Célkitűzések
A tantárgya célja a hallgatók megismertetése a társadalmi-gazdasági anyag- és területhasználat jellemzőivel és környezeti hatásaival, a körforgásos gazdaság ideájával és eszközeivel, valamint a hulladékgazdálkodás környezetgazdasági elméletével és az erre vonatkozó környezetpolitikai gyakorlatokkal, különösen az Európai Unió és Magyarország szabályozásával. A kurzus során kitekintést adunk a körforgásos gazdaság vállalati alkalmazásának lehetőségeire is.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató rendelkezik a makroökonómia termelési tényezőkre vonatkozó részeinek elméleti ismereteivel és gyakorlati alkalmazhatóságára vonatkozó tudással;
- ismeri a fenntartható fejlődés különböző értelmezési koncepcióit, elméletét;
- ismeri a fenntarthatósági politika makro-szintű horizontális eszközeit, ezek közül különösen a fenntartható fejlődési stratégiákat és programokat;
- ismeri jellemző indikátorait, az előrehaladás értékelésének jellemző módjait;
- ismeri a vállalati fenntarthatósági menedzsment gyakorlatának fő jellegzetességeit.
Képesség
- A hallgató a tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is;
- követi és értelmezi a világgazdasági, nemzetközi üzleti folyamatokat, a gazdaságpolitika és a szakterület szerint releváns, kapcsolódó szakpolitikák, jogszabályok változásait, azok hatásait, ezeket figyelembe veszi elemzései, javaslatai, döntései során;
- képes a gazdasági folyamatok, szervezeti események komplex következményeinek meghatározására;
- alkalmazni tudja a gazdasági problémák megoldásának technikáit, a probléma megoldási módszereket, ezek alkalmazási feltételeire és korlátaira tekintettel;
- képes együttműködni más szakterületek képviselőivel.
Attitűd
- A hallgató a minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, kezdeményező;
- fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására;
- törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére;
- nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére;
- befogadó mások véleménye, az ágazati, regionális, nemzeti és európai értékek iránt (ideértve a társadalmi, szociális és ökológiai, fenntarthatósági szempontokat is).
Önállóság és felelősség
- A hallgató az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal;
- felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- A kurzus alapvető tananyaga egy több cikkből és tanulmányból álló válogatás, amit az új eredmények megjelenésével folyamatosan frissítünk. Az anyagok elektronikusan minden hallgató számára elérhetők, letölthetők.
- The core curriculum of the course is a selection of several articles and research papers, which are constantly updated as new results appear. The materials are available and downloadable for all students.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) alapján történik. A zárthelyi dolgozat részét képezik az előadásokon elhangzott információk, valamint az egyéni feldolgozásra kiadott kötelező olvasmányok.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett összegző tanulmányi teljesítményértékelés: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A zárthelyi dolgozatok a fogalomhasználat pontosságát, az alapvető tételek, összefüggések helyes ismeretét és az alapvető tételek alkalmazásának készségét mérik. A zárthelyi dolgozatok mérik az egyéni feldolgozásra kiadott kötelező olvasmányok tartalmának elsajátítását is. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 94-100 |
Jeles | 88-93 |
Jó | 76-87 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel kontakt órákon | 28 |
Felkészülés kontakt órákra | 13 |
Felkészülés összegző tanulmányi teljesítményértékelésre | 19 |
Kötelező olvasmányok egyéni feldolgozása (kontakt órán kívül) | 30 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés: a körforgásos gazdaság (circular economy) problémái, kérdései, valamint vizsgálatának módszerei – A „Körforgásos gazdaság” kurzus helye és kapcsolódásai más, a karon oktatott környezetgazdaságtani és fenntartható fejlődésről szóló tantárgyakhoz. |
2. | A természeti erőforrások, a környezet állapota – A természeti erőforrások túlhasználatának antropogén okai – A társadalmi anyagáram és az antropogén területhasználat jellemzői. |
3. | A körforgásos gazdaság normatív ideája – Megoldások a társadalmi anyagáram problémáinak megoldására (horizontális áttekintés). |
4. | Fenntartható fogyasztás – Szolgáltatásalapú és megosztásos gazdaság. |
5. | Az integrált hulladékgazdálkodás (IHG) koncepciója és eszközei. |
6. | A körforgásos gazdaság közgazdaságtani problémái: a területhasználat és az anyaghasználat ára. A körforgásos gazdaságra való áttérés intézményi ösztönzői. |
7. | A körforgásos gazdaságot segítő környezetpolitikai beavatkozások lehetséges formái (a szabályozás elmélete). |
8. | A szabályozás gyakorlata (1): az Európai Unió politikái és jogszabályai a körforgásos gazdaság és a hulladékgazdálkodás területén. |
9. | A szabályozás gyakorlata (2): Magyarország. A szabályozás gyakorlatának egyes érdekességei a hazai települési szilárd hulladékok példáján. |
10. | A körforgásos gazdaság vállalati jó gyakorlatai. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- | - |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.