I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Körforgásos gazdaság
Azonosító
BMEGT42BX4U001-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bartus Gábor
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
bartus.gabor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.07.10.) az 580501/3/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.07.10.-tól.

Célkitűzések

A tantárgya célja a hallgatók megismertetése a társadalmi-gazdasági anyag- és területhasználat jellemzőivel és környezeti hatásaival, a körforgásos gazdaság ideájával és eszközeivel, valamint a hulladékgazdálkodás környezetgazdasági elméletével és az erre vonatkozó környezetpolitikai gyakorlatokkal, különösen az Európai Unió és Magyarország szabályozásával. A kurzus során kitekintést adunk a körforgásos gazdaság vállalati alkalmazásának lehetőségeire is.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató rendelkezik a makroökonómia termelési tényezőkre vonatkozó részeinek elméleti ismereteivel és gyakorlati alkalmazhatóságára vonatkozó tudással;
  2. ismeri a fenntartható fejlődés különböző értelmezési koncepcióit, elméletét;
  3. ismeri a fenntarthatósági politika makro-szintű horizontális eszközeit, ezek közül különösen a fenntartható fejlődési stratégiákat és programokat;
  4. ismeri jellemző indikátorait, az előrehaladás értékelésének jellemző módjait;
  5. ismeri a vállalati fenntarthatósági menedzsment gyakorlatának fő jellegzetességeit.
Képesség
  1. A hallgató a tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is;
  2. követi és értelmezi a világgazdasági, nemzetközi üzleti folyamatokat, a gazdaságpolitika és a szakterület szerint releváns, kapcsolódó szakpolitikák, jogszabályok változásait, azok hatásait, ezeket figyelembe veszi elemzései, javaslatai, döntései során;
  3. képes a gazdasági folyamatok, szervezeti események komplex következményeinek meghatározására;
  4. alkalmazni tudja a gazdasági problémák megoldásának technikáit, a probléma megoldási módszereket, ezek alkalmazási feltételeire és korlátaira tekintettel;
  5. képes együttműködni más szakterületek képviselőivel.
Attitűd
  1. A hallgató a minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, kezdeményező;
  2. fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására;
  3. törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére;
  4. nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére;
  5. befogadó mások véleménye, az ágazati, regionális, nemzeti és európai értékek iránt (ideértve a társadalmi, szociális és ökológiai, fenntarthatósági szempontokat is).
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal;
  2. felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • A kurzus alapvető tananyaga egy több cikkből és tanulmányból álló válogatás, amit az új eredmények megjelenésével folyamatosan frissítünk. Az anyagok elektronikusan minden hallgató számára elérhetők, letölthetők.
  • The core curriculum of the course is a selection of several articles and research papers, which are constantly updated as new results appear. The materials are available and downloadable for all students.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) alapján történik. A zárthelyi dolgozat részét képezik az előadásokon elhangzott információk, valamint az egyéni feldolgozásra kiadott kötelező olvasmányok.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett összegző tanulmányi teljesítményértékelés: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A zárthelyi dolgozatok a fogalomhasználat pontosságát, az alapvető tételek, összefüggések helyes ismeretét és az alapvető tételek alkalmazásának készségét mérik. A zárthelyi dolgozatok mérik az egyéni feldolgozásra kiadott kötelező olvasmányok tartalmának elsajátítását is. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94-100
Jeles 88-93
76-87
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel kontakt órákon 28
Felkészülés kontakt órákra 13
Felkészülés összegző tanulmányi teljesítményértékelésre 19
Kötelező olvasmányok egyéni feldolgozása (kontakt órán kívül) 30
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés: a körforgásos gazdaság (circular economy) problémái, kérdései, valamint vizsgálatának módszerei – A „Körforgásos gazdaság” kurzus helye és kapcsolódásai más, a karon oktatott környezetgazdaságtani és fenntartható fejlődésről szóló tantárgyakhoz.
2. A természeti erőforrások, a környezet állapota – A természeti erőforrások túlhasználatának antropogén okai – A társadalmi anyagáram és az antropogén területhasználat jellemzői.
3. A körforgásos gazdaság normatív ideája – Megoldások a társadalmi anyagáram problémáinak megoldására (horizontális áttekintés).
4. Fenntartható fogyasztás – Szolgáltatásalapú és megosztásos gazdaság.
5. Az integrált hulladékgazdálkodás (IHG) koncepciója és eszközei.
6. A körforgásos gazdaság közgazdaságtani problémái: a területhasználat és az anyaghasználat ára. A körforgásos gazdaságra való áttérés intézményi ösztönzői.
7. A körforgásos gazdaságot segítő környezetpolitikai beavatkozások lehetséges formái (a szabályozás elmélete).
8. A szabályozás gyakorlata (1): az Európai Unió politikái és jogszabályai a körforgásos gazdaság és a hulladékgazdálkodás területén.
9. A szabályozás gyakorlata (2): Magyarország. A szabályozás gyakorlatának egyes érdekességei a hazai települési szilárd hulladékok példáján.
10. A körforgásos gazdaság vállalati jó gyakorlatai.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.