi jelenség ○ Sport, politika, közösségi és nemzeti identitás. Globalizáció, sportturizmus, klímaetika és fenntarthatóság ○ Sport, kereskedelem és piac. Sportverseny és gazdasági verseny. A sport mint a kapitalizmus metaforája ○ Sportipar, branding, szponzoráció. Az állami támogatások szerepe. Sportswashing ○ A sportoló mint márka és médiatermék. A sportoló szólásszabadsága és társadalmi felelőssége ○ Sport és technológia. Technológiai támogatások, robotsport, e-sport. Testnélküliség és poszthumanizmus. A bíráskodás dehumanizálása ● Szurkolói kultúra ○ Nézői élmény, a sport esztétikája. A “mozdulat szépsége”. Mozgás, küzdelem, katarzis ○ A sport mint kultusz, rítus, rituálé és valláspótlék ○ Szurkolói kultúra és erköcsi felelősség (rasszizmus, fair play) ○ A szurkoló: néző, rajongó és résztvevő ○ A sportfogadás etikája
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.